Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

har idag fyllt 2 st coca flaskor med kalkvatten skillnaden är att i ena har jag blandat med osmosvatten o den andra med kolsyrat osmosvatten för att kolla om ca halten blir samma eller olika.

haft lite funderingar då om jag förstått det rätt kör kalkreaktor eller kalkmixer vet inte vilket använder kolsyra för att lösa kalken typ eller e jag fel ute

dock bara ett experiment pulvermänden hälla jag i samma mängd i båda flaskorna . mätning blir imorrn när dimman i flaskorna lagt sig

Postat

Du lär nog få ungefär 100 kH i båda flaskorna genom att CO2:n fäller ut med Ca som kalk på botten. De som vill höja effektiviteten i kalkvatten tillsätter litet ättika i stället.

Calciumacetat är lösligt i vatten. Men det fungerar som kolkälla så det påverkar bakterier i vattnet + nitrat och fosfat. Det bör finnas några gamla trådar på Reef Central.

Postat

Sätter du till ättika så kommer du öka halten kalcium i kalkvattnet men minska pH och pH-höjningen är för mig det viktigaste med kalkvattnet.

MVH Lasse

Postat

Ättikan minskar inte pH:t i karet. Den bryts ned bakteriellt till koldioxid och vatten.

Och koldioxiden tar korallerna förhoppningsvis upp om den inte vädras ut.

I förrådslösningen minskar pH:t något. Om man fyrdubblar mängden lösta kalciumjoner bör pH sjunka med 0,3.

Postat

Så hur gick det med experimentet?

Jag skulle nog sätta mina pengar på att det blir samma värde om det bara finns ett överskott av kalciumhydroxid men jag har inte kollat lösligheten för kalciumkarbonat/kalciumvätekarbonat.

Postat
Det är ju det som är litet udda med kalcium. Man känner inte till något vätekarbonat.

Inte jag i alla fall.

Nej, inte som salt men vätekarbonatjoner och kalciumjoner i lösning går ju bra och därmed kan man tala om en löslighet för det hypotetiska saltet. Men i och med att pH lär vara högt på lösningen i experimentet lär det inte finnas så mycket vätekarbonat i alla fall utan mest karbonater. Och då faller det som kalciumkarbonat som är mycket dåligt lösligt i vatten.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...