Gå till innehåll

Trådalger?


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

post-4934-14468919925777_thumb.jpg

Har dragit bort såna här alger nu i ett par månaders tid typ nån gång/vecka...så snabbt växer dom ut.Trodde det skulle avta men undrar nu om det finns nån fisk/djur som gillar att käka den här sortens alger(vet inte vad det är för alger)

använder inte fosfatremover..mätningarna visar att värdena är bra..

Salt: 1.026

kH: 10

pH 8,2

mg: 1300

ca: 370

No2: 0

No3: ~5

Po4: 0,03

matar 2 gånger per dag & tillsätter jod & coral energizer & korallnäring(aminosyror m.m)

använder inte osmos...vanligt kranvatten med marinesafe i..

Tacksam för svar

post-4934-14468919925338_thumb.jpg

post-4934-14468919925546_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad testade du fosfat med för test? jag är ingen expert, men kanske någon makroalg?

Saliferts..har läst att det inte skall vara bra alls..så säkert har man lite fosfat..så fosfatremover kanske skulle hjälpa lite?

vad använder du för test för fosfat?

har ingen aning..skulle kunna tänka mig att det är nån trådalg av den jobbigaste sorten :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också haft trådalg problem utan att få så höga mätvärden (fosfat). Hörde att fosfat kan vara lagrad i stenen och därför ej ger utslag på testerna. Körde med fosfatremover efter det och har nu blivit av med de flesta oönskade algerna. Använder kranvatten men kör det igenom silikatfilter, Fauna marine mb20 (2l colaflaska)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Alltså hur ser algerna ut när dom håller på att dö/vissna bort?

Förra tisdagen satte jag i aktivt kol (0,5dl) & 1 dl biopellets i strumpa ner bland biobollarna i droppfiltret.

& nu börjar dom gröna algerna bli mörkgröna med vita prickar på sig & ser ut att må dåligt..

är det pga biopellets & aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
jobbiga jävla alger..la upp en video nu så kanske någon har nått tips på fisk eller djur som äter dom gröna svajjande algerna som finns i hela karet..

Fick en liknande explosion i mitt akvarium, körde igång rejält med fosfat remover, 10% vattenbyten varje vecka och med hävert suga bort alla alger. Och nu är dom nästan helt borta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker de ser ut som bryopsis, dom trivs även med riktigt låga fosfatvärden...

Det finns en behandling som skall bita på dom och det är att man sakta höjjer Mg till 1500-1550. Vad jag kan läsa mig till så fungerar magnesiumet som någon typ av inhibitor för fotosyntesen hos bryopsis.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1113109&perpage=25&pagenumber=1

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker de ser ut som bryopsis, dom trivs även med riktigt låga fosfatvärden...

Det finns en behandling som skall bita på dom och det är att man sakta höjjer Mg till 1500-1550. Vad jag kan läsa mig till så fungerar magnesiumet som någon typ av inhibitor för fotosyntesen hos bryopsis.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1113109&perpage=25&pagenumber=1

//NiXoN

Tusen tack för det tipset NiXoN!

Ska börja buffra upp magnesium sakta direkt :)

Hör av mig om hur det går sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...