Gå till innehåll

När byter man filtren i osmosen?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Normalt brukar filtren hålla i alla fall ett år, om man inte har extremt dåligt vatten men det har jag svårt att tro du har. :-)

Tjena Göran.

Jag är inte så orolig för mitt vatten egentligen. Men eftersom jag kör zeovit så har jag fått insikten av att dåligt vatten snabbt förstör det som zeoviten bygger upp, och det känns ju surt.

Nu kan jag ha koll men frågan är vad jag har koll på? hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något förfilter till den ? typ ett sediment prefilter.

Annars så visar den första bara vattnet in, hur dåligt eller hur bra det är typ. Mitt ligger runt samma 78-82 ppm, men jag har dock ett sediment prefilter innan och det har jag bytt 2 gånger på ca 5 månader, den andra TDS-monitor ska visa 0 om den visar 1 så är de dags för bytte. Kör dock en MAXCAP 5 steg själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon mer som har TDS-monitor till sin osmos ? Kan ju vara ide och jämföra in vattnet, för att få någon slags referens mätning. Enligt vad du hade för värden och jag hade så har vi ganska lika värden och jag har bytt 2 gånger mitt sediment filter.

Hm...hm.... jag vet dock att mina rör i källaren där jag tar mitt vatten ifrån har inte används för mycket så det skulle kunna vara en skillnad men då borde vi inte ligga runt samma. Hm..hm...Någon som har en bra förklaring ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...