Gå till innehåll

Röd slemalg - växer på sten, sitter i stark ström, men också svag ström


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Är det någon som känner igen denna röda slemalg?

Det är inte som vanlig mattbildande tjock cyano som lägger sig på gruset.

Nä, den här röda algen växer relativt långsamt, den växer relativt högt upp, på platser med god cirkulation, där sps-er frodas. (tom direkt under mh). och den växer på stenen, inte gruset

Den sitter hårt på stenen, får tas bort med kniv.

Men till skillnad mot Kalk-alger så är denna alg slemmig i ytan. deutritus verkar fastna, lätta stoftpartiklar också.

Den verkar verkligen konkurrera med mina kalk-alger om livsrummet.

Jag har tyvärr inte lyckats identifiera den med mitt mikrskop, den verkar inte släppa sin matta så att jag kan titta på den i mikroskopet.

Någon som har någon aning vad det är?

Mvh Peter

post-4058-14468919998775_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, ska också tillägga, den här algen överlevde en kur av red slime remover som jag körde för 4 månader sedan.

cyanon på gruset dog, men detta överlevde. Det är rött och slemmigt men något annat än cyano tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna sett att det var kalkalger, för då hade jag irriterat mig mindre på dem.

Det är två aspekter som gör mig osäker eller tveksam till att detta är kalkalger.

Det ena är att, denna alg verkar växa på ett tunnare sätt. (kalkalger verkar växa i relativt tjocka skikt (verkar som att kalkskelettet, eller cellväggen som innehåller kalk ger dem lite tjockare yta). Denna alg är minst en faktor tre tunnare än alla tjockleken på mina olika varianter av kalkalger.

Den andra aspekten är att ytan på dessa alger/algkoloni är kletig/slimig. Dvs deutritus som åker runt i vattnet stundom fastnar. Jag har aldrig observerat detta beteende hos kalkalger. De verkar vara ganska hårda och plana i ytan.

Jag hittade följande länk när jag googlade lite, på bilden så ser det ut som mina alger. Texten refererar till att detta kan vara alger som kommer i nyetablerade kar, jag vet inte vad tror ni?

http://www.wetwebmedia.com/maralgidfaq11.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag har ett liknande problem och mina alger är röda och håriga, någon milimeter. Sitter fast och är omöjliga att få bort. De växer över stenarna helt och hållet. De ger mig problemet med att jag inte får mina fraggar att fastna på stenarna.

Kan vi ha samma problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte säga att mina är håriga alls faktiskt, har inte sett någon tendens till hårighet alls. Fast jag vet ju inte heller om mina kirurger håller rent från detta. (de betar av de flesta alger rätt snabbt).

släng upp en bild.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ett liknande problem och mina alger är röda och håriga, någon milimeter. Sitter fast och är omöjliga att få bort. De växer över stenarna helt och hållet. De ger mig problemet med att jag inte får mina fraggar att fastna på stenarna.

Kan vi ha samma problem?

Skulle inte tro att detta är en cyano - snarare en makroalg typ de som kallas turfalger

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Hej!

Jag har ett liknande problem och mina alger är röda och håriga, någon milimeter. Sitter fast och är omöjliga att få bort. De växer över stenarna helt och hållet. De ger mig problemet med att jag inte får mina fraggar att fastna på stenarna.

Kan vi ha samma problem?

Det låter som "Red turf" vilket jag också har. Gynnas av låga näringshalter men tappar färgen och slutar växa när karet blir ännu ett snäpp näringsfattiga.

Edit: Missade att tråden var lite antik och att Lasse dragit samm slutsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Lite antik är den. Hittade bara en liknande tråd. Och, tänkte trassla ihop dem för framtida akvarister som vill läsa på historiska diskussioner.

Jag tror fortfarande inte att detta är kalk-alger, men det verkar som att flera fortfarande tror det. Läser man i 3-reef tråden så id-ar de dessa alger som röda turf-alger också. Även om de inte är håriga. Intressant är att observera att de verkar konkurrera med kalkalger på relativt lika vilkor. Växer på samma platser och ungefär lika snabbt också.

Dock har jag inte hittat någonting som gynnar/missgynnar dem mer eller mindre än kalk-alger.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir de orange när man skrapar på med fingret så är det samma som jag har... inte lika hårt som en kalkalg, men man behöver ändå en tandborste för att få bort det...

enda problemet de orsakar mig är att fragglimmet inte fäster på stenen så man måste skrapa helt rent med rakblad och tandborste först...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...