Gå till innehåll

Gammal clown - ny partner?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har en gammal clown (A. ocellaris) som har gått i akvarium en tio år vid det här laget. Ursprungligen köptes tre ungdjur och på kort tid blev en hackkyckling och de andra parade ihop sig. Tyvärr hoppade en av clownerna ur akvariet för ett antal år sedan. Kvar finns nu en gammal enstöring som har gått i ett undantagsakvarium ett antal år.

Snart får den flytta till trevligare och rymligare trakter (= första fisken i nya akvariet). Men en ensam clown är så tragiskt. Kan jag para ihop en sån här gamling med en ny clown? Hur går jag tillväga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst så ska det gå. Lättast är att ta en som är liten som ännu inte hunnit bli hona. När Clowner bildat par blir en hona och en hane (ganska uppenbart), om honan skulle försvinna så blir hanen ny hona och så håller det på så länge det finns nya fiskar. Men en clown som redan blivit hona kan inte bli hane, därför kan man inte para ihop två gamla fiskar.

Jag skulle köpa en liten clown och para ihop dom, det kommer säkert funka, det är iallafall vad jag har läst, har tyvärr inte mycket egen erfarenhet av situationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Egentligen lite tidigt att uttala sig men efter en eftermiddag och kväll med en ny ung A. ocellaris förefaller det gå bra att para ihop en gammal clownhona (antaget) men en klart mindre artfrände (antagligen hane).

Jag tror det tog fem minuter och sen dess har de simmat tillsammans. Den stora honan är hård men rättvis - inga elaka utfall. Den lilla hanen är undergiven och följsam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket skljer det i storlek på dem?

Jag har en Ocellaris på 6-7cm som behöver en kompis.

Det skiljer nog ett par cm i längd mellan dem. Den nya clownen är svenskodlad och tydligt ett ungdjur; har slank kroppsform och är liten.

Jag fick lite varningar i butiken att det inte alltid går så bra att para ihop clowner så kanske är min preliminära erfarenhet här en lyckohistoria?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har det gått några månader med försöket att para ihop den gamla stora clownen med ett ungdjur. Underligt nog har den stora gamla clownfisken, den antagna honan, blivit elakare på senare tid och förföljer den mindre clownen ganska hårt. De första månaderna var de mer som ett par som simmade runt men nu verkar de ha separerat. Har fått rädda den mindre clownen från överrinningsfacket några gånger efter att den blivit driven ur reviret.

Båda djuren äter i alla fall med god aptit och den lille clownen har vuxit till fint. Trist att ha ett skiljsmässopar i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...