Gå till innehåll

Börjar bli trött!


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

Vafan..har haft igång mitt reefmax nu sen 3 januari 2010...har skaffat lite fisk & koraller vart efter..

Har nu:

Fiskar & skaldjur:

2x clowner

1x rödläppad blennid

1x amblygobius phalaena (Sandvändare)

1x Sphaeramia nematoptera (pyjamas fisk)

3x trochus

1x stenopus hispidus

5x Astrea

1x Fromia (sjöstjärna)

Koraller:

1x Alvepora gigas

1x xenia

1x Pachyclavularia violacea (grön stjärn polyp)

1x stenkorall (vet ej namn)

2 olika knappar

1x calaustrea

1x fungia

Nu till problemet...har haft en jätte stor & fin euphyllia som dog bort helt i brown jelly disease (tror jag) alla 5 armarna

Xenian växer inte alls men den pumpar nog lite...sen den gröna stjärn polyp mattan som ska växxa som ogräs växer inte alls..en arm av alvepora va en morgon helt utan polyper..har den lilla armen kvar dock.kortfattat så växer inte alls det som man hört att ska växa & sprida sig som ogräs (xenia,grön stjärn polyp,knapparna)

tillsätter jod & kör vodka metoden sedan en vecka tillbaks...har lite problem med tråd alger..

tillsätter även magnesium,kalcium,aminosyror till korallerna & coral energizer...

Byter också 10% av vattnet varannan vecka

mina värden:

Salt: 1,026

Mg: 1275

kH: 9,6

Ca: 400

No3: 20

Po4: 0,25-0,5

pH 8,2

No2: 0,0

Tacksam för alla tips :)

(Har märkt att min skummare har börjat skumma sämre..bubblar inte alls lika mycket som när jag starta det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan..har haft igång mitt reefmax nu sen 3 januari 2010...har skaffat lite fisk & koraller vart efter..

Har nu:

Fiskar & skaldjur:

2x clowner

1x rödläppad blennid

1x amblygobius phalaena (Sandvändare)

1x Sphaeramia nematoptera (pyjamas fisk)

3x trochus

1x stenopus hispidus

5x Astrea

1x Fromia (sjöstjärna)

Koraller:

1x Alvepora gigas

1x xenia

1x Pachyclavularia violacea (grön stjärn polyp)

1x stenkorall (vet ej namn)

2 olika knappar

1x calaustrea

1x fungia

Nu till problemet...har haft en jätte stor & fin euphyllia som dog bort helt i brown jelly disease (tror jag) alla 5 armarna

Xenian växer inte alls men den pumpar nog lite...sen den gröna stjärn polyp mattan som ska växxa som ogräs växer inte alls..en arm av alvepora va en morgon helt utan polyper..har den lilla armen kvar dock.kortfattat så växer inte alls det som man hört att ska växa & sprida sig som ogräs (xenia,grön stjärn polyp,knapparna)

tillsätter jod & kör vodka metoden sedan en vecka tillbaks...har lite problem med tråd alger..

tillsätter även magnesium,kalcium,aminosyror till korallerna & coral energizer...

Byter också 10% av vattnet varannan vecka

mina värden:

Salt: 1,026

Mg: 1275

kH: 9,6

Ca: 400

No3: 20

Po4: 0,25-0,5

pH 8,2

No2: 0,0

Tacksam för alla tips :)

(Har märkt att min skummare har börjat skumma sämre..bubblar inte alls lika mycket som när jag starta det)

Om du har ett reef max 130 så har du en gummislang till insuget för att få in luft. Det blir salt/kalk beläggning där . Du måste ta bort slangen och se till att få bort beläggningar där annars blir det inga bubblor

MVH

//Bo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Bo säger så är det viktigt att lyfta ur skummaren och göra rent grundligt imellanåt.

Brukar ta bort "spott" koppen & svarta "tratten" under koppen & rengöra...där ser man ju ett plaströr som gör från ytan & neråt...har testat blåsa med ett sugrör i det röret & då jävlar skummar det :)

men hur mycket går det att plocka upp & rengöra då?vet inte alls hur det ser ut där längre ner...verkar suga lite dåligt med luft genom röret just nu :/

har ingen manual till aquael reef max 105l...precis sånt kar som du har ljungberg...om du inte fått de såld d.v.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tillsätter du för spår elements? Fauna marins Ultra min S samt ultra organic är bra för att få i alla viktiga spårämnen. Det är ju mer än Mg , jod och kalcium i saltvatten.

korallen Z har ju B-Balanse samt K-Balanse. Med de 2 får man i de viktiga spårelementena med.

En annan viktig sak är aktivt kol. Mina knappar höll på att förtvina innan jag satte igång ett kol filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett reef max 130 så har du en gummislang till insuget för att få in luft. Det blir salt/kalk beläggning där . Du måste ta bort slangen och se till att få bort beläggningar där annars blir det inga bubblor

MVH

//Bo

Det roliga var att sist (efter magnifik fiskdöd, inte enbart pga skummare utan att värmen löpt amok under semesterresa + 37,5 i burken när jag kom hem) så slet jag ut hela helvetet och skulle lossa luftslangen längst ner för att få bort kalk och andra avlagringar. Lyckade givetvis i denna övning bryta av piggen på insugningsanordningen ( som sitter under impellern på pumpen) Fick lösa det med borr och ny slang, så nu funkar den fint igen.

Där jag köpt min burk så är den insugningsdelen beställningsvara och kostar lika mycket som en ny Skummare. Så ta det försiktigt när du lirkar upp eländet och försöker lossa slangen.

MVH

//Bo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , du gör det onödigt svårt för dig , öka vatten bytena istället , om du använder ett bra salt så rättar det till sig självt , du kommer ändå inte hitta felet och det blir bara en extrakostnad med kanske (onödiga tillsatser ) , 10% i vatten byte var annan vecka är över kurs och du har ingen marginal för det minsta fel , 25-50% varje vecka och du har garanterat inga problem , och slipper till 99% problem om du vill köpa nått nytt till karet , och en skummare är bara ett hjälpmedel ingen magisk maskin som löser allt , mvh stefan ps det sitter ingen filtersvamp nånstans som du glömt att rengöra ,/s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Stefan.

Råkar jag in i problem som verkar bestå av felaktiga vattenvärden så sätter jag igång att byta vatten. Kan bli ca 10 % dagligen för att sedan gå över till 10 - 20 % i veckan. Jag använder inte ens en skummare (jag jag använder en men utan kopp, dess uppgift är att lufta i mitt system och att föra in ozon. Inte att plocka bort något)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:(

Nu är typ allt dött...alla fiskar är döda & korallerna mår inte bra.

hände plötsligt..kom hem från en 15 timmars arbetsdag & såg att karet va mjölkaktigt...har ju läs att många haft så ibland så jag tänkte att de bara va nån utav mina sniglar som försöker para sig...va så trött & tänkte att de skulle va klarare nästa dag..kom igen hem efter en 16 timmars arbetsdag...trött som fan & ser att blenniden liger död & att alla andra fiskar andas tungt...börjar mitt i natten blanda ett 30% vattenbyte..hade inte mera salt...när jag vakna sen efter ett par timmars sömn så va allt dött...måsta tyvärr iväg på jobb men flickvännen plocka ur stenarna,stenopus hispidus lever ännu,blåarmade eremiten lever & ett gäng sniglar & lade dom i nyblandat vatten (fick 4 kg salt av en polare) satte i strömmaren i plastlådan & där har det stått nu ett dygn...har kalkat ur akvariet & tagit ur sanden & slängt den & skurat ur ALLT...längst ner i karet i alla fack var det en brun äcklig sörja (fisk bajs?) Ett 5 cm plaströr i skummaren hade lossnat...(är ett Aquael Reefmax 105L)

Har nu fyllt karet med vatten igen...har tagit nitrit,nitrat,fosfat tester i vattnet där stenarna & allt annat ligger.

Resultat: PO: 0,03

No3: ~5

No2: knappt synligt eller 0,1

Nu är min fråga om jag skall slita bort alla koraller som är ihop dragna? (Har kastat en stenkorall som va spygrön & lukta ägg,en calustrea,en alvepora gigas)

Det som är ihop draget (vilket inte är så konstigt när det inte haft ljust på ett dygn) är en fungia som ser ok ut..lila ute i kanterna(dock munnen lite öppen)ska jag lägga lite korall grus på den för att se om den försöker föra bort det?

lite xenia på ett snäckskal finns kvar & en matta(lila) med gröna stjärnpolyper & Stichodactyla helianthus (den växte grymt bra & va riktigt stor & fin före det här hände)

2 olika knappar..som också va riktigt fina men nu helt fast dragna

finns de risk att karet kraschar igen om jag försöker med att lägga tillbaka stenarna med dom fastlimmade korallerna?

Tacksam för snabbt svar =)

Mvh Roger

Ändrat av Lill-Burt
fel skrivet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , du gjorde helt rätt med att byta vatten , det är ingen fara att lägga tillbaka stenen , det du ska koll på när du byter mycket vatten är temp och salt halt , det är inte bra om det är för stor skillnad , ha bara koll på om någon av korallerna börjar lösa upp sig , då är det bättre och kasta den , det är inte värmen som spökar , det är lätt att hamna över 30+ grader nu , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stefan...for till polaren efter saltmätaren & mätte salthalten..den visade sig ligga på sjuka 1.031...hade bara använt fauna marins beskrivning på mängd på påsen...nu ligger det nere på 1.027 & där tänkte jag låte det vara tills nänsta vattenbyte då man lägger i lite mindre salt så det kommer ner till runt 1.024-1.025..

Tempen låg på 25 grader i båda karen när jag flytta över...har aldrig haft problem med tempen.aldrig haft över 28 grader..för då slår fläkten igång & börjar kyla ner det.Har doppvärmaren inställd på 27 grader...så den ligger på 26,9 nu på morgonen...så det funkar fint

Vattnet har blivit kristallklart under natten & den lila stjärnpolyp mattan har släppt ut ett par polyper fast bara månljuset är igång så den kanske har klarat sig...riktiga ljuset tänds om 6 minuter så då får man se vad som händer...

va så vitt grumligt vatten igår så jag va rädd att skivanemonen eller fungian förgiftade vattnet så dom har legat i en vit plastbytta under natten med lite ljus på sig.

Runt skivanemonen på bottnen är det brunt (vilket tyder på att den har släppt ut någge skit & är död?) Den vågar man inte lägga tillbaka eller?..fast det va den som växte mest & såg fin ut

på fungian ser man bara på ena sidan typ 1-1,5cm lite vitt skelett....annars ser den bra ut...vågar man lägga i den igen eller kan den krascha hela karet igen?

mvh roger

Ändrat av Lill-Burt
glömde lite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,det är ingen fara att lägga till baks resten , men skaffa gärna en salt mätare , byt bara vatten så ordnar det sig , det finns lite större hinkar och tunnor ca 25-30l , om du byter en sån vid varje vatten byte ( varje eller varannan vecka )så kommer du aldrig att få några problem , du ser redan efter någon vecka att allt blir bättre , sen blir det bara bättre och bättre , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag äger nog en refractometer men jag delar den med en polare här på åland & han hade den igår & va inte hemma förens på kvällen

ok...jag kände på det bruna runt skivanemonen & det va som brunt slem som låg på bottnen...om jag lägger tillbaka den...kan den inte döda allt i karet då?

Fungian öppna munnen någge sjukt mycket när jag la tillbaka den i karet rakt ner på glasbotten...har aldrig sett den ha munnen så öppen...i vita byttan va det bara en smal springa som man såg ner i...

ska testa lägge ner skivanemonen nu då så får man hoppas den tar sig den med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen skivanemon ifall det är den på länken, då är det en riktig anemon som inte har någon symbiosclown pga dess starka nässelgift.

Kolla igenom listan på vanliga skivanemoner på Reeflex och se ifall det inte är någon Rhodactis du har.

ok..har letat & letat men inte hittat den på reeflex..här kommer bilder medans den va rätt ny & liten men i bra form :)

post-4934-14468920081622_thumb.jpg

post-4934-14468920081839_thumb.jpg

post-4934-14468920082072_thumb.jpg

Sen är frågan om man ska slänga den eller försöka få den i bättre form.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu tagit alla tester efter att det varit igång i 4 dagar med helt nytvättat kar efter kraschen..korallerna som klarat sig är 2 olika knappar & fungia,xenia & gröna stjärnpolyp mattan

Blanda med Tetra marins salt...

Salt: 1,026

Mg: 1020

Ca: 370

kH: 16,6

NO2: 0

NO3: 1

PO4: 0,1-0,25

pH: 9

Innehåller faktiskt salten man köper så dåligt med magnesium?När jag starta upp karet i januari hade jag lika högt kH också..över 16..använder ej osmos

Magnesium va runt 1000 då också

Vad för olika sätt finns det för att hålla nere fosfathalten då det troligtvis va det som krascha systemet..

vodkametoden,aktivt kol,fosfat remover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den fosfathalten kan inte vara orsaken till massdöd, möljligen lite missfärgad stenkorall.

Däremot att du inte använder osmos kan vara en orsak, det kan finnas något i kranvattnet som förgiftar, som koppar tex. Ditt höga kh beror med säkerhet på samma orsak. Ett osmosfilter är en försäkring till att man inte tillför något oönskat den vägen iaf.

Ett Kh på 16 kan mycket väl döda koraller men tvivlar på att det dödar fisk. Skulle isf vara en döende korall eller anemon som släpper gift och förgiftar fiskarna.

En del saltsorter har lågt Mg av någon anledning, så det är en fördel att kolla varje blandning eller åtminstone varje nyöppnat paket/hink, och buffra upp manuellt innan vatten byte samma sak med Ca. Kh brukar oftast vara ok.

Vilket märke har du på dina tester?

En del märken har tendens att visa ordentligt fel.

Mitt tips till att böja med:

Skaffa en Osmos med silikatfilter.

Kontrollera och kalibrera refraktometern.

Ha stenkoll på tempen så det inte överstiger 30 grader, ska helst ligga mellan 25-28.

Byt 10% vatten var-varannan vecka, blanda då med osmosvatten.

Skaffa Kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumbikarbonat att buffra med. Dessa är viktigare om du har stenkoraller, fiskar bryr sig inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina tips och råd!

Testerna är:

Po4,NO2,Ca,Mg,Kh= Salifert

pH= Sera

NO3= JBL

Fosfathalten en vecka före kraschen va 0,5, men det kanske är som du säger, att det inte var det som var det som gjorde att allt dog. Men korallerna hade ju ingen färg och ingenting växte ju i karet den sista tiden innan kraschen. Så det var väl en blandning av lite allt möjligt som orsakade det. Synd bara att man aldrig lär få reda på orsaken varför det gick som det gick.

Tempen har jag alltid haft stenkoll på, den har aldrig varit över 28 grader, så det var inte där felet var i alla fall.

Osmos är under fundering ...

Kan du rekommendera någon anläggning eller butik att köpa det från? Kollade just på tritons hemsida på Osmos R/O picobello 190L/dygn, skulle det vara någonting? kan ju ingenting om osmos...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.pwss.nu/product.php?productid=7799&cat=0&page=1

Den kommer färdigt med filter..hur vet man vilka filter det är?silikat filter? eller måste det köpas skilt?

Den har inte silikatfilter med, på denna finns förfilter, kolfilter och själva membranet.

Ett med silikat filter har ett rör till, vanligen genomskinligt. Det finns oftast att köpa som tillbehör, men kan bli dyrare än att köpa ett komplett från början. Ett separat silikatfilter ligger väl på en 500 ungefär.

Slå en signal till din favoritbutik så kan dom med säkerhet ta fram.

Såhär ser ett med silikat filter ut.

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=Osmoantar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...