Gå till innehåll

Gustavs 79L system


Gustav Ek

Rekommenderade inlägg

Hejsan! Har nu dykt in i Saltvattensvärlden efter att ha lämnat sötvatten och växtakvarium. Saltvatten lockar mig till större del främst för koraller som intresserar mig enormt, men också en intressantare djurvärld och teknik. Eftersom det främst var korallerna som lockade mig till hobbyn har jag valt att köra ett nanokar då fiskar inte ligger i mitt intresse. Blir säkert någon men endast av estetiska skäl, dock är jag mer förtjust i alla smådjur som sniglar, räkor, krabbor mm.

Har nyligen startat upp karet för fyra dagar sedan och tänkte använda denna tråden som en logg för att se hur mitt kar utvecklas. Har inspirerats mycket av killarna och tjerna på nano-reef.com och kommer att köra ett mixakvarie med lps, några mjukisar(riccordeor och färgglada zoanthider) och sps som främsta mål. Mitt mål med akvariet är att skapa ett estetiskt tilltalande akvarium med många olika färger.

Nog med snack skall lista lite teknik, visa bilder och närmaste saker att göra.

Teknik

2x24W T5HO(Skall säljas i utbyte mot en Geissman 250W HQI)

Bubble Magus NAC5

Juwel 50W Doppvärmare

Koralia Nano(900l/h)

Maxi Jet Returpump(750L/H)

Automatisk Vattenpåfyllning

Akvariet är ett 54 liters borrat på baksidan i två etapper med en liten överrinnings box i bakre sidan för ljudlöst överflöde som går ner i en 25liters sump som nu fungerar som refugium också belyst 24/7 med en 7W Ikea lampa. Finns möjliga planer på att bygga en större sump men väntar någon månad tills karet är mer etablerat, kommer i så fall ritningar på det.

Salthalten ligger just nu på 1.024 och en stadig temperatur på 27 grader, fick tyvärr starta upp med vanligt kranvatten men vi har nog ganska rent här i Ystad eftersom de tappar det och säljer på flaska;). Har tyvärr inte kunnat införskaffa några tester än för pengarna tog slut:smiley9: Kommer att köpa en osmos och ph, alkalinitet, nitrat, nitrit, fosfat nästa fredag. Ser värdena stabila ut då så skall jag få tag på en städpatrull och införskaffa några zoanthider förhoppningsvis. Har i nuläget bestället en refraktometer och 15k lampa till HQI. Köpte Red Sea Salt vilket i efterhand inte var det klokaste, många säger att värdena inte stämmer:/

Bilder

Vattenpåfyllning klar

198201034150A093b.jpg

Salt blandas

198201034201A76f9.jpg

Sump med automatisk vattenpåfyllning

a38201034213Aca79.jpg

698201034219A7ff0.jpg

e88201034230Aa8e6.jpg

Nuvarande scape, ganska nöjd med den.

8f8201034235A84d9.jpg

Första kiselalgerna?:ler:

c28201034249Ab93e.jpg

Ser förjävligt ut just nu, skall flytta till götet om strax en månad så kommer inte fixa en snygg bänk förrän då.

Det var allt tror jag, vill tacka Henrik som sålde karet till mig är verkligen supernöjd. Även Micke som sålde LS till mig och gav mig hydrometern!

Har även tre frågor.

1. När jag körde växtakvarie så byttes det mycket växter emellan akvarister, är det samma på saltvattensidan men då med koraller? Blir både billigare och man får tag på intressantare exemplar, är min uppfattning.

2. Finns det snyggare zoas i Sverige? Har fortfarande inte sett en enda på Saltvattensguiden i stil med http://www.flickr.com/photos/zepplock/2323582224/. Enda jag har sett är bruna vilket inte intresserar mig nämndvärt.

3. Finns det någon som är intresserad av att sälja av några kilo levande sand och lite städpatrull i form av diverse snäckor i slutet av månaden?

Det var allt för mig uppdaterar så fort jag har något, självklart med bilder.

mvh Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden och lycka till med ditt akvarium, ser ut som en bra början, något jag dock undrar över är om inte en 150W's MH skulle räcka till, det är ändå nästan 3 W/l, vilket är en hel del, jag har bara sett enda som har kört med ~5 W/l.

När jag körde växtakvarie så byttes det mycket växter emellan akvarister, är det samma på saltvattensidan men då med koraller? Blir både billigare och man får tag på intressantare exemplar, är min uppfattning.

Visst funkar det så, det man oftast byter är s.k. fraggar (kommer från fragment) dvs om man ska jämföra med växter så är den bästa jämförelsen små skott.

Finns det snyggare zoas i Sverige? Har fortfarande inte sett en enda på Saltvattensguiden i stil med http://www.flickr.com/photos/zepplock/2323582224/. Enda jag har sett är bruna vilket inte intresserar mig nämndvärt.

Det finns snygga knappar, har dock aldrig sett några riktigt så läckra som på den där bilden. Här är dock ett exempel på snygga knappar köpta i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Mano! Jo jag är fullt medveten om att det är ganska mycket, men sen är jag lite tossig också. Tänkte höja MH ganska högt över akvariet till att börja med och sedan justera in den så att jag får tillräckligt med ljus utan att koka akvariumet.

Angående byte av fraggar, har ni några årliga träffar här på SG eller det är bäst att annonsera om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall flytta till götet om strax en månad

2. Finns det snyggare zoas i Sverige?

Kolla med Biotedmarin i Kungsbacka han har haft bra utbud på zoes och åker till Holland 1ggr/månaden så kan säkert få med "dina" önskemål hem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så dags att uppdatera, har fått lön nu i veckan så följande saker är beställda:

Osmos med silikatfilter(190l/h)

Tester(PH, Alkalinity, Ammonium, Phosphate, Nitrate, Nitrite)

Följande saker har jag redan köpt:

Refraktometer

250W 15K Double ended lampa

Lampan gick tvyärr itu i frakten men de skickar en ny. Refraktometern har uppmätt en salthalt på 1,023-1,024 så det ser bra ut.

Även Kalcium och Magnesium kommer nog inhandlas inom snart förmodligen med tropic marines bio calcium/magnesium produkter när jag känner behovet av det.

Har även inhandlat levande sand på zoogiganten och skall inhandla min städpatrull efter helgen. Ser värderna bra ut några dagar med städpatrullerna i så vill jag nog testa mina första koraller. Om någon i skåne har lps/mjukisar att fragga så kontakta gärna eller längre upp i landet(går väl att skicka nu vid varmare väder?).

Bilder just nu:

a55201044936P2651.jpg

a05201044944P9784.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte börja med vodkametoden också, har läst en del om det och folk verkar vara väldigt nöjda med det. Bara funderar på om man kan automatisera systemet, går det att köpa en automatisk doserpump som kan dosera mellan 0,5-1 ml per dag? Eller det måste ske manuellt med 1ml spruta? Var kan man i så fall köpa en sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte kört med Vodkametoden då du inte kommer att ha den belastningen i karet i den grad som andra har jag hade hellre väntat ett taga och sett,annars härligt med folk som ser inredningen som utmaningen och fisken mer som statister i en värd som man har skapat..:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Zoogiganten idag och inhandlade sniglar, var kanske dumt av mig men eftersom jag fick diatomer redan efter dag 3 och nu två veckor senare så växer det alger som mossa överallt så tyckte jag det var dags. Blev 5 stycken algätare, gissar på astrea och 3 stycken skit/övrigt som även skall vända sanden, gissar på nassarius. Ingenting är billigt i denna hobbyn märker jag, 400 spänn drygt för åtta sniglar:smiley16: Har även fått tag på Ted här på forumet som kan tänka sig att sälja några vackra riccordeor och knappar till mig så det är super!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vart ett litet tag sedan jag uppdaterade, har i all fall fått min osmos och tester. Värdena ser ut på följande sätt:

PH: 8.4

KH: 7

Nitrat: 2-5

Nitrit: 0

Ammonium: 0

Fosfat: 0-0.3

Snål som jag varit så köpte jag 250w lampor från Fish street men då båda har varit omöjliga att montera och resulterat i att jag idag tog itu min andra lampa därifrån och råkade spräcka skyddsglaset så får det bli något bättre. Har införskaffat koraller som klarar sig på 2x24 så länge.

Lite bilder på de nya tillskotten:

5a201055521PMdbec.jpg

4a201055520PM27b3.jpg

49201055534PM42b3.jpg

Mina älskade riccordeor

4a201055536PM9d0e.jpg

16201055621PM2904.jpg

e3201055621PM10d2.jpg

Allt verkar må bra tycker jag. Är enormt nöjd med mina inköp(tack Ted här på forumet). De gröna knapparna limmade jag fast med superlim idag för de flög runt i hela akvariet. Skall avvänta lite nu med att köpa något nytt på några veckor men det blir nog lite mer knappar/riccoredor och lps och någon första sps nästa gång:skrattar: Är intresserad av denna mjukisen också http://www.nano-reef.com/corals/?coral=20.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clavularia har jag om du kanske vill byta i framtiden... Mycket fint måste jag säga! Men jag trodde superlim lämnade gifter i vattnet... Jag har köpt på mig lite AquaScape-epoxi för att jag ville ha nåt som var gift-fritt, kanske onödigt? Lycka till med belysning och allt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade korallerna i en separat behållare med vatten från akvariet, men som laggeman säger så är det cyanoarkrylat vilket ursprunligen är utvecklat till att limma ihop sår(tror jag?) så det borde inte vara någon fara. Korallerna är glada i alla fall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fyllde år igår och fick en jättefin ny korall av min flickvän. Är en sk 'Open Brain' eller Trachyphyllia.

ny_open_brain-3867-2.jpg

Modifierad med saturation och contrast.

ny_open_brain-3867.jpg

Nuvarande utseende, möblerade om lite. Är med nöjd med detta.

ny_open_brain-3869.jpg

Förövrigt flyttar jag snart och undrar om ni har några tips på hur jag skall gå till väga. Flyttar från Ystad till Ggb så det resan är på ungefär 4 timmar. Jag tänkte att jag kan plocka upp korallerna och placera dem i påsar med vatten och sedan i en frigolit box. Själva akvariet tänkte jag tömma till hälften och köra upp så snabbt som möjligt med, är detta en dum idé? Vill undvika så mycket döda bakterier som möjligt så jag inte får en cykel till.

mvh Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa ner sten i hink med lock och fyll upp till hälften med vatten så klarar de sig utan större problem där. Bakerierna du vill åt är i stenen och sanden till viss del. Man rör upp mycket smuts som stannar kvar i vattnet när man flyttar ett kar så där.

Risken med att ha sten i karet under transport är att du kör över ett gupp eller ett hål i E6'an och då får sprucket glas, inte så kul alltså.

Ta koraller i påsar i frigolitlåda som du säger, stenen i frigolitlåda om du kan det med med halva lådan fylld med vatten, sen resten av vattnet häller du ut.

Sanden kan du ha kvar i karet med precis så mycket vatten så det är täckt, sen ser du till o ha en 25 liter nytt vatten på plats när du kommer fram som du fyller upp med, sen i med ett filter som kan ta hand om den smutsen som kommer virvla upp när du fyller på.

Alternativt kan du ta upp sanden i en egen hink också och lägga i den när sten och nytt vatten är på plats.

Det lär bli rätt så grumligt i karet de första dagarna efter transport, men det ska nog gå bra ska du se.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...