Gå till innehåll

Solkorall - Hur ska jag få den att äta??


Rekommenderade inlägg

Har skaffat mig en solkorall och har läst en hel del om dem innan så jag visste att den behöver matas i varje polyp. Har även läst trådarna här på guiden om hur ni matar mm.

Började med att försöka få den att äta i karet utan framgång.

Gick över till att mata den utanför karet i en mindre burk. I den öste jag ner massor av Golden gates artemia. Cirkulerade vattnet så artemian verkligen skulle trigga solkorallen.

Bytte ut den genomskinliga burken till en svart burk istället. Tycker att den kommer ut mer sedan jag bytt till en svart burk, men den är ju långt ifrån att vara helt öppen i polyperna. Försöker mata den mörkt också.

Skickar med lite bilder på ni ser hur den ser ut nu.

Vill verkligen få den att äta ordentligt och är villig att lägga den tiden för det.

Den är verkligen jättevacker när den är "glad".

Har gjort ett gäng vattentester i karet och det är inga värden som ser onormala ut.

Det är ett RSM 130 l som varit igång snart 1 år.

Snälla kom med förslag för mina börjar tryta nu tyvärr.

post-4641-1446891996056_thumb.jpg

post-4641-14468919960778_thumb.jpg

post-4641-14468919960968_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har efter kvällen matningsförsök kommit fram lite mer.

Då har den legat i sin mörka "matburk" i 2 timmar.

Kan korallen bli förgiftad/skadad om den får vara för länge i artemiavattnet??

Har blandat ut artemian med lite små krill och röda plankton för att ge dem ännu mer att gå igång på.

post-4641-14468919961165_thumb.jpg

post-4641-14468919961399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv en liten kolloni på en av dess mer bruna släktingar, och den kommer ut rätt sent på kvällen, och då brukar jag mata med korallfoder, ibland fryst, ibland phytoplan, som jag iofs inte vet om den tar, men det tog nog 2 dagar inna den slog ut först gången sen jag stoppade ner den i mitt kar.

Jag tror du kan va lugn en dag eller två, och ifall du ser att den är ute sen en kväll så är det bara att stänga av pumparna och mata den i karet. Jag tog upp min i en skål precis som du den första gången jag såg polyperna ute, men den drog in dem och sen kom de inte ut igen på rätt så länge, så numera matar jag den enbart i karet där den dessutom är fastlimmad numera.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska fortsätta att ha den i burk för matning tills den äter ordentligt, du behöver dock inte ha i jättemkt mat förräns den börjar komma ut för att äta ordentligt, det kan ta några dagar(3-10) innan den är med i matchen, då kan du öka mängden mat. Köp gärna en liten cirkulationspump som blåser runt maten och cirkulerar vattnet i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är faktiskt ditt tips om att ha den

utanför karet och mata den där som

jag använder Samuel. Agerar cirkulation

själv med en liten slangbit som jag

rör runt artemian med. Den tekniken

funkar bäst hittills. Även om den inte

slår ut helt så fastnar det artemiabitar

vid dess munnar som verkar sugas

in i den även om det tar en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-dans wohoo!

Ikväll när pumparna i akv varit avstängda i ca 15 min har solkorallen kommit ut mer än vad jag någonsin fått den att göra. Och då är det tänt fortfarande.

Passade på att spruta artemia över den och nu kom det ut massor av munnar.

Såg flera som drog till sig maten och sen stängde munnarna runt dem.

Har ju läst att de vill bo mörkt och strömt, inte ljust och ingen som helst cirkulation men så länge den kommer ut och äter får den faktiskt göra som den vill Banana man.

post-4641-14468920006807_thumb.jpg

post-4641-14468920007016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...