Gå till innehåll

Benny´s RSM130


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Hallå

Nu ansluter jag mig till RSM gänget...

Idag hämtade jag mitt kar som jag köpte igår och byggt ihop akvariebänken. Även packat upp akvariet och dess innehåll.

Läste i instruktionen även på ocean akvarium att man skulle fylla upp akvariumet med sötvatten. För att kolla så inte karet läcker och att pumparna funkar.

Kan jag ha karet ståendes på frigolitskivan, som karet var packat med. Ståendes på golvet utanför badrummet för att testa om det läcker och att pumparna funkar?

//benjamin

Ändrat av MrRhames
Hade en fråga till
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har inte riktigt koll på RSM men kan svara generellt.

Två faktorer som du bör ha koll på för att göra det:

Om golvet är plant så går det bra.

Akvariets bottenglas är helt utan bottenram eller har en bottenram där bottenglaset ändå är avsedd att ligga mot underlaget. (I vissa akvarium så ligger botten mot en ram och hänger i övrigt i luften, tex många JUWEL-akvarium).

Om du har en bottenram så att glaset hänger i luften så är det viktiga att underlaget är plant så att inte ramen utsätts för någon form av skevt tryck, någon frigolit ska då inte användas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. tack för svaret.

Jag har bottenram på mitt kar, då lär jag fixa hälp att lyfta upp det.

Finns det något annat syfte med att fört testa med sötvattan, annat än att kolla om karet läcker.

Ni som köpte RMS karet nytt, testade ni först med sötvatten?

Ändrat av MrRhames
fel formulerad mening
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. tack för svaret.

Jag har bottenram på mitt kar, då lär jag fixa hälp att lyfta upp det.

Finns det något annat syfte med att fört testa med sötvattan, annat än att kolla om karet läcker.

Ni som köpte RMS karet nytt, testade ni först med sötvatten?

Svar nej.

Jag själv har orginalbänken som karet står på utan frigolit.

Om det är mycket kalkalger på pumpar och dyl lägg dom i lite ättika med vatten över natten vilket hjälper till att lösa alger man inte kommer åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag filtrerat 25L vatten, så nu är jag på g. Efter lite strul med kopplingen till vattenslangen.

Har en liten fråga. Jag har en flaska Nitro Bac, kan jag ha i det tillsammans när jag häller i saltet? eller ska jag vänta tills jag har i levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Då gör jag så.

Funderar över lite saker angående levande sten. Har läst att man ska ha 1kg/10L vatten. Jag är mer intresserad av fisken än stenar och koraller. Rätta mig ifall jag är helt fel ute. Finns det någon nackdel att köpa begagnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1kg LS/10 liter vatten är mer ett riktmärke. Det finns de som har mer och de som har mindre.

Folk lägger ner eller nedgraderar ju ibland, och då säljer de oftast en del sten som man som nybörjare eller mer erfaren kan göra ett kap av. Begagnad sten behöver inte vara dålig, men man bör förvissa sig om att stenen inte har medicinerats med koppar baserat medel tex, då de flesta organismerna i våra kar inte tål detta i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått i vattnet och haft i saltet. Lär säga att pumpen till skummaren och fläktarna i ljusrampen låter f*n. Lär byta ut fläktarna i rampen, hitta en guid hur man gör.

Har flera funderingar och flera lär det ju bli.

Hur gör ni med osmosfiltret, när ni är klar med filtreringen av vattnet? I manualen står det att man ska spola i 1min och böja eller klämma slangen.

Gjorde 20L extra osmos vatten, hur länge kan osmos vattnet stå i dunkarna?

Nu ligger det lite salt på botten men förmodar att det löses upp under natten. Blandade i saltet för 6h sedan.

Testade och mäta upp lite: (Nu är det bara vatten och salt i karet.)

salinitet 1.022 – 1.023

pHn 8.6

24.5c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ dunken med färdigt osmos i en mörk garderob eller liknande så det inte kommer alger osv, saltet kommer att lösas upp.

Ja osmos apparajten måste stå i blöt annars torkar membranen i den ut, jag har pluggat igen min med vatten i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag hade jag i 10kg levande sten och sand i mitt kar. Vatten och saltet har varit i sedan söndags. Tänkte ha i Nitro Bac nu, men ska jag göra ett vattenbyte innan? Eller man kanske inte ska göra vatten byte första tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häll du i bakterier.

Första vattenbytet kan du vänta med tills du haft i lite fisk och annat i någon vecka. Gör då ett byte på 25 liter och se hur det blir. Det bör vara tillräckligt som ett första byte.

Om det nu blir så att du får en hög nitrathalt eller mycket fosfat pga sten och sand så kan du göra ett byte på 50 liter, men ta det lugnt, så ska det nog gå bra.

Låt nu sten och vatten gå ihop i baljan ett par/tre veckor innan du köper fisk.

Köp ett gäng eremiter och någon snäckor som kan ta hand om algerna som kommer i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. så jag kan sätta ner en "städpatrull" innan det är dax för fisk.. Med vad och hur har ni pluggat igen era osmos filter. Nu har jag slang ändarna högre upp än osmosfiltret. Det borde väl funka, för då finns det ju vatten kvar i systemet. Eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. så jag kan sätta ner en "städpatrull" innan det är dax för fisk.. Med vad och hur har ni pluggat igen era osmos filter. Nu har jag slang ändarna högre upp än osmosfiltret. Det borde väl funka, för då finns det ju vatten kvar i systemet. Eller har jag fel?

De bör funka så länge de inte dunstar, jag har pluggat igen det med "plastpluttar" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycke lyse ska jag köra med såhär ibörja, vad är rimligt? Har läst olika svar. Är det nå särskild tid på dygnet jag ska börja med?

Jag kör på 8 timmar just nu, går igång kl 08:00, sen äre bara å räkna frammåt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. har kört med 4h idag. Mätte även värdena. Det var inte det lättaste att mäta Mg.

Temp 25,5c

Salinitet 1.022

PH 8,6

KH 5,6dKH

CA 440

Mg 1240

Nitrat 0,25

Nitrit 0,05

Fosfat 0,0-0,25

Ammonium 0,25

Sa jag försöka få upp ex. Mg så höjer det väl KH, Nitrit och Nitrat kommer jag ju få en topp av. Ammoniumen kommer väl att sjunka med tiden. Om jag har förstått detta rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått kalkalger. Var till zooaffären och frågade och visade bilden. Fick även låna en refractometer och det visade sig att jag hade 1.025. Oj vad hydrometern och doppmätaren visade fel..

alg2.jpg

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått bruna och gröna alger. Har satt i 2st Trochus och 2 st turbo snäckor. Har även monterat en surfare skimmer i karet. Men när jag kom hem från jobbet såg jag att en cirkulations pump har lagt av.

Planerar ett litet vattenbyte nu i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten fundering.

Hur gör ni med akvarievattnet som fisken ligger i, som kommer ifrån butiken efter inkoppning. Häller ni i vattnet i karet eller hovar ni upp fisken och häller bort vattnet?

Jag häller i fisken och vattnet, det är sån liten mängd samt att fisken du fick med dig hem levt i det vattnet så ja tycker inte de borde göra nån skada men vem vet;). Det är väll en annan sak om man ser att fiskarna inte ser så pigga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gammal regel är att man skall så långt som möjligt undvika att få in transportvattnet i sitt eget system. Det finns en viss risk för vattensmitta nämligen. Normalt vänjer jag in fisken i en hink och lyfter sedan försiktigt över fisken. En variant är att "koppa" in fisken i transportpåsen. Hälla ur det mesta vattnet i vasken och bara lämna så mycket i påsen att fisken sedan kan "glida" ner i akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...