Gå till innehåll

Hög temperatur under sommaren


Luddox

Rekommenderade inlägg

Bor i en lägenhet som blir tämligen het då/om sommaren blir varm. Då tenderar temperaturen i mitt kar att dra iväg mot 30-strecket och däröver.

Speciellt då jag kommer vara borta en del i juli vill jag ha lite säkerhet mot all för höga temperaturer (avdunstning/påfyllning och matning fixar sig med automatiska lösningar, men tempen är jag lite mer orolig för.)

Det jag nu är inne på är en termostatstyrd luftkonditionering i rummet där karet finns, alternativt/samt att dra ner lite på ljuset (både gällande tid och antal rör).

Förslag på andra/bästa alternativ tas nu gärna emot, speciellt från er som "genomlidit" varma sommarlägenheter med saltkar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vända på dygnet kan hjälpa, men då är det nog bra om man kan mörklägga rummet eller karet under dagen. Men blir det för varmt i lägenheten så hjälper det inte.

Jag körde med AC en sommar och de var sisådär, en portabel variant som lät för eländigt.

Jag tröttnade slutligen på eländet med svajjig temp o skaffade en kylare, rätt skönt förutom när den är igång;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i en lägenhet som blir tämligen het då/om sommaren blir varm. Då tenderar temperaturen i mitt kar att dra iväg mot 30-strecket och däröver.

Speciellt då jag kommer vara borta en del i juli vill jag ha lite säkerhet mot all för höga temperaturer (avdunstning/påfyllning och matning fixar sig med automatiska lösningar, men tempen är jag lite mer orolig för.)

Det jag nu är inne på är en termostatstyrd luftkonditionering i rummet där karet finns, alternativt/samt att dra ner lite på ljuset (både gällande tid och antal rör).

Förslag på andra/bästa alternativ tas nu gärna emot, speciellt från er som "genomlidit" varma sommarlägenheter med saltkar..

körde ett tag i mitt 720L med petflaskor med fruset vatten i som ja la i sumpen, funkar ju bra som en tillfällig lösning men köpte sen en kylare och sen dess har det fungerat kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar. Dessutom lite onödigt lyxigt att kondtionera en bit av en tom lägenhet.. Å andra sidan är ju kylarna rätt dyra om jag sett rätt, även jämfört med en skapligt tyst portabel AC..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet med en portabel ac är att man måste ha någon stans att göra av "frånluften". oftast har man akvariumet i vardagsrummet och där har man inte någon ventilation i form av frånluft.

alternativet är att göra någon platta som täcker en vädringslucka som man kopplar in slangen på. detta för att den varma luften gärna kommer tillbaka annars.

jag rekommenderar dig att dra ner persienner och använda gardiner till karet. sen att man kanske kan ändra på belysningen, så borde inte karet bli så många grader varmare än rummet!

om du sätter en fläkt på vattnet så kommer det att kylas av, men vatten kommer att dunsta i hög takt och du kommer kanske få slut på vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag installerade en fast AC i lägenheten. Dels för akvariet givetvis, och för mig egen komfort. Tyst och skönt! Enda kruxet, är att man får ha en vatten tunna på balkongen, där kondensvattnet rinner ut. vet inte hur jag ska lösa det smidigare. Annars droppar det ner på grannen under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag installerade en fast AC i lägenheten. Dels för akvariet givetvis, och för mig egen komfort. Tyst och skönt! Enda kruxet, är att man får ha en vatten tunna på balkongen, där kondensvattnet rinner ut. vet inte hur jag ska lösa det smidigare. Annars droppar det ner på grannen under.

Vad är det för fast AC?

Jag är sugen på att installera det enbart ur komforthänseende, men om det även hjälper akvariet är det ett extra plus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag står inför samma problem när jag uppgraderar min belysning...

om du sätter en fläkt på vattnet så kommer det att kylas av, men vatten kommer att dunsta i hög takt och du kommer kanske få slut på vatten...

Detta är samma råd som jag fick när jag nämnde det tidigare på forumet. Med effektiv avdunstning skulle man enligt uppgift kunna nå en temperatur i karet på 3 grader under rumstemperaturen. Vet inte om det gäller även då man har konstant energitillförsel, men ändå. Vet inte hur stor reservoar du har till din automatiska påfyllning, men jag gissar att om man använder sig av denna metoden så kommer man få fylla på vatten mycket mer frekvent!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En större maskin med utedel och innedel.

Tror att de är bland det bästa jag har köpt. Så skönt på sommaren!

Skulle du inte kunna använda en vattenslang som du sätter med buntband runt ett stuprör för att leda ner vattnet till marken med. Om någon klagar är det ju bara att ta bort det snabbt och enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du inte kunna använda en vattenslang som du sätter med buntband runt ett stuprör för att leda ner vattnet till marken med. Om någon klagar är det ju bara att ta bort det snabbt och enkelt.

Hade gärna gjort det, men har inget stuprör.... vet inte vad jag ska göra. men det är bara att tömma dunken ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...