Gå till innehåll

Sump till rio 180


Jonkagoo

Rekommenderade inlägg

Har skjutit upp tankar på sump till ett senare kar när man uppgraderar då jag har ett rio 180 med deras fantastiska möbel där inget får plats. Men så läste jag denna tråd där de snackar om att ha flera kar och borra igenom väggen och karen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22975Sump

Så nu är jag helt såld på detta men kommer det att fungera rent praktiskt?

Kommer ju bli väldigt små kar då måtten på skåpen inte är mer än 37x68x28 (BxHxD). Har städat fram ett litet karantänkar som jag fick av en kille för ett tag sen. Måtten på det ligger på 36x23x22. Tänkte att man kanske skulle kunna använda sig av två sådana eller kanske liknande fast högre. Och så borra hål nere vid botten och ha någon form utav rör i mellan.

Hade tankar på att ha en DSB och macro alger i ett fack men det är endast om det kan få plats. Det som mer ska ner där är en MCE 500, en doppvärmare samt en returpump såklart. Kanske bör tillägga att vattentillförseln kommer att köra med en overflowbox då karet redan är igång.

Såg denna tråd och tyckte att den sumpvarianten verkade ganska vetig och bra för mig. Men skulle man kunna omvandla den så att de fungerar med mina två kar?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=28242

Är jag helt ute och cyklar nu? Är det för små kar att göra sump av? Går det ens att göra så som jag tänkt, koppla ihop två kar genom en vägg? Alla tankar/funderingar/råd är välkomna. J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det vatten som kan rinna över/tillbaka vid ett eventuellt strömavbrott skall få plats i sumpen, annars går det alldeles utmärkt att binda samman flera kar för att utöka volymen. Hur praktiskt det sen är kan man ju diskutera, för min egen del så hade jag hellre valt ett större kar istället, så slipper man att borra mer än nödvändigt samt kostnaden för genomföringarna mellan karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag håller absolut med om att ett stort hade varit mycket smidigare är två små. De största problemet är väl att när man väl limmat allt så sitter de fast i skåpet och går inte att ta ut om man inte skär sånder dem. Men jag har inte så mycket till val med tanke på hur skåpet är konstruerat. Har inte riktigt plats att ha en sump bredvid så det är i skåpet eller inte alls.

Hur räknar man ut hur mycket vatten som kommer att rinna ner vid eventuellt strömavbrott?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tar och räknar ut volymen från den tilltänkta vattenytan til där utloppet på returen är, där den börjar dra luft och på så vis bryter häverten. Den volymen skall då, inkl. en liter eller två för det vatten som står i rören, få plats i sumpen.

Borrar du ett eller två små hål i returröret precius vid ytan så bryts häverten i stort sett omedelbart, dvs det blir inte så mycket vatten som rinner ner i sumpen vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...