Gå till innehåll

Automatisk vattenpåfyllning. Vilken?


judas

Rekommenderade inlägg

Jag har beställt ett nytt kar med inbyggd sump.

Jag har nu en AM SP3000 till mitt nuvarande kar där sumpen står på golvet, vilket fungerar bra. Tyvärr orkar inte AM lyfta vattnet från golvnivå upp till karet. Vattenkärlet kommer att stå på golvet.

Hur har ni andra löst det?

Är Tunze 3155 osmolator något att köpa? Den ska klara en tryckhöjd på 0,9m, men från golvet är det 1,2m till vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, en Deltec Aquastat har jag ju nu till min returpump. Den kommer jag ju inte behöva använda längre. Kanske bara ska köpa en klenare pump till den. Problemet blir väl bara att pumpen kan bli överhättad om osmosvattnet tar slut. Det gör ju inte Tunze eller AM.

Såg på en annan sida att för Tunze var Hmax 2,2m. (står även en flera värden höjd/ flöde) På Tunze hemsida står att den inte ska användas på en tryckhöjdöver 2m. Där jag läste först stod det bara tryckhöjd 0,9m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1

där står tryckhöjd på 3m på en am sp3000 .. borde funka klockrent. men ?

mvh manne

Min SP3000 klarar inte 3m. Den har tom svårt att lyfta 0,5m. Möjligt att det fungerar när de är helt nya, men de blir klena ganska snart. Jag är inne på min tredje under fem år. De är billiga därför har jag köpt samma. Kanske Tunze inte är bättre, bara dyrare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du returpumpen på nivåavkännare?

Denna modellen har ju ingen egen inbyggd pump, så jag blir lite snurrig på hur du menar här.

Jag använder Aquastaten som nivåavkännare för returpumpen, dvs returpumpen slår av om vattennivån blir för hög i huvudkaret (översvämningsskydd). Funkar väl lika om man skulle stoppa pumpen i osmoskärlet?

Är det inte större risk att en vanlig pump blir överhättad lättare om den går torr än tex AM SP3000 eller Tunze 3155?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min SP3000 klarar inte 3m. Den har tom svårt att lyfta 0,5m. Möjligt att det fungerar när de är helt nya, men de blir klena ganska snart. Jag är inne på min tredje under fem år. De är billiga därför har jag köpt samma. Kanske Tunze inte är bättre, bara dyrare?

Aquamedic och Tunze använder ju två helt olika sorters pumpar, så det är helt onödigt att försöka spekulera i något sånt.

Det är inte så att du har missat att man måste smörja in slangen på dina SP3000, om man inte gör det så kommer slangen att bli torr och hård vilket leder till att pumpen snart går sönder.

EDIT: Om slangen börjar bli trött så borde det visa sig som att pumpen tappar lyfthöjd och sakta läcker tillbaka det vatten som står i slangarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att du har missat att man måste smörja in slangen på dina SP3000, om man inte gör det så kommer slangen att bli torr och hård vilket leder till att pumpen snart går sönder.

EDIT: Om slangen börjar bli trött så borde det visa sig som att pumpen tappar lyfthöjd och sakta läcker tillbaka det vatten som står i slangarna.

Jag brukar smörja, men kanske alldeles för sällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...