Gå till innehåll

hur länge bör man vänta?


battle_royal

Rekommenderade inlägg

ska starta mitt 540l salt nu tänkte fråga hur länge jag bör vänta innan man kan släppa i levande..både sand och sten är inkörda sen ett halvår tillbaka i ett mindre akvarium..ska jag tar av det "gamla" vattnet från den lilla akvariet o lägga i det stora lr är det bäst o köra helt nytt vatten?

och så till min andra fråga..kan man har ett vanligt Eheim innerfilter (den stora modellen) kommer ej ihåg namn..men om na kan fylla ena behållaen med aktivt kol och den andra med fosfat reducering? och vad bör man har för filter matta om man ska köra ett ytterfilter till saltvttensakvarium? om man ens kan ha det?

tacsakm för svar! Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle mäta värdena, framför allt fosfat och nitrat inna jag bestämmer mig om de gamla vattnet.

Jag använder vanligt innerfilter till fosfatreduceringen. Jag har bara lagt mediet i en strumpa och sedan i filterbehållaren.

Det vanliga sättet att använda ytterfilter är till kol, mot fosfat och övriga volymen till småbitar av levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle däremot alltid använda en del av det gamla vattnet - tänk så här. Om jag tar 100 liter av det gamla och fyller upp till 540 liter så är det ju samma sak som om jag skulle göra ett 80 % vattenbyte i det gamla - eller hur.

Varför jag tycker det är så viktigt med en del gammalt vatten är att man då får med ett antal viktiga organiska ämnen som man inte har i ett nyblandat saltvatten (eller totalt nystartat sötvatten för den delen). Det är olika enzymer och kolloider och gör att vattnet blir mer skonsamt mot slem och hud. Om jag någon gång startar helt från början brukar jag ersätta det gamla vattnet med ett Tetrapreparat som heter Bactozym som just innehåller dessa ämnen. Min åsikt är att det är viktigare i startögonblicket (de första tre veckorna) att få igång de biologiska processerna än att jaga fosfat och nitrat. Duger 100 % av ditt gamla vatten att ha dina fiskar och koraller i så kan jag lova diga att en blandning 20 - 80 duger bra i ditt nya :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för dom snabba svaren:) både stig o lasse! men jag testar nog o ta en del av det gamla vattnet o blanda i det nya! ska både köra fosfatreducering i mitt innerfilter samt aktivtkol! men tänkte starta en tråd sen när jag får hem en ny dator om detta!

gamla har precis kraschat så sitter på lånedator:(..

but wish me luck:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon, var själv i samma funderingar då jag skall flytta mina saker ifrån mitt 105 liters till mitt nya kar. Så det låter väldigt logiskt att man flyttar med sig en del av vattnet och på det sättet får med sig den bakterieflora som finns i gamla vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...