Gå till innehåll

Slemmigt lager med luftbubblor i, vad är detta??


JonR

Rekommenderade inlägg

Du skall försöka få till det så att pH inte droppar alls men senast ha uppe det kring 8,2 innan ljuset tänds.

MVH Lasse

Det ska alltså vara samma PH på morgonen som på kvällen? Ska mäta nu ikväll igen och även imorgonbitti så återkommer jag med värdena så får vi se vad du tycker! :)

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse; Ja, jag observerade också det, och det är onekligen ett väl sammanställt dokument, som sagt, jag läste det ihop med google translate. Det hade varit många på guiden till gagn. Vi får se om det dyker upp intresse från andra att driva genom en översättning.

JonR; Salarias Fasciata kanske kan ta och beta lite såna alger också. men annars så är säkert en sjöhare ett säkrare kort.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår mätte vi upp vattenvärdena och fick dessa utöver dom som står tidigare i tråden!

Ph: 8,0-8,2

Alk: 2,4 meq/l

Magnesium: 840-920ppm

Har även gjort ett vattenbyte (20L) med osmosvatten idag och har endast hunnit med att mäta PH än så länge och det hade ökat ett snäpp jämfört med tidigare och ligger nu på ca: 8,4-8,6.

Ska gå igenom dom andra värdena imorgon, tänkte att det skulle få vispa omkring ordentligt!

Hur ofta rekommenderar ni vattenbyte nu när läget är som det är? Och ska jag kanske satsa på att byta mer än 20% av vattnet?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår mätte vi upp vattenvärdena och fick dessa utöver dom som står tidigare i tråden!

Ph: 8,0-8,2

Alk: 2,4 meq/l

Magnesium: 840-920ppm

Har även gjort ett vattenbyte (20L) med osmosvatten idag och har endast hunnit med att mäta PH än så länge och det hade ökat ett snäpp jämfört med tidigare och ligger nu på ca: 8,4-8,6.

Ska gå igenom dom andra värdena imorgon, tänkte att det skulle få vispa omkring ordentligt!

Hur ofta rekommenderar ni vattenbyte nu när läget är som det är? Och ska jag kanske satsa på att byta mer än 20% av vattnet?

MVH/Jon

Vad mäter du magnesium med?

Hur ser Kalcium (Ca) ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta om värdena ikväll nu när vattenbytet är gjort och se om det är nån förändring nånstans! Jag kör med testerna som följde med RSM:et! Man kanske ska satsa på nåt bättre test?

Mitt PH nu minuter innan ljuset tändes var 8.0! :(

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler kommentarer från min sida.

1. Vilket salt kör du med?

2. Vilken Salthalt har du?

3. Vad mäter du salthalten med?

Bakgrund till frågan är att.

1. Ditt magnesium är exceptionellt lågt (kan bero på flera orsaker)

- felaktigt test

- låg halt magnesium i ditt tillsatssalt

- felaktig salthalt i akvariet (pga saltmätare som är felaktig)

- eller exceptionell konsumption av Magnesium, och att du inte stöddoserat

2. Du har också relativt lågt kH

Följdfrågor är,

1. Vad doserar du i ditt kar?

2. Vilka invånare har du? (mjukisar, lps, sps)

Slutgiltig kommentar.

Det är mycket skitalger som växer när man har lågt pH och lågt kH

och du borde verkligen kolla på din salthalt, Ca-halt, Mg-halt, kH, de är jätteviktiga verkligen, och din Mg-halt flaggar för att något är fel (kan bara vara testerna, behöver inte vara fel)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra kommentar från peter, men jag lägger till att oavsett alla ovanstående viktiga frågor så tycker jag att du ska köpa vettigare tester, jag rekommenderar dig att börja med ett Mg-test med tanke på att det nuvarande visar ett så otroligt lågt värde.

Med vettigt test så menar jag antingen, Salifert, Elos antagligen också Tropic Marin även om jag inte har använt det testet själv så jag kan inte svära på att det är vettigt. Personligen så rekommenderar jag Salifert, tycker att deras magnesiumtest är ett av deras bästa.

Allra helst så tycker jag att du borde köpa De Stora Tre (KH, Ca, Mg) från någon av de tre ovanstående märkena, de enda jag inte testat själv och därmed inte kan uttala mig om är Ca/Mg från Tropic Marin. I övrigt så tycker jag att alla de 7 kvarvarande testerna är bra tester där pris, tillgänglighet och personlig smak avgör vilket test jag köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra kommentar från peter, men jag lägger till att oavsett alla ovanstående viktiga frågor så tycker jag att du ska köpa vettigare tester, jag rekommenderar dig att börja med ett Mg-test med tanke på att det nuvarande visar ett så otroligt lågt värde.

Med vettigt test så menar jag antingen, Salifert, Elos antagligen också Tropic Marin även om jag inte har använt det testet själv så jag kan inte svära på att det är vettigt. Personligen så rekommenderar jag Salifert, tycker att deras magnesiumtest är ett av deras bästa.

Allra helst så tycker jag att du borde köpa De Stora Tre (KH, Ca, Mg) från någon av de tre ovanstående märkena, de enda jag inte testat själv och därmed inte kan uttala mig om är Ca/Mg från Tropic Marin. I övrigt så tycker jag att alla de 7 kvarvarande testerna är bra tester där pris, tillgänglighet och personlig smak avgör vilket test jag köper.

Jag förespråkar Tropic Marin då jag tycker att det verkar vettigt. Körde tidigare JBL och det gav mig samma låga siffror på MG som JONR verkar ha. Troligen en "dålig laddning" men jag har bytt efter jag konstaterade att TM visade "sanningen".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tester som jag tycker att man ska undvika, av egen erfarenhet är JBL's Ca/MG och Red Sea's alla test. EDIT:Det kan mycket väl hända att jag dragit alla över en kam pga att två utav dem som följde med när jag köpte mitt RSM gav tvivelaktiga resultat.

Sen kan jag tillägga att jag nuförtiden inte tar några beslut baserade på mindre än 3 mätningar som visar på en och samma trend, denna trend ska synas över minst en vecka. Jag gör heller inga småjusteringar som inte är baserade på minst 2 likadana mätningar.

Det enda beslut som jag skulle tillåta att jag själv gör baserat på mätningar vid ett enda tillfälle är att göra vattenbyten, som en panikåtgärd, men inte ens då skulle jag göra det baserat på en enda mätning, helst inte på mindre än 3 mätningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nu har jag gått igenom alla tester som följde med till Read Sea akvariet, det är även deras salt jag kör med!

Salt 1,026 (mätt med en sån här) http://www.pwss.se/files/images/t_2140.jpg

PH: 8,4

ammoniak: 0-0,25

Nitrate: 0 ppm

Nitrite: 0.1 ppm

Alk: 1,6 meq/l

Magnesium:(mätit 2ggr) långt under 840 ppm (kom nedanför mätskalan som finns med)

Calcium: långt under 370 ppm (kom nedanför mätskalan som finns med)

Invåndare i akvariet är:

*En lättare stenkorall

*Xenia

*knappar

*kollonianemoner

*Pachyclavularia violacea

*Anthelia

*Rödfotad anemon

*2st Clowfiskar

*1st Lysmata putsarräka

*1st Bandkorallräka

*2st pepparminträkor

*1st sjöborre

*5-10st eremitkräftor, röda o blåa

*2st snäckor (okända)

*1st sandvändare av okänd art (följde med levande stenen)

Alla djuren och korallerna ser ut att vara pigga o krya, förutom Pachyclavularia violacea och Anthelia som är ihopdragna och ser vissna ut, piggnar till kortare stunder men 95% av tiden är dom två korallerna vissna... Xenian pumpar för fullt, stenkorallen har fin färg, kollonianemonerna och knapparna ser hur pigga ut som helst...

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar dig att skaffa andra tester till MG, Ca och Kh.

Mg ska vara kring 1320

Ca kring 420

KH kring 7 - 9

Du verkar inte ha så mycket som käkar Ca och Mg så jag misstänker att testerna är dåliga eller att du gör handhavandefel.

När bytte du vatten senast och hur ofta byter du vatten?

Har du testat nyblandat vattnet? Om inte gör det. Det är troligt att du då märker om testerna är bra eller dåliga.

Om Ca, Mg, och Kh åker jojo eller är så låga som du beskriver så uppträder med stor sannolikhet problem förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har läst och läst beskrivningen till testena och det går inte att göra på nåt annat sätt.. Jag ska in på torsdag till en saltaffär och handla lite nya tester!

Jag bytte 20liter vatten igår! (osmosvatten)

Kan nåt av problemen jag har nu uppstå med dåliga Ca, Mg och Kh?

MVH/Jon

Jag rekommenderar dig att skaffa andra tester till MG, Ca och Kh.

Mg ska vara kring 1320

Ca kring 420

KH kring 7 - 9

Du verkar inte ha så mycket som käkar Ca och Mg så jag misstänker att testerna är dåliga eller att du gör handhavandefel.

När bytte du vatten senast och hur ofta byter du vatten?

Har du testat nyblandat vattnet? Om inte gör det. Det är troligt att du då märker om testerna är bra eller dåliga.

Om Ca, Mg, och Kh åker jojo eller är så låga som du beskriver så uppträder med stor sannolikhet problem förr eller senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi bara tar KH:t - JonR redxovisar det som meq/l (som är en vetenskaplig sort för alkalinitet) och då måste man översätta det till vad vi är vana att redovisa alkalinitet som - KH i tyska hårdhetsgrader. När vi säger KH skall ligga mellan 7-9 som glöms sorten av vilken är i dH (tyska hårdhetsgrader). Sorten som JonR använder meq/l uttyds som milliekvvalenter per liter och 1 meq/l motsvarar i vår akvaristiska sort 2,7 dH. Jon R har alltså i första mätningen ca 6,5 dH i KH och i sista ca 4,3 dH som KH. Lågt men inte katsrofalt. Red Sea:s alkalinitetstest är dessutom svår att läsa av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har pratat lite med en kille som har saltvattenbutik, han trodde att algproblemet berodde på för mycket fosfat och rådde mig att köpa ett fosfatfilter så ett sånt får införskaffas ser det ut som. Köpte en Salaris som förhoppningsvis kan äta sig mätt i överflöd.

Anledningen till att vissa koraller såg vissna ut trodde han berodde på för låg Mg och strontiumhalt så det är nu tillsatt så nu väntar jag på förbättring, har mätit Mg halten och den har höjts litegrann men är ännu långt under mätbar enligt RedSea's skalor så jag vet inte om man bara ska ösa i mer av "Tropic Marin bio magnesium" pulvret som jag köpte eller om man ska vänta en stund emellena doserna?

Köpte såna där remsor som man doppar i vattnet och sedan läser av på en skala, enligt dom testerna så fick jag dessa resultat, vet inte hur pålitliga dom är men enligt honom skulle dom funka.

Nitrat: 0

Nitrit: 0

dGH: 374ppm

dKH: 65ppm

PH: 7,6

CI2: 0,8ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska säga, mitt råd måste bli att det kanske är dags för dig att testa någon annan affär. De råd du har fått från den här affären tycker jag låter väldigt märkliga. Det är mycket möjligt att algerna beror på för höga halter av fosfat men har du inte grundparametrarna (salthalt, KH, Ca, Mg) hyfsat rätt så tycker jag inte att det är någon mening med att börja jaga en fosfatsänkning.

OBS! Börja inte försöka justera dina grundparametrar innan du vet att de är fel. Dina tester tyder på det men jag skulle inte anse att det är säkert förens du har fått en andra åsikt från något annat (mer tillförlitligt) test.

P.S. Mätstickorna kan du ge bort till någon som har ett sötvattensakvarium. Ett bevis för att dom inte funkar är att dGH är definerat som summan av Ca2+ (kalciumjoner) och Mg2+ (magnesiumjoner) dvs enligt stickorna har du totalt 374 ppm magnesium och kalcium, det är helt omöjligt att det skulle vara i närheten av så lågt utan att alla koraller skulle vara döda för länge sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ja man är ju oerfaren själv så man vet ju inte vad man ska ta på allvar o inte tyvärr. Kan nån tipsa mig om vilka tester jag ska köpa? Finns det några vettiga att köpa över internet? Alltså tester för KH, Ca, Mg? Salthaltsmätaren jag har borde väl vara exakt tycker man ju? Det är ju en hydrometer?

Hur är det med RedSea's PH test? Är det pålitligt?

Hur som helst så efter doseringen av Mg och Strontium så tog den enbart timmar innan Pachyclavularia violacea och en till korall började slå ut, dessa har varit helt livlösa i snart en vecka! Så nånstans där borde väl problemet ligga till att korallerna är vissna?

Så att köpa ett fosfatfilter är bortkastat innan jag köpt pålitliga testmaterial, algproblemen har iaf bromsats och kanske minskat lite i tillväxt jämfört med innan vattenbytet(har ju också borstat bort alger så gott jag kunnat samtidigt som vattenbytena) så är man ihärdig med vattenbytena och kör på så kanske dessa till slut försvinner?

En sak som jag fortfarande undrar över är hur ofta man ska göra vattenbytena och hur mycket vatten man ska byta nu när läget är som det är?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ja man är ju oerfaren själv så man vet ju inte vad man ska ta på allvar o inte tyvärr. Kan nån tipsa mig om vilka tester jag ska köpa? Finns det några vettiga att köpa över internet? Alltså tester för KH, Ca, Mg? Salthaltsmätaren jag har borde väl vara exakt tycker man ju? Det är ju en hydrometer?

Jag tycker att du ska köpa Salifert-tester, dom är bra och "billiga". Hydrometern borde du försöka jämföra med en refraktometer (antingen hos någon annan akvarist eller i en affär) för att vara säker på att den visar rätt, men den borde inte kunna visa så pass mycket fel att det förklarar de konstiga mätvärdena.

Hur är det med RedSea's PH test? Är det pålitligt?

Jag använder personligen inte pH-tester över huvud taget så det kan jag inte uttala mig om. Om KH, Ca, och Mg är sjysta så är automatiskt även pH't det.

Hur som helst så efter doseringen av Mg och Strontium så tog den enbart timmar innan Pachyclavularia violacea och en till korall började slå ut, dessa har varit helt livlösa i snart en vecka! Så nånstans där borde väl problemet ligga till att korallerna är vissna?

Det kan vara så att Mg verkligen är lågt men vänta med att dosera något mer innan du vet att så är fallet.

Så att köpa ett fosfatfilter är bortkastat innan jag köpt pålitliga testmaterial,

Få ordning på det viktiga först, innan du börjar lägga till mer teknik.

algproblemen har iaf bromsats och kanske minskat lite i tillväxt jämfört med innan vattenbytet(har ju också borstat bort alger så gott jag kunnat samtidigt som vattenbytena) så är man ihärdig med vattenbytena och kör på så kanske dessa till slut försvinner?

En sak som jag fortfarande undrar över är hur ofta man ska göra vattenbytena och hur mycket vatten man ska byta nu när läget är som det är?

MVH/Jon

Jag passar på sista frågorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt nu med både höjande av pH och vattenbyten så har du ändrat förhållandena såpass att bara det kan förklara att korallerna mår bra och att det kanske inte var magnesiumhöjningen som gjorde susen.

Vad jag personligen skulle göra i ditt fall är att kontinuerligt under en vecka (kanske varje dag) suga ut alger och byta vatten (10 - 30 liter åt gången) - Förutsatt att du använder ett salt med förhöjda värden av calcium, karbonat och magnesium samt RO-vatten eller ett mjukt (= utan mycket kalcium) kranvatten. På så sätt kommer du att återställa ALLA vattenvärden till det ursprungliga - slipper tillsatser och mätträsket. Efter en vecka skulle jag göra några dagars uppehåll och sedan göra veckovisa vattenbyten på minst 30 - 40 liter om akvariet stabiliserat sig. Förutsatt att du sedan inte satsar på 100 procent stenkoraller så är veckovis 20 - 30% vattenbyten en garant för bra värden och för låga näringsvärden. Och du - spola ner mätstickorna någonstans - lura inte ens på dem till en stackars sötvattensakvarist :)

MVH Lasse

Ps min välkända mening är att färgtester (där du använder ditt öga för att se kontinuerliga färgändringar)) för det mesta är lika bra som att spela påse, sax eller sten. De tester som i hobbyutförande kan vara pålitliga (om utföraren är skicklig och vältränad) är de som bygger på färgomslag som vissa mg, ca och KH tester (titreringsmetod)

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...