Gå till innehåll

vita prick medicin tar död på sjöstjärnor?


Rekommenderade inlägg

Googlade precis och hittade följande:

If you have a fish only or a FOWLR tank you may treat with this method in the display tank, keeping mind that any copepods or other invertebrate life forms living in the live rock may be killed by this method, however the bacteria in the live rock will survive and you may save some of these life forms in the live rock by moving some of these life forms along with selected live rock to a separate holding aquarium during this treatment.

(Detta gäller i samband med att sänka salthalten i karet.)

Men det bästa hade kanske ändå varit o kört det i ett separat kar.

Om du har orken och tiden så kan du alltid skriva ner det som står på flaskan i Google Translate tex, så kan du få det översatt till engelska eller svenska. Det är rätt så modigt att medicinera med ett medel som man inte vet hur det påverkar övriga invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jovisst två stjärnor har ströckit med och två till verkar vara på väg.

men har nu bytt mestadel av vattnet ikaret och ska nu flytta över doris till seperat tank tlls jag fått mitt uv filter, men då kom en fråga till, räcker 11W för att ta död på prick i ett 240L kar? MVH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg i en annan tråd att du har en putsarräka.

Vitaprick medicin innehåller ofta koppar och det dödar stjärnor, sniglar, räkor mm även i små mängder. Håll extra koll på vattenvärdena för det är troligt att den är en massa kryp (små räkor / pods, sniglar mm) som dör i LSen.

11W räcker nog inte för 240liter. Kolla om du har någon polare som kan låna ut ett UVc så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, skaffa karantänskar. Det kostar inte många kronor.

Om man ändå får ett utbrott så rekomenderar jag att ( i karantänskaret) sakta sänka salthalten till < 1.016. Då dör alla parasiter. Var försiktig vid saltökningen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! räkan, sniglen osv klarade sig, mina två stjärnor som fanns kvar klarade sig med, frätningen har stannat helt nu och hoppas på att dem ska repa sig, anemonen är fortfarende gul och tråkig, men den ska nog bli vit snart igen :)

doris simmar i ett seperat kar nu och uv kommer inom ett par dagar!

Värdena har jag noll koll på, aldrig tatt ett enda test och det har fungerat perfekt, jämna vattenbyten och god omsorg verkar gå bra än så länge:smiley20:-gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...