Gå till innehåll

Tillsätta mineraler till osmosvatten???


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om det behövs tillföras mineraler till osmosvattnet som jag fyller på för att kompensera det avdunstade vattnet? (T.ex. Tropic Marins Re-Mineral)

Jag använder idag FM Balling-light metoden med spårämnen och det kanske räcker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt du behöver finns i Balling med spårämnen.

Balling light saknar Natriumklorid fritt salt vilket betyder att du har större behov av vattenbyten än om du kör med fullständig Ballingmetod.

Tropic marin remineral är tänkt att användas till osmosvatten för sötvatten.

Klipp från TM:s hemsida där produkten finns under sötvatten men inte under saltvatten:

Tropic Marin Re-Mineral Tropic

Minerals for water of reverse osmosis and for soft tap water.

Not only harmful substances but also valuable minerals are removed by reverse osmosis. Tropic Marin Re-Mineral Tropic adds all natural minerals and substances which are imperative for the well-being of the fish and lush vegetation. The water of reverse osmosis gets back all its beneficial natural minerals and substances. At the same time the carbonate hardness is raised and stabilized at its optimal value. Re-Mineral Tropic is also excellent suitable for aquarium conditioning of soft tap water, rain water and other soft water.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig.

Det var en diskussion jag har haft med Tommy på Akvarie-Leasing som har detta till sina kar i butiken. Men han var osäker på om det behövs när man kör någon form av Balling. Det kanske har större konsekvens för de som inte tillsätter något utan bara kör med vattenbyten. (Borde utarma mineraler i vattnet över tid)

(Jag byter annars 10 % vatten varje vecka, vilket är i enlighet med Balling Light och Zeovit metoderna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pytteparentes bara. Enligt zeovitguiden behöver man bara byta 5% I MÅNADEN!!! om man kör zeovitguiden fullt ut med reefers best salt.

Sorry, tillförde egentligen inget, men tänkte bara rätta den lilla detaljen.

En liten fråga då som kanske oxå är lite oftopic.

Varför valde du just balling-light och inte grundmetoden? Skall börja med ballingmetoden själv om någon månad, men har inte helt bestämt vilken metod som skall användas hos oss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pytteparentes bara. Enligt zeovitguiden behöver man bara byta 5% I MÅNADEN!!! om man kör zeovitguiden fullt ut med reefers best salt.

Sorry, tillförde egentligen inget, men tänkte bara rätta den lilla detaljen.

En liten fråga då som kanske oxå är lite oftopic.

Varför valde du just balling-light och inte grundmetoden? Skall börja med ballingmetoden själv om någon månad, men har inte helt bestämt vilken metod som skall användas hos oss.

Hej Eric!

Enlig Zeovitguiden (Avsnitt 11) så rekommenderar de "Regular weekly water changes" mellan 5-10 % beroende på hur mycket koraller och fiskar som finns. Men du har helt rätt i att om man använder KZ:s eget salt så behövs 5 % varannan vecka i "heavily stocked tanks". Jag kör med veckovisa byten trots att jag kör med KZ:s salt och inte har så mycket i karet ännu. Detta gör jag då jag blev rekommenderad från Zeovitforumets zeovitexperter att göra det. Just that simple for me :)

Jag antar att det inte skadar... hehe... mer jobb bara...

Nog om det...

Jag valde ballingmetod efter Fauna Marins sätt att se på det och då jag använder deras produkter initialt. Det är beprövat och passar då jag byter vatten varje vecka ändå. Men med orginalreceptet har jag förstått att man knappast behöver byta vatten av den orsaken.

Sedan är väl orginal Balling tänkt att man ska tillsätta lika mycket av varje dunk (rätta mig om jag har fel) medan Lightmetoden måste man anpassa varje dunks åtgång.

Så för mig handlar det nog om en smaksak bara och jag tycker FM:s Balling Light verkar smidigast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Själv har jag varit lite inne på å köpa kemikalier från tyskland å köra original. Mest pga att mina ballingtankar rymmer upp till 25L å dels fördelen med att kunna köra samma mängd av varje. Hur är priset för Fm kontra lösvikt? Är FM en mycket dyrare alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Själv har jag varit lite inne på å köpa kemikalier från tyskland å köra original. Mest pga att mina ballingtankar rymmer upp till 25L å dels fördelen med att kunna köra samma mängd av varje. Hur är priset för Fm kontra lösvikt? Är FM en mycket dyrare alternativ?

Kolla runt lite på de tyska siterna så kan du se prisskillnaderna. Det blir betydligt billigare att skippa de "kända" märkena. Fraktpriset hem är ca 200 kr upp till 20-30 kg och stiger sakta därutöver. Så det lönar sig att handla därifrån om man har stor åtgång.

Jag köpte mina från aquaristic.de när jag beställde allt möjligt till mitt bygge (fick även med salt). Där sparade jag mycket pengar pga av storleken på ordern.

Jag kommer nog att fortsätta att köra FM och då från den lokala handlaren då jag ännu har "liten" åtgång.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innebär "liten åtgång" i ditt fall ungefär?

Tja, just nu ligger jag på 50 ml om dagen med CA vilket innebär 100 dagar på en 5L dunk. Däremot så är KH något större.

Så det kanske går 3-4 dunkar per år.

...nu blev jag lite mer fundersam om man kanske inte borde göra storinköp istället, hehe.

Nåja, allt är fortfarande lite under uppstart och det var för en vecka sedan som jag äntligen blev klar med tekniken, dvs fick karet att bli tillräckligt tyst för att sova i rummet rakt under. Annars har det varit igång i ca 2 månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...