Gå till innehåll

Ljus till Mitt nya projekt


SnetcH

Rekommenderade inlägg

Hej hej ,

Håller på att beställa lite nytt till mitt nya blivande 720 liters salt kar . Hur många watt ska man nöja sig med . Kör just nu ett rsm130, Och hela tiden får man till svar nej du har på tok för dålig ljus.

Jag behöver inte ha det värsta av allt . Men jag vill gärna kunna testa på lite mer ljus krävande stenkoraller. Och inte bli lika begränsad som med mitt RSM.

Jag har tittat på denna

http://www.reefshops.com/odyssea-48-760w-aquarium-lamp-pl-led-metal-halide-light-fish-reef-with-power-compact-.html

Är det nått att ha ? eller är 760 Watt lite klet till 720 liters ?

Eller ska man gå upp en storlek till 1072 watt ?

http://www.reefshops.com/odyssea-60-1072w-aquarium-lamp-pl-led-metal-halide-light-fish-reef-with-power-compact.html

...

Tar gärna imot tips på andra produkter.

/Roffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha givetvis har man hittat nått skräp =) Var ju för bra för att vara sant . Nån som har nått bra tips på billiga t5 8x80 eller nån bra MH + t5 för bra pengar. Får man inte göra reklam på forumet så skicka gärna ett pm .

/Roffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvida karet inte är 80cm "djupt" så känns det ju ganska onödigt med 12x80W.

Kör 6x80W över vårat 828L (230x60x60). Både SPS och LPS växer med bra fart även på botten. Ända problemet är ju att vi har 40cm på varje sida som inte har full belysning, men å andra sidan gör det ju att man drar fokus från pumpar å avrinningar ute på sidorna..samt att man får zoner där mindre ljuskrävande koraller trivs.

Spana efter begagnat här på guiden. 6-8x80W borde gå att få för runt 3000kr + frakt utan större problem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta man brukar spara in på att köpa belysning i Kina är ljuset.

Dystert att säga men skall du köpa köpa ljus är Tyskarna marknadsledande. Jag har sett armaturer som gett en tredjedel av det ljus man väntar sig.

Kolla i stället här efter en begagnad "riktig" armatur så du vet vad du får.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...