GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gustavs 79L system

Featured Replies

Postat

Hejsan! Har nu dykt in i SaltvattensvÀrlden efter att ha lÀmnat sötvatten och vÀxtakvarium. Saltvatten lockar mig till större del frÀmst för koraller som intresserar mig enormt, men ocksÄ en intressantare djurvÀrld och teknik. Eftersom det frÀmst var korallerna som lockade mig till hobbyn har jag valt att köra ett nanokar dÄ fiskar inte ligger i mitt intresse. Blir sÀkert nÄgon men endast av estetiska skÀl, dock Àr jag mer förtjust i alla smÄdjur som sniglar, rÀkor, krabbor mm.

Har nyligen startat upp karet för fyra dagar sedan och tÀnkte anvÀnda denna trÄden som en logg för att se hur mitt kar utvecklas. Har inspirerats mycket av killarna och tjerna pÄ nano-reef.com och kommer att köra ett mixakvarie med lps, nÄgra mjukisar(riccordeor och fÀrgglada zoanthider) och sps som frÀmsta mÄl. Mitt mÄl med akvariet Àr att skapa ett estetiskt tilltalande akvarium med mÄnga olika fÀrger.

Nog med snack skall lista lite teknik, visa bilder och nÀrmaste saker att göra.

Teknik

2x24W T5HO(Skall sÀljas i utbyte mot en Geissman 250W HQI)

Bubble Magus NAC5

Juwel 50W DoppvÀrmare

Koralia Nano(900l/h)

Maxi Jet Returpump(750L/H)

Automatisk VattenpÄfyllning

Akvariet Àr ett 54 liters borrat pÄ baksidan i tvÄ etapper med en liten överrinnings box i bakre sidan för ljudlöst överflöde som gÄr ner i en 25liters sump som nu fungerar som refugium ocksÄ belyst 24/7 med en 7W Ikea lampa. Finns möjliga planer pÄ att bygga en större sump men vÀntar nÄgon mÄnad tills karet Àr mer etablerat, kommer i sÄ fall ritningar pÄ det.

Salthalten ligger just nu pÄ 1.024 och en stadig temperatur pÄ 27 grader, fick tyvÀrr starta upp med vanligt kranvatten men vi har nog ganska rent hÀr i Ystad eftersom de tappar det och sÀljer pÄ flaska;). Har tyvÀrr inte kunnat införskaffa nÄgra tester Àn för pengarna tog slut:smiley9: Kommer att köpa en osmos och ph, alkalinitet, nitrat, nitrit, fosfat nÀsta fredag. Ser vÀrdena stabila ut dÄ sÄ skall jag fÄ tag pÄ en stÀdpatrull och införskaffa nÄgra zoanthider förhoppningsvis. Har i nulÀget bestÀllet en refraktometer och 15k lampa till HQI. Köpte Red Sea Salt vilket i efterhand inte var det klokaste, mÄnga sÀger att vÀrdena inte stÀmmer:/

Bilder

VattenpÄfyllning klar

198201034150A093b.jpg

Salt blandas

198201034201A76f9.jpg

Sump med automatisk vattenpÄfyllning

a38201034213Aca79.jpg

698201034219A7ff0.jpg

e88201034230Aa8e6.jpg

Nuvarande scape, ganska nöjd med den.

8f8201034235A84d9.jpg

Första kiselalgerna?:ler:

c28201034249Ab93e.jpg

Ser förjÀvligt ut just nu, skall flytta till götet om strax en mÄnad sÄ kommer inte fixa en snygg bÀnk förrÀn dÄ.

Det var allt tror jag, vill tacka Henrik som sĂ„lde karet till mig Ă€r verkligen supernöjd. Även Micke som sĂ„lde LS till mig och gav mig hydrometern!

Har Àven tre frÄgor.

1. NÀr jag körde vÀxtakvarie sÄ byttes det mycket vÀxter emellan akvarister, Àr det samma pÄ saltvattensidan men dÄ med koraller? Blir bÄde billigare och man fÄr tag pÄ intressantare exemplar, Àr min uppfattning.

2. Finns det snyggare zoas i Sverige? Har fortfarande inte sett en enda pÄ Saltvattensguiden i stil med http://www.flickr.com/photos/zepplock/2323582224/. Enda jag har sett Àr bruna vilket inte intresserar mig nÀmndvÀrt.

3. Finns det nÄgon som Àr intresserad av att sÀlja av nÄgra kilo levande sand och lite stÀdpatrull i form av diverse snÀckor i slutet av mÄnaden?

Det var allt för mig uppdaterar sÄ fort jag har nÄgot, sjÀlvklart med bilder.

mvh Gustav

Postat

VÀlkommen till Saltvattensguiden och lycka till med ditt akvarium, ser ut som en bra början, nÄgot jag dock undrar över Àr om inte en 150W's MH skulle rÀcka till, det Àr ÀndÄ nÀstan 3 W/l, vilket Àr en hel del, jag har bara sett enda som har kört med ~5 W/l.

NÀr jag körde vÀxtakvarie sÄ byttes det mycket vÀxter emellan akvarister, Àr det samma pÄ saltvattensidan men dÄ med koraller? Blir bÄde billigare och man fÄr tag pÄ intressantare exemplar, Àr min uppfattning.

Visst funkar det sÄ, det man oftast byter Àr s.k. fraggar (kommer frÄn fragment) dvs om man ska jÀmföra med vÀxter sÄ Àr den bÀsta jÀmförelsen smÄ skott.

Finns det snyggare zoas i Sverige? Har fortfarande inte sett en enda pÄ Saltvattensguiden i stil med http://www.flickr.com/photos/zepplock/2323582224/. Enda jag har sett Àr bruna vilket inte intresserar mig nÀmndvÀrt.

Det finns snygga knappar, har dock aldrig sett nÄgra riktigt sÄ lÀckra som pÄ den dÀr bilden. HÀr Àr dock ett exempel pÄ snygga knappar köpta i Sverige.

Postat
  • Författare

Tack sÄ mycket Mano! Jo jag Àr fullt medveten om att det Àr ganska mycket, men sen Àr jag lite tossig ocksÄ. TÀnkte höja MH ganska högt över akvariet till att börja med och sedan justera in den sÄ att jag fÄr tillrÀckligt med ljus utan att koka akvariumet.

AngÄende byte av fraggar, har ni nÄgra Ärliga trÀffar hÀr pÄ SG eller det Àr bÀst att annonsera om det?

Postat

skall flytta till götet om strax en mÄnad

2. Finns det snyggare zoas i Sverige?

Kolla med Biotedmarin i Kungsbacka han har haft bra utbud pÄ zoes och Äker till Holland 1ggr/mÄnaden sÄ kan sÀkert fÄ med "dina" önskemÄl hem

Postat

Skall du satsa pÄ knappar sÄ Àr min erfarenhet att det oftast inte fÄr vara för varmt, helst under 25 grader.

MVH Lasse

Postat
  • Författare
6d9201035631Pe7c6.jpg Detta sitter lite överallt pĂ„ den levande stenen, vet inte riktigt vad det Ă€r ser ut som nĂ„got slags spröt. Är det nĂ„gonting att oroa sig över?
Postat

Det Àr inget att oroa sig för, det Àr en sorts snÀcka som sitter fastvÀxt pÄ en plats och fÄngar mat genom att skicka ut nÄgra centimeter lÄnga "spindeltrÄdar".

Postat
  • Författare

SÄ dags att uppdatera, har fÄtt lön nu i veckan sÄ följande saker Àr bestÀllda:

Osmos med silikatfilter(190l/h)

Tester(PH, Alkalinity, Ammonium, Phosphate, Nitrate, Nitrite)

Följande saker har jag redan köpt:

Refraktometer

250W 15K Double ended lampa

Lampan gick tvyÀrr itu i frakten men de skickar en ny. Refraktometern har uppmÀtt en salthalt pÄ 1,023-1,024 sÄ det ser bra ut.

Även Kalcium och Magnesium kommer nog inhandlas inom snart förmodligen med tropic marines bio calcium/magnesium produkter nĂ€r jag kĂ€nner behovet av det.

Har Àven inhandlat levande sand pÄ zoogiganten och skall inhandla min stÀdpatrull efter helgen. Ser vÀrderna bra ut nÄgra dagar med stÀdpatrullerna i sÄ vill jag nog testa mina första koraller. Om nÄgon i skÄne har lps/mjukisar att fragga sÄ kontakta gÀrna eller lÀngre upp i landet(gÄr vÀl att skicka nu vid varmare vÀder?).

Bilder just nu:

a55201044936P2651.jpg

a05201044944P9784.jpg

Postat
  • Författare

TÀnkte börja med vodkametoden ocksÄ, har lÀst en del om det och folk verkar vara vÀldigt nöjda med det. Bara funderar pÄ om man kan automatisera systemet, gÄr det att köpa en automatisk doserpump som kan dosera mellan 0,5-1 ml per dag? Eller det mÄste ske manuellt med 1ml spruta? Var kan man i sÄ fall köpa en sÄdan?

Postat

Jag hade inte kört med Vodkametoden dÄ du inte kommer att ha den belastningen i karet i den grad som andra har jag hade hellre vÀntat ett taga och sett,annars hÀrligt med folk som ser inredningen som utmaningen och fisken mer som statister i en vÀrd som man har skapat..:smiley20:

Postat
  • Författare

Var pÄ Zoogiganten idag och inhandlade sniglar, var kanske dumt av mig men eftersom jag fick diatomer redan efter dag 3 och nu tvÄ veckor senare sÄ vÀxer det alger som mossa överallt sÄ tyckte jag det var dags. Blev 5 stycken algÀtare, gissar pÄ astrea och 3 stycken skit/övrigt som Àven skall vÀnda sanden, gissar pÄ nassarius. Ingenting Àr billigt i denna hobbyn mÀrker jag, 400 spÀnn drygt för Ätta sniglar:smiley16: Har Àven fÄtt tag pÄ Ted hÀr pÄ forumet som kan tÀnka sig att sÀlja nÄgra vackra riccordeor och knappar till mig sÄ det Àr super!

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Vart ett litet tag sedan jag uppdaterade, har i all fall fÄtt min osmos och tester. VÀrdena ser ut pÄ följande sÀtt:

PH: 8.4

KH: 7

Nitrat: 2-5

Nitrit: 0

Ammonium: 0

Fosfat: 0-0.3

SnÄl som jag varit sÄ köpte jag 250w lampor frÄn Fish street men dÄ bÄda har varit omöjliga att montera och resulterat i att jag idag tog itu min andra lampa dÀrifrÄn och rÄkade sprÀcka skyddsglaset sÄ fÄr det bli nÄgot bÀttre. Har införskaffat koraller som klarar sig pÄ 2x24 sÄ lÀnge.

Lite bilder pÄ de nya tillskotten:

5a201055521PMdbec.jpg

4a201055520PM27b3.jpg

49201055534PM42b3.jpg

Mina Àlskade riccordeor

4a201055536PM9d0e.jpg

16201055621PM2904.jpg

e3201055621PM10d2.jpg

Allt verkar mĂ„ bra tycker jag. Är enormt nöjd med mina inköp(tack Ted hĂ€r pĂ„ forumet). De gröna knapparna limmade jag fast med superlim idag för de flög runt i hela akvariet. Skall avvĂ€nta lite nu med att köpa nĂ„got nytt pĂ„ nĂ„gra veckor men det blir nog lite mer knappar/riccoredor och lps och nĂ„gon första sps nĂ€sta gĂ„ng:skrattar: Är intresserad av denna mjukisen ocksĂ„ http://www.nano-reef.com/corals/?coral=20.

Postat

Clavularia har jag om du kanske vill byta i framtiden... Mycket fint mÄste jag sÀga! Men jag trodde superlim lÀmnade gifter i vattnet... Jag har köpt pÄ mig lite AquaScape-epoxi för att jag ville ha nÄt som var gift-fritt, kanske onödigt? Lycka till med belysning och allt! :)

Postat

LÀser man pÄ paketen till snabblim frÄn "akvarielim" sÄ stÄr det allt som oftast cyanoakrylat, vilket Àr samma innehÄll i vanligt superlim.

Postat
  • Författare

Limmade korallerna i en separat behÄllare med vatten frÄn akvariet, men som laggeman sÀger sÄ Àr det cyanoarkrylat vilket ursprunligen Àr utvecklat till att limma ihop sÄr(tror jag?) sÄ det borde inte vara nÄgon fara. Korallerna Àr glada i alla fall:)

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Fyllde Ă„r igĂ„r och fick en jĂ€ttefin ny korall av min flickvĂ€n. Är en sk 'Open Brain' eller Trachyphyllia.

ny_open_brain-3867-2.jpg

Modifierad med saturation och contrast.

ny_open_brain-3867.jpg

Nuvarande utseende, möblerade om lite. Är med nöjd med detta.

ny_open_brain-3869.jpg

Förövrigt flyttar jag snart och undrar om ni har nÄgra tips pÄ hur jag skall gÄ till vÀga. Flyttar frÄn Ystad till Ggb sÄ det resan Àr pÄ ungefÀr 4 timmar. Jag tÀnkte att jag kan plocka upp korallerna och placera dem i pÄsar med vatten och sedan i en frigolit box. SjÀlva akvariet tÀnkte jag tömma till hÀlften och köra upp sÄ snabbt som möjligt med, Àr detta en dum idé? Vill undvika sÄ mycket döda bakterier som möjligt sÄ jag inte fÄr en cykel till.

mvh Gustav

Postat

Stoppa ner sten i hink med lock och fyll upp till hÀlften med vatten sÄ klarar de sig utan större problem dÀr. Bakerierna du vill Ät Àr i stenen och sanden till viss del. Man rör upp mycket smuts som stannar kvar i vattnet nÀr man flyttar ett kar sÄ dÀr.

Risken med att ha sten i karet under transport Àr att du kör över ett gupp eller ett hÄl i E6'an och dÄ fÄr sprucket glas, inte sÄ kul alltsÄ.

Ta koraller i pÄsar i frigolitlÄda som du sÀger, stenen i frigolitlÄda om du kan det med med halva lÄdan fylld med vatten, sen resten av vattnet hÀller du ut.

Sanden kan du ha kvar i karet med precis sÄ mycket vatten sÄ det Àr tÀckt, sen ser du till o ha en 25 liter nytt vatten pÄ plats nÀr du kommer fram som du fyller upp med, sen i med ett filter som kan ta hand om den smutsen som kommer virvla upp nÀr du fyller pÄ.

Alternativt kan du ta upp sanden i en egen hink ocksÄ och lÀgga i den nÀr sten och nytt vatten Àr pÄ plats.

Det lÀr bli rÀtt sÄ grumligt i karet de första dagarna efter transport, men det ska nog gÄ bra ska du se.

Lycka till! :)

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.