Gå till innehåll

Uppstart pågår


Rekommenderade inlägg

Lade dag 2 i ny levande sand av lite blandad men halvgrov karaktär. Och fyllde på med saltat osmosvatten upp till max. Mätte pH till 7,6 ett par timmar efter. Eftersom butiken hade 7,925, så lade jag in 3 sniglar, 2 rodbenade Eremiter, en "hårig" mjukkorall, och två små clowner. Idag, dag 4 lever de och frodas. Mätte KH till 9 i går. Lillclownen som barnen lite "oväntat" döpte till Nemo - fattade inte att äta först, men i går högg den till sist i sig 2 korn, medan hans glupska partner redan fått i sig 8... Eremiterna går sina lovar, och sniglarna gnuggar omkring.

Avvaktar nu några dagar, sen kör vi på med lite mer djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra. Håll bara koll på PH-värdet så att det inte faller ner för långt. Du bör få upp det till 8,0 - 8,2 iallafall.

Vad ska du skaffa för djur?

Tänk på att inte belasta karet allt för fort. Det är en känslig biotop trots att du har redan väl inkört vatten.

Du kan nog räkna med att det kommer någon algattack tack vare att du lagt i ny sand. Det behöver inte vara av ondo så få inte panik bara.

Lite bilder vill vi alla se oxå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har kommit de senaste dagarna, växer en brun hinna. Tar man upp den så klumpar den ihop, luktar lite illa också. Ibland kommer det upp klumpar på ytan, även ytan ser hinnig ut...

Vad tusan är det.

Har bytt 15 liter per vecka, rensar skummaren var tredje dag.

Mätte allt idag:

pH 3,3 KH 5, Salt 1,027 Nitrit 0,02 Nitrat 15 Calcium 420 Magnesium 1450. Temperatur 27,1 för nu är det varmt i huset..

OK KH verkar lågt. Calcium och Magnesium högt. Kan det ha med det att göra??

Hjälp. -sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Ditt CA och MG är perfekt. Du behöver buffra upp KH till 7-9. Då blir karet lite stabilare. Dina bruna alger kan vara kiselager, bryopsis eller kanske cyanobakterier. Har du någon bild?

Ytan kan bli så då du inte har en ytavrinning ner till skummaren. Många löser det genom att lägga ett tidningspapper på ytan som får absorbera upp det. Jag fick göra så själv tidigare från tid till annan. Inget konstigt med det alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bytte jag 15 liter vatten, saltade lite mindre: 1,020 i de 15 litrarna, fick då sedan ned salthalten från 1,027 till 1,024 i karet. Tog vatten från osmosen i källaren, blandade alltså i lite kallare, T sjönk från 27,2 till 26,1.

Mitt låga KH på 5 försöker jag fixa med 10 gram bikarbonat, skall ju höja en KH-enhet per 3 gram och 100 liter, jag har ju ca 130 liter, så hoppas nå KH 7-8 typ.

Jag tog bort allt misstänkt cyano-slem, rengjorde skummaren, matade fiskarna - och mörklade med en filt och sedan en svart sopsäck, se bild.

Nu blir det så till onsdag morgon = 3 dygn. Hoppas därmed få slut på Cyano-tillväxt...:död:

Får se hur deppiga firrarna blir - om någon lever på onsdag.

Klarar de sig utan mat???

post-5217-14468920027425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Ditt CA och MG är perfekt. Du behöver buffra upp KH till 7-9. Då blir karet lite stabilare. Dina bruna alger kan vara kiselager, bryopsis eller kanske cyanobakterier. Har du någon bild?

Ytan kan bli så då du inte har en ytavrinning ner till skummaren. Många löser det genom att lägga ett tidningspapper på ytan som får absorbera upp det. Jag fick göra så själv tidigare från tid till annan. Inget konstigt med det alltså.

Men om jag buffrar upp KH med den buffer vi köpte drar ju jag upp pH med, och den ligger ju bre på 8,3 redan... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag buffrar upp KH med den buffer vi köpte drar ju jag upp pH med, och den ligger ju bre på 8,3 redan... :snurrig:

Nje. KH är inte relaterat till pH på det sättet. Tillsats av mer bikarbonat höjer inte pH dramatiskt som t ex kalkvatten gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat har en mycket märklig egenskap som överraskar de flesta. I sötvatten så agerar bikarbonat som pH höjande i pH under ca 8,3 och sänkande i pH över 8,3. Det är samma sak i saltvatten men av någon anledning verkar, enligt min erfarenhet, jämnviktspunkten ligga runt 7,9-8 i rent saltvatten. I ditt fall kommer du alltså snarare få en sänkning om du använder bikarbonat. Denna förmåga att byte effekt vid ett visst pH beror på naturen av karbonatbuffringssystemet (= koldioxidens olika lösningsformer i vatten) och dess pH beroende.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat har en mycket märklig egenskap som överraskar de flesta. I sötvatten så agerar bikarbonat som pH höjande i pH under ca 8,3 och sänkande i pH över 8,3. Det är samma sak i saltvatten men av någon anledning verkar, enligt min erfarenhet, jämnviktspunkten ligga runt 7,9-8 i rent saltvatten. I ditt fall kommer du alltså snarare få en sänkning om du använder bikarbonat. Denna förmåga att byte effekt vid ett visst pH beror på naturen av karbonatbuffringssystemet (= koldioxidens olika lösningsformer i vatten) och dess pH beroende.

MVH Lasse

Tack för info, nu har mitt kar varit i mörker 1 dygn, väntar med spänning på återuppvaknandet på onsdag morgon... Då skall jag mäta av Ph och KH.

// Magnus-dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag buffrar upp KH med den buffer vi köpte drar ju jag upp pH med, och den ligger ju bre på 8,3 redan... :snurrig:

Det du köpte tror jag var just PH-buffrare och inte KH-buffrare.

Du får ta ett besök till Tommy igen :)

Mitt kar käkar KH i stora mängder som det ser ut just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyfte på skynkena nu sent i mörkret, gav lite mat ner i det svarta, och fann att T ökat till 30 grader... Typiskt att detta skall hända mitt i värstinghettan på 30 år... Huset har 28 gr inne.

Stoppade i 3 kylklampar i en påse, skall köra igång vår AC, och så får jag upp och täcka 0300 innan ljuset kommer igen...

Lätt det här med saltvattensakvarium... -poop-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt med kylklampar och PET-flaskor tills det går ner till en OK nivå. Kanske läge att använda något annat som täckelse än just sopsäckar. Det är sannolikt bättre med något skynke som släpper igenom luft, typ en mörk filt eller väv av något slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt med kylklampar och PET-flaskor tills det går ner till en OK nivå. Kanske läge att använda något annat som täckelse än just sopsäckar. Det är sannolikt bättre med något skynke som släpper igenom luft, typ en mörk filt eller väv av något slag.

Var uppe kl 0300 och kollade, hade fått ned till 29 grader i karet. . I morse drog jag till jobbet 0620, då hade luften i rummet gått ned från 28 till 26 grader sedan jag jag satte på luftvärmepumpen i rummet bredvid på max kyla i går kväll.Utetemp redan 28, lär bli 30 idag innan molnen kommer och dämpar i kväll. Kommer att köra full AC kyla och halvtransperanta gardiner för - får se om jag lyckas hålla nere temp i rummet.

I karet värmer ju fläktmotorer och skummarmotor lite, och i och med filt och sopsäck blir det ingen värmeavgivning - frågan är hur mycket det hinner stegras idag.

Vill inte öppna nu på dan då någon skrivit att det behövs 3 dygn (inte 2) för att heldöda Cyano - och att minsta lilla ljusglimt får Cyano att bibehålla livskraft.

HUVUDFRÅGA: Kommer fiskar mm att klara 30-32 grader i karet till i morgon bitti, jag kommer att ösa ned kylklampar i kväll när det blivit mörkt ute.

Vad skall jag välja - avsluta kampen mot Cyano för att inte orsaka Tempchock - eller fullfölja Cyanostrypningen dessa sista skälvande 24 timmar... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan köra på ett dygn till. I förlängningen är det riktigt skadligt men ett dygn borde dom klara om du har 29 grader i karet nu.

Jag har själv haft varmare än 30 grader i karet under ett par dagar när jag var bortrest och endast några mjukisar och LPS:er ser ut att lida något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var just hemma och tog bort filtar, svarta sopsäckar, handdukar efter exakt 3 dygn i mörker för kuben. Satte på ljuset.

Har bara haft öppet i mörkret vid midnatt och lagt i PET-flaskor med is för att mote Temp-höjning nu när det varit tätt och pumpar mm alstrar värme. Var kort uppe i 30, nu var det 27 när jag öppnade.

Alla fiskar överlevde. All Cyano ser ut att vara borta, rent och snyggt på stenar och sand som förut.:nöjd:

Mätte KH också efter min bikarbonat för tre dagar sedan, nu 9, helt ok?

Enda är att alla koraller ser döda eller hängiga/färglösa ut - får hoppas de repar sig.:död:

post-5217-14468920031462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonfint nu, stoppade in mer levande sten igår efter mörkläggningens slut. Upptäckte då att AIK-blenniden direkt hög småstjärnor i stenen. Vid titt på mina andra stenar, som förr var fulla av små sjöstjärnor med långa sytrådstjocka armar, upptäckte jag att de var helt tomma på dessa nu.

Arrrgggh - skulle aldrig dragit in en AIK-are i min kar... -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...