Gå till innehåll

Fiffes RSM130


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada hobbyister!

Har länge drömt om ett saltvattenskar och i helgen slog jag till! Yay!! Jag är total saltisnybörjare så jag hoppas ni har överseende med mig :-)

Köpte ett begagnat RSM130 med 8kg LS och 90l inkört vatten. Dagen efter la jag i ytterligare 14kg LS från ett annat kar som skulle läggas ner.

Karet har nu gått för fullt i 4 dagar. Nitraten ligger högt för närvarande (30ppm) medan övriga värden verkar OK.

Igår natt lyste jag in med en ficklampa och fick en smärre chock - MASSOR av små stjärnor som väller ut från stenarna! Kan detta vara bra? Det är sjukt många. Har försökt ta mörkerbilder för att visa hur mkt det är (bild 1). Finns det nåt djur som äter dem? De kommer ju ta över hela karet !? De är tusentals och det är överallt (bakom gummilister i toppen, i avrinningsgallret, de i princip täcker vissa mindre stenar)! Jag är väldigt orolig över detta, behöver jag rengöra stenen?

Andra saker jag har noterat:

  • Det blir väldigt varmt! Jag har lyset på 6h nu och vattnet är 28 grader, jag har bara 22 graders rumstemperatur. Detta oroar mig då det brukar bli väldigt varm i min lägenhet på sommaren.
  • Karet har som sagt gått 4 dagar nu, men det är fortfarande en hel del skräp som virvlar runt i karet. Har svårt för att se om det är mikrobubblor eller små skräppartiklar. Har varit oförändrat i två dagar. Har rengjort det fina vita filtret.
  • Skummaren skummar lite dåligt - den går för fullt men skummet tar sig inte riktigt ända upp i koppen, utan det mesta gojset fastnar på kanterna i röret som går upp till koppen - fast det är klart, det finns kanske inte så mycket att skumma ännu?
  • Jag har redan haft ihjäl 7 glasrosor med kokande vatten, är det ett dåligt tecken?
  • På sista bilden ser man en rosa blob grejj, vad är det? Kalkalg?

Vad gör jag nu? Vänta tålmodigt på att nitraten ska sjunka?

Tack på förhand för all hjälp och råd ;-)

post-5201-14468919893821_thumb.jpg

post-5201-14468919893929_thumb.jpg

post-5201-14468919894082_thumb.jpg

post-5201-14468919894254_thumb.jpg

Ändrat av Fiffe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De sjöstjärnorna är inget att oroa sig för, de håller rent på stenen åt dig. :)

När du får i fisk och annat i karet så kommer de som inte håller sig undan att bli mat åt de som kan tänkas äta dem, annars dör de av sig själva om det inte finns tillräckligt med mat.

Det rosa ser ut att var en svamp, bara bra då den filtrerar vattnet.

Hade jag varit som dig så hade jag gjort ett 50%-igt vattenbyte för att få ner nitraten samt att få in lite nytt vatten i systemet. Vem vill andas begagnad luft (vatten i ditt fall)? :)

Skaffa att par snäckor och någon liten eremit redan nu, sen kan du snart börja inhandla din första korall. Stenen hade som jag förstått det gått i andra kar förut, då är det inte mycket till väntan innan du kan börja befolka det, dock i lugn takt, en sak per helg är ett bra mått. Snäckor och någon eremit nu till helgen, nästa helg någon korall, helgen därpå någon liten fisk, helgen därpå ytterligare någon korall och kanske någon liten fisk osv...

Värmen är ett problem med dessa karen tyvärr. Lösningarna är olika, fläktar, frysta vattenfyllda pet-flaskor i sumpen, locket öppet fram eller bak eller båda två.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är varelserna på första bilden du menar att du har mycket av så är det inget att oroa sig för. Det är egentligen en ormsjöstjärna, och som jag fattat det så är dom filtrerare och utgör inget hot. Ingen aning om hur man kan reducera antalet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren för ett j****a liv (surprise!) och jag tycker den skummar dåligt, skummet vill inte riktigt nå toppen trots borrat lock.

Stänger jag av returpumparna så får den fart så jag antar att nivån blir för låg med returpumparna igång. Ska prova ta bort de mekaniska filtrerna och köra med helt öppet galler och se om det hjälper.

Är det fortfarande Tunze 9002 som är rekommenderad om man ska byta eller har det kommit nya tysta modeller som passar så pass att man kan stänga locket?

Är det någon som vet om fläkten som ska sitta bak returpumparna ska vara av samma mått som den i rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren för ett j****a liv (surprise!) och jag tycker den skummar dåligt, skummet vill inte riktigt nå toppen trots borrat lock.

Stänger jag av returpumparna så får den fart så jag antar att nivån blir för låg med returpumparna igång. Ska prova ta bort de mekaniska filtrerna och köra med helt öppet galler och se om det hjälper.

Det kan även vara så att du har för lite vatten i akvariet som gör att nivån där skummaren står blir för låg. Sen tycker jag att du ska köpa ytavrinningsbalkongen, den gör livet lättare vad det gäller att få både skummare och ytavrinning att kunna funka samtidigt.

Sist men inte minst så minns jag att det var någon som tyckte att den fick sin skummare att funka bättre genom att såga av nån centimeter i underkant av skummaren, så att den kom längre ner och på så sätt fick lite samma effekt som när du stängde av pumparna.

Är det fortfarande Tunze 9002 som är rekommenderad om man ska byta eller har det kommit nya tysta modeller som passar så pass att man kan stänga locket?

9002'an är den enda som jag känner, iaf den enda som tillåter locket att vara kvar.

Är det någon som vet om fläkten som ska sitta bak returpumparna ska vara av samma mått som den i rampen?

Jepp, det är samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytt 30 liter vatten.

Salnitet: 1.024

Temp: 27

Ammoniak: 0.05

Nitrit; 0.1

pH: 8.6 (!)

Alkal: 0.8 meq/l (!)

Nitrat: ~30 (!)

Hoppas att en Coral Buff kur ska få rätt på alkal/pH samt att ett rejält vattenbyte (40-50l) ska få rätt på nitraten. Sen blir det off to Kristianstad och införksaffning av ett clean up crew.

Trots hög nitrat har jag i princip inga alger alls, vad ska då sniglar och räkor äta? Är det ormstjöstjärnorna som rensar - eller har det gått för kort tid?

Skål och trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom karet bara varit igång i 6 dagar så har saker och ting inte riktigt hunnit o stabilisera sig ännu. Låt det gå ett par veckor till och låt algerna som kommer ta hand om nitratet i egen takt när dessa så småningom försvinner så tar du och införskaffar lite koraller och lite snäckor/eremiter. Sen är det bara o rulla på med fler koraller och någon fisk. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att du ska lägga för mycket energi på vad testerna som följer med startkitet visar, risken är stor att dina värden är fullt normala. Jag tycker själv att de testerna var riktigt kassa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som så många andra så har jag lite mikrobubblor i karet. Det är små regelbundna "burstar", kanske var 10 sekund. Enligt RSM(http://www.redseafish.com/redseamax/downloads/MAX_microbubble_diagnostic.pdf) så är det fullt normalt med små burstar av bubblor. De förklarar det som att mikrobubblor bildas av att vattnet "slappnar av" efter skummaren och har inga tips på åtgärder.

Jag har halverat det grova mekaninska filtret och tagit bort det finmaskiga vita. Tycker jag har ett bra flöde i sumpen nu och en ok vattennivå. Makaronerna och kolfiltret ligger där de ska vara och stör ej pumparna. Så jag kan inte hitta några andra källor till bubblorna.

Det är inte jättemkt bubblor så att det blir en dimma eller liknande men jag tycker ändå det är skitstörigt då jag vill ha ett så rent och klart vatten som möjligt.

Vad kan ni rekommendera för åtgärder? Jag har följande idéer:

  • Jag har funderat på en DIY extra bubbelfälla vid pumparnas insug, men tror den gör liten skillnad då de är så extremt små bubblor att de bara sugs med.
  • Eventuellt ett innefilter i visningsdelen då jag ändå tänkt utöka cirkulationen - men sådana pumpar är ganka stora och fula och gör kanske ingen nytta i det här fallet?
  • Byta skummare?

Jag kanske är för övernitisk och helt enkelt måste lära mig leva med bubblorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bra, inte bra. Jag tror något är väldigt fel i mitt kar.

Som jag skrivit innan så försvann pepparmintsräkan efter första natten. Möjligt att den bara håller sig undan men det finns inte så många ställen att gömma sig på i ett litet RSM.

Resten av städpatrullen har jobbat på som bara den och det finns inte ett spår av alger i karet.

För två dagar sen började eremiten bli lite hängig och höll sig still på samma ställe. Ikväll var snäckan kvar men ingen kräfta men en ormsjöstjärna hade flyttat in.

Sniglarna verkar också sega, de har dragit sig undan i håligheter eller mörkret och rör sig inte. Är det massdöd på gång?

Vattenvärdena verkar ok:

Salnitet: 1.022

Temp: 28C

Ammoniak: 0.052

Alk: 3.6

pH 8.6

Nitrat: 20

Nitrit: 0.1

Det enda jag gjort i karet är att jag i början bytt kolfilter, genom att hälla medföljande kol i en nylonstrumpa. Kan strumpan vara giftig?

Efter det har jag bytt vatten en gång samt fyllt på med lite hemmagjort osmosvatten en gång. Jag har även kört i lite Coral Buff vid två tillfällen, detta ska ge stabila pH värden. 4ml per tillfälle, rekommenderar dos 5ml/veckan.

Svälter de ihjäl? Där är många djur som ska ha näring (massa ormsjöstjärnor,borstmaskar, rörmaskar m.m.)

Kan det vara fosfat som spökar? Jag har ingen mätutrusnting för detta.

Senaste tiden har denna svamp/alg börjat växa vid returen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=34606

Orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, satt precis och läste i den när du svarade. Blev lite klokare.

Rekommenderad max nivå: 0.1

Kan ha negativ påverkan på koraller eller fiskar då det är giftigt. Lägre djur som räkor är extra känsliga

Låter ju onekligen som det kan vara problemet. Kanske Ammoniaken också.. Antar att det inte finns mycket marginaler i denna hobby då jag ligger precis på gränsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, satt precis och läste i den när du svarade. Blev lite klokare.

Rekommenderad max nivå: 0.1

Kan ha negativ påverkan på koraller eller fiskar då det är giftigt. Lägre djur som räkor är extra känsliga

Låter ju onekligen som det kan vara problemet. Kanske Ammoniaken också.. Antar att det inte finns mycket marginaler i denna hobby då jag ligger precis på gränsen.

Ne de verkar inte som så, har precis startat mitt RSM oxå har inte haft några problem alls hittils men jag tog 150l vatten från gamla ägaren å gjorde ett byte på 10l när jag kom hem med det (har en sump som rymmer omkring 30l, om inte mer än så)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...