Gå till innehåll

Förbannat less på cyano


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag blir fan inte av med Cyanon i mitt 400 liters kar.

Jag kör ultralithsystemet fullt ut enligt manualen, jag doserar balling light och alla värden är stabila, jag byter vatten varje vecka, kör med duktigt överdimenstionead skummare, ordentligt med cirkulation osv osv.. men har cyano utan helvete.

Enligt min Hana fotometer är fosfat på 0, och nitrat är på 0 enligt Salifert.

Men har ändå massa cyano och en hel del kiselalger.

Det ironiska i det hela är att all cyano är helt borta i mitt 300 liters kar, som jag inte bryr mig så mycket i.. har aldrig bytt vatten, doserar ingenting, det bara står där.. :P

men i det stora som jag lägger ner all energi på där jävlar vägrar cyanon att ge med sig...

Kan det vara så att cyanon kan använda sig av kolkällan i ultralithmetoden för att få tillväxt?

Vad kan jag göra för att få skiten under kontroll?

Det jag gör idag är att suga bort det när jag byter vatten en gång i veckan men det tar bara ett dygn så är det fullt igen.. brukar med handen skrapa bort cyanon från stenar och grus så att jag virvlar upp det i vattnet i hopp om att skummare och UV kan ta bort en del.. men det kanske är dumt att virvla upp det i vattnet? det kanske förvärrar på nått sätt? men vill ju inte att det ska ligga kvar över stenarna och riskera att det börja växa över koraller och dyl.

Funderar på att köra på red slime remover.. men är lite rädd då det ändå är nån form av kemilkalie som jag ska hälla ner i karet.. samt att vad är det som säger att skiten inte kommer tillbaka direkt efter avslutat kur?

Börjar bli jävlgit spyless på cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey,, jag vet i alla fall, när jag börjar få det på sanden, så suger jag ut det röda, så lägger jag ny sand ovanpå.. så försvinner det för typ ett halvår framåt.. känns som man dödar det ett tag. Provat "red slime remover"? det är grymt.. jag köpte jag i usa, finns säker på närmare håll annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft problem med cyano i omgångar. Testat red slime, med inte vågat dosera fullt ut. Märker om inte annat på skummaren att ngt händer, för den för totalt spel. Sista vändan cyanon började dyka upp testade jag att mörklägga totalt i tre dygn med svarta sopsäckar på sidorna och lock över, vilket verkar ha tagit knäcken på cyanon.. Inget annat tog nån permanent skada. Ett tips kan vara att dra ner på tillförseln av balling eller vad du nu kör med under tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köra på red slime remover.. men är lite rädd då det ändå är nån form av kemilkalie som jag ska hälla ner i karet.. samt att vad är det som säger att skiten inte kommer tillbaka direkt efter avslutat kur?

Nej, jag har inte provat, men funderar på det.. men som jag skrev ovan.. vad är det som gjort att jag fått så mycket cyano? Finns det nått som säger att det inte kommer tillbaka efter avslutat kur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft problem med cyano i omgångar. Testat red slime, med inte vågat dosera fullt ut. Märker om inte annat på skummaren att ngt händer, för den för totalt spel. Sista vändan cyanon började dyka upp testade jag att mörklägga totalt i tre dygn med svarta sopsäckar på sidorna och lock över, vilket verkar ha tagit knäcken på cyanon.. Inget annat tog nån permanent skada. Ett tips kan vara att dra ner på tillförseln av balling eller vad du nu kör med under tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oki.. ja mörklläggning kan ju vara nått.. bara rädd att stenkorallerna tar stryk men dom kanske fixar en sådan sak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en kur Ultralife RSR för ett par veckor sedan då jag hade grön cyano i fraggkaret, ser inte ut att vara på väg tillbaka.

Någon enskild frag misstyckte lite men övriga av samma art ser oberörda ut.

När jag mörklade så tog det någon vecka innan de började krypa tillbaka, sps tog inte skada av mörkläggningen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att fundera på!!

Kör rsr och problemet är ur värden så kan karet balansera sig till nästa missöde ;)

Har kört en kur nyligen och precis som tidigare har det funkat bra. Sög ut det värsta, fimpade skummaren i 48 timmar tillsatte extra syre istället.

Några koraller såg lite irriterade ut men de ser ok ut idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att fundera på!!

Kör rsr och problemet är ur värden så kan karet balansera sig till nästa missöde ;)

Har kört en kur nyligen och precis som tidigare har det funkat bra. Sög ut det värsta, fimpade skummaren i 48 timmar tillsatte extra syre istället.

Några koraller såg lite irriterade ut men de ser ok ut idag.

oki.. vidtog du någon åtgärd efter avslutad kur?

Lasse skrev att man skulle köra flera större vattenbyten efter avslutad kur..

Jag kan också tänka att köra på aktivt kol efteråt kan vara att rkomendera.

Hur klarade sig knapparna? har förstått att just dom kan vara kinkig på rsr..

Vet du om Jörgen har inne rsr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med mörkläggning när jag får cyano. Total mörkläggning med filtar för akvariet så inte dagsljus kommer in. Matar inte ens under dessa 3 dygn. Har testat 2gg och inget har tagit skada o då har jag mycket spser. De blir lite blekare under några dagar men de är i full form igen efter en vecka. Fuska inte o testa 2dygn då kommer cyanon tillbaks, det har jag provat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med mörkläggning när jag får cyano. Total mörkläggning med filtar för akvariet så inte dagsljus kommer in. Matar inte ens under dessa 3 dygn. Har testat 2gg och inget har tagit skada o då har jag mycket spser. De blir lite blekare under några dagar men de är i full form igen efter en vecka. Fuska inte o testa 2dygn då kommer cyanon tillbaks, det har jag provat :)

och din erfarenhet är att om man mörklägger i 3 dygn försvinner dom och kommer inte tillbaka? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. vidtog du någon åtgärd efter avslutad kur?

Lasse skrev att man skulle köra flera större vattenbyten efter avslutad kur..

Jag kan också tänka att köra på aktivt kol efteråt kan vara att rkomendera.

Hur klarade sig knapparna? har förstått att just dom kan vara kinkig på rsr..

Vet du om Jörgen har inne rsr?

Allt har klarat sig bra, avslutade i fredags..

Skall byta 100l i helgen. Tog sista flaskan ;)

Finns det inte något billigt ställe på nätet som man kan shoppa från??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Inget att fundera på!!

Kör rsr och problemet är ur värden så kan karet balansera sig till nästa missöde ;)

Har kört en kur nyligen och precis som tidigare har det funkat bra. Sög ut det värsta, fimpade skummaren i 48 timmar tillsatte extra syre istället.

Några koraller såg lite irriterade ut men de ser ok ut idag.

-sjuk Tänker nog prova det där med mörkläggning i 3 dygn, min burk står ljust i köket som har stora fönster - och nu har det ju varit molnfritt och ljust i Stockholm i hur många veckor som helst.

MEN: Hur gör man när man tillsätter extra syre som du skriver ovan, eftersom jag tänker fimpa skummaren.

// MAgnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med mörkläggning menas total mörkläggning, dvs att släcka bara lampan påverkar endast korallerna.

Svarta sopsäckar räcker inte dom heller verkar de som, om man kollar mot en ljuskälla så ser man igenom. Det beror dock säkert på hur mörkt man får de i rummet.

Men kort sagt, minsta stril av ljus så verkar cyanon kunna utnytj de till att överleva.

Rikta en pump mot ytan så de krusar för syresättning, men sug även ut så mycke cyano du kan innan och helst skall du ha skummaren igång.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bytte jag 15 liter vatten, saltade lite mindre: 1,020 i de 15 litrarna, fick då sedan ned salthalten från 1,027 till 1,024 i karet. Tog vatten från osmosen i källaren, blandade alltså i lite kallare, T sjönk från 27,2 till 26,1.

Mitt låga KH på 5 försöker jag fixa med 10 gram bikarbonat, skall ju höja en KH-enhet per 3 gram och 100 liter, jag har ju ca 130 liter, så hoppas nå KH 7-8 typ.

Jag tog bort allt misstänkt cyano-slem, rengjorde skummaren, matade fiskarna - och mörklade med en filt och sedan en svart sopsäck, se bild.

Nu blir det så till onsdag morgon = 3 dygn. Hoppas därmed få slut på Cyano-tillväxt...-sjuk-

post-5217-14468920027367_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var just hemma och tog bort filtar, svarta sopsäckar, handdukar efter exakt 3 dygn i mörker för kuben. Satte på ljuset.

Har bara haft öppet i mörkret vid midnatt och lagt i PET-flaskor med is för att mote Temp-höjning nu när det varit tätt och pumpar mm alstrar värme.

Alla fiskar överlevde. All Cyano ser ut att vara borta, rent och snyggt på stenar och sand som förut.:nöjd:

Mätte KH också efter min bikarbonat för tre dagar sedan, nu 9, helt ok?

Enda är att alla koraller ser döda eller hängiga/färglösa ut - får hoppas de repar sig.:död:

post-5217-14468920031212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...