Utstrand Postat 14 juni 2010 Postat 14 juni 2010 Okej, då har jag äntligen fått mitt kar, eller de står och väntar i affären på att ja ska hämta det;)Tänkte att jag startar en egen liten tråd för mitt ljus istället för att knycka andras trådar.Karet är 80x60 höjd 50 cm kommer köra med öppet, ljusramp fest i tak/vägg.Vill kunna ha lite allt möjligt i karet, sten-/mjuk- koraller, djur. Rätt nyfiken på diodlyse, försökt att läst på, men blir mest rörig. Är de något att satsa på? Gärna tips om affär/sida, där man kan hitta något..Tack på förhand. Citera
Claes_A Postat 14 juni 2010 Postat 14 juni 2010 Jag tror å det starkaste på LED-belysning. Sen är frågan om man vill köpa någon färdig lösning för dyrare pengar (eller billigare kinesiska saker) eller om man kan tänka sig lite enkelt lågspänningskopplande för mindre summor. Citera
knabbuziak Postat 14 juni 2010 Postat 14 juni 2010 kollar du på ebay så finns det flera säljare i Hong Kong med billiga dioder och även färdiga LED-lampor. Själv föredrar jag Metall Halid-lampor! Ger ett otroligt fint ljus, men kostar lite i första investeringen. Likadant där - kolla ebay!Jag håller själv på att testar konfigurering av mina lampor och kommer köra 3st 70W MH-lampor till mitt 180L-kar. Det gör att jag kan sprida ut ljuset bra och det ger en behaglig ljusstyrka tycker jag.En sak till att ta i beaktande är att urladdningslampor (lysrör och MH-lampor) ger ljus på ett brett spektrum. Jag vet inte hur det är med vita dioder, men färgade är mycket smala i sitt spektrum och klorofyll som finns i växter har ganska specifika kurvor (inte exakta våglängder) som de behöver för att kunna växa. Jag har själv aldrig testat LED-lampor för att få nåt att växa, därför tänker jag inte heller såga eller hylla dom, men det är defenitivt nåt du bör ta i beaktande när du letar!Lycka till! Citera
stigigemla Postat 15 juni 2010 Postat 15 juni 2010 Det finns gott om trådar på Reef Central och Nanoreef.com om lyckade lysdiodbelysningar så nog växer det. Men det är stor skillnad mellan olika lysdioder så jag avråder absolut från att köpa en HK ramp där man inte vet vad det är för dioder i. Advanced Aquarist har börjat en artikelserie om lysdiodbelysning och där kan man se vilken skillnad på ljusstyrka det är. Köper man Cree som Claes vet man vad man får + nöjet att bygga själv. Citera
knabbuziak Postat 15 juni 2010 Postat 15 juni 2010 Ja, kolla för guds skull upp vad det är för grejer innan du köper nåt! Nu vill ju du ha lite koreller å grejor, men hade du tänkt att bara ha fiskar hade det nog inte spelat nån roll... (Nån kunnig får gärna bekräfta). Men döm inte bort HK direkt! De kan ha riktigt bra grejor åxå, men tumregeln är oftast att man ska hålla sig ifrån de allra billigaset produkterna. Citera
PBM: Postat 15 juni 2010 Postat 15 juni 2010 Kollar du på LED-belysningar så ta en närmare titt på Aquaillumination LEDtror det är ett bra alternativ om man ska välja LED_belysning.Jag har en beställning på G med denna LED, 3moduler till ett 120x57x50 karLänkar:http://www.aquaillumination.com/http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1592344&highlight=aquaillumination+led Citera
Utstrand Postat 15 juni 2010 Författare Postat 15 juni 2010 uj uj ljus är inte lätt tyvärr:P Men tack för tipps. får väl tänka över valet igen, kanske blir något annat Citera
PBM: Postat 16 juni 2010 Postat 16 juni 2010 Jag håller med valet av belysning är verkligen inte lätt o tänker man välja LED-Belysning så blir det ännu svårare för det är ju så få som har erfarenhet av dessa LED:ar. Citera
chelmon Postat 18 juni 2010 Postat 18 juni 2010 hej på er robban här.e det någon som kan sprida lite ljus över en firma som heter aqualusion.com dom säljer led ramper med 5w belysning,kan de va något att ha? Citera
Utstrand Postat 30 juli 2010 Författare Postat 30 juli 2010 Värkar klurigt med dioder tyvärr (bygga eget), men nu värkar det även klurigt med T5. Försöker hitta någon armatur för karet, men antingen är de för svaga eller för långa.Något tipps på ramp till ett kar på 80 cm?Följer man lilla regeln 1W/L bör jag ha ca 250w. Citera
stigigemla Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 10 x 24w T5 med bra reflektorer eller en 250w MH vore inte fel. Citera
Nordin Postat 30 juli 2010 Postat 30 juli 2010 Jag tror jag hade kört som stig säger, en 250W MH Citera
Utstrand Postat 30 juli 2010 Författare Postat 30 juli 2010 Där var en rätt snygg modell, tänkt ha den hängande i taket så. Vad tror ni?http://www.drakfisken.se/product.php?id_product=1324 Citera
naso Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Där var en rätt snygg modell, tänkt ha den hängande i taket så. Vad tror ni?http://www.drakfisken.se/product.php?id_product=1324 Ja, den är stilig. Då får du ha 250w versionen m.2x24 T5, den bör vara något till ditt kar. Ska du ha hängande armatur och inte för nära ytan, så är det bara att slå till! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.