Gå till innehåll

Riktigt högt magnesium...


Speedster

Rekommenderade inlägg

Om "någon" skulle ha doserat lite högt magnesium i sitt akvarie, typ nära 2500 mg om sailifert testet fungerar som så att man kan öka på skalan själv genom en spruta till av regens 3.

Någon kemikunnig som kan berätta hur dåligt detta är och vad det innebär?

(Itailian reeftank är ju en sak, men detta blev nog lite löjligt mycket.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt mår toppen förutom att jag tycker att sps:en inte växer lika mycket längre :(

Har nog haft det så ca 2 veckor tror jag då det var sista gången jag doserade magnesiumhydroxid, blev en rejäl dos tydligen. Att jag började misstänka något och sprang och lånade ett mg test av polaren var att det började fälla ut lite när jag idag buffade kh och ca. (Buffar kh och ca varje dag normalt men först idag så började det fälla ut lite).

Kh ligger på 12 och CA ligger på 390 så de värderna har jag koll på, saknade tyvärr ett mg test :(

50 liter vattenbyte kommer göras imorgon då dunkarna står på "saltblandning" nu. (Det kommer dock inte sänka mg så mycket).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva ett annat test. Jag har aldrig hört tals om att någon doserat Magnesiumhydroxid. Det skulle höja pH så mycket att det mesta i karet skulle dö. Att höja värdet med 1000mg/l i 200 liter vatten skulle t.ex förbruka 1,66 kg magnesiumklorid. Har du verkligen lagt i så mycket efter din tidigare mätning av värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser orimligheten i att det kan ligga så högt som du säger Stig, hade inte ens 1kg hemma till att börja med och jag räknade på det innan jag buffrade upp mg. Undra vad som kan ha hänt, dock så är jag rätt övertygad om att mg ligger i högsta laget.

Jo, KH ligger väl lite högt enligt många men jag gillar o ligga på de övre nivåerna så sps:en kan växa ohämmat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 50 liter vatten igår vilket borde vara ungefär 1/3 om att jag har 60kg sten i ett akvarie på ca 200 liter vatten. Inget har ju mått direkt dåligt och det ser fortfarande inte dåligt ut nu på morgonen så jag kör väl vidare utan att buffa magnesium på ett halvår.

Densitet? Salthalten? isåfall är den 1.026.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...