Gå till innehåll

Addonic's 637 Liters


Addonic

Rekommenderade inlägg

Hej igen alla akvarister. Då vart man tillbaka i träsket igen efter 3 års uppehåll.

Tänkte lika bra att karet får sig en presentation så att det känner sig hemma här igen.

Tanken med karet är att det skall vara lättskött,( vattenbyten), och karet skall innehålla typ det som många kallar ohyra, skivisar,knappar,polyper,xenia typ saker som lätt tar överhand + lite ephyllia.

Fiskbeståndet kommer att bestå av kirurger till att börja med och när karet börjat växa till sig med polyper mm så skulle jag villja ha in några kejsare oxo. Vill inte direkt starta upp med kejsare och gå och köpa en sten med polyper och nästa morgon är den rensad.

Måtten på karet är 130*70*70=637L (ej optiwhite men med clear istället)

Sumpen är 100*40*40=160L varav 45 Liter är till reserovar för osmos vatten.

Tilllägg till ovan har jag ett extra kar på 35L som är ihopp kopplat

till osmos reserovaren för att få en lite större mängd vatten, ifall man behöver åka iväg.

Teknik består idag av :

------------------------

Deltec APF600 + matas av ytavrinningen.

Deltec fr-509 + Eheim 1048

deltec Aquastat 1000 + Eheim 1048

2st koralia4 pumpar

Eheim 1060 returpump

Deltec 20w Uvc (ej inkopplat än, måste inhandla ny lampa)

Belysning :

--------------------------------------------------------------

Bresslein Armatur 6*54w T5 (2st actinic + 2st Osram 69 + 2st osram vitt)

Planen är att det skall in en 2*54 armatur till + osram vitt skall bytas mot något trevigare sken. Har inte bestämt mig än, men lutar mot att jag vill ha in 2st fiji purple och 2st kz new generation) (vill gärna ha ett rätt så blått sken i karet)

Bakgrunden :

--------------------------------------------------------------

Bakgrunden består av Ardex45 + korallsand + lite snäckskal. Sen gjorde jag "hamburgare" som jag sen satte fast på bakgrunden. Många av hamburgarna har tyvärr döljts av stenen men dom var perfekta till att kunna bygga det stabilt.

Till detta gjorde jag glasskivor som jag satte fast kleggan på och sen tunn silicone sträng runt om för att fästa skivan i karet.

Detta har sen stått i 6 månader och fått laka ur med tanke på att vissa fått problem med alger när dom använt ardex45.

Aquascaping :

--------------------------------------------------------------

Planen var att få många hyllor att lätt kunna placera nyinhandlade koraller som oftast sitter på större stenar med tanke på korallbeståndet jag har planerat. I mittlen ser det lite brant ut, men när nya korall/stenar kommer in så skall dom gammla byggas på framtill i mittlen. Och alla grottor har även flera utgångar så att fiskarna kan få lite skoj när dom simmar rundor.

Sanden består av 12kg normal korallsand som jag la först och sen 9 kg "Natures Ocean Bio-Active Live Aragonite Reef Sand" 0,5 - 1.7mm

Övrigt :

-------------------------------------------------------

Idag har karet stått och rullat en månad med allt och belysningen är snart uppe på fullt.

Innevånare idag:

-------------------------------------------------------

1st Eremit kräfta

6st Turbo sniglar

More to come

Bilder:

--------------------------------------------------------------

Och vad är en tråd utan bilder här på guiden :)

post-902-14468920067287_thumb.jpg

post-902-14468920067434_thumb.jpg

post-902-14468920067591_thumb.jpg

post-902-14468920067686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint som vanligt när du är i farten. Kommer förbi en kväll för att syna det ordentligt. :-) Daniel

Du är alltid välkommen , som alla ndra oxo.

Snygg aquascape!

Och välkommen tillbax!

Tackar så mycket

Är det returpumpen du byggt in i någon form av matta? Är det för ljudets skull?

Tycker du har tillräckligt blått ljus som det är nu! :)

Lycka till med projektet!

tjena, Det dom 2 vita var inte på när jag tog fotot :) , Hyddan som du ser är just för att trycka tillbaka ljudet in i skåpet, så man slipper höra den. pumpen låter inte mycket, men man gör vad det går för att få det så tyst som möjligt. Samma tjocka matta har jag även klätt dörrarna med. Sen väggarna i skåpet är med en tunnare mattta på 5mm.

Riktigt fin scape mycke plats för koraller men även mycke yta för firrarna

Tackar, det var planen med med det hela, ser inte så vakert ut nu med en massa platåer, men man får se det hela framför sig när man fått in lite koraller. Förra karet försökte jag bygga snyggt istället för praktiskt. var ett helsike varje gång man köpte en korall vart man skulle placera den.

snyggt, blir säkert kanon! Kul att fler trillar tillbaka, själv är jag på gång efter 2 års uppehåll, men har inte alls kommit så långt som du!

Ser fram emot att följa karets utveckling!

Tackar, ser fram imot ditt nya kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tiden går och snart har en månad rullat sedan första inlägget.

UVC:et har blivit inkopplat, så nu är all teknik jag har igång

Har gått och funderat lite på en kalkreaktor, men det får komma lite

längre fram. Nästa inköp i teknikväg blir nog en Deltec 4040, för jag

är inte riktigt nöjd med eihem pumpen som jag har som returpump.

Går fortfarande och väntar på ett hf-don så att jag kan få igång dom

2 sista rören (6 totalt) men kalkalgerna verkar frodas gott i blåljus så

jag klagar inte :) , var rätt vitt i karet för en månad sen. Och korallerna

slår ut så ljuset räcker till som tur är.

Det har tittat in lite levande i karet.

1 scopas kirurg (köpt av laggeman) och 3 koraller (ephylia,gröna stjärn polyper, Sinularia)

Även Sinularian köpte jag av laggeman, och snart dyker det ner 2 clowner som ochså

kommer från laggeman.

Här kommer några bilder iallfall. Ingen mäster fotograf direkt. Men borde kunna bli bra bilder med rätt person bakom kameran.. canon 450d.. Kitt objectiv.

post-902-14468920186442_thumb.jpg

post-902-14468920186576_thumb.jpg

post-902-14468920186723_thumb.jpg

post-902-14468920186854_thumb.jpg

post-902-14468920186989_thumb.jpg

Ändrat av Addonic
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig Scape!

tackar Ricke

Snygg Scopas, så det var du som hann före mig på den-boxing.

Lycka till

/Johan

Tjena Johan, det blir säkert du som hinner före mig en annan gång :)

Bilden gör inte karet rättvisa på långa vägar, man måste se det live för att kunna uppskatta det riktigt!

Bra bilder Jonas! Jag jobbar vidare med clownerna!

Tjena Jimmy, låter kanon ang clownerna. Scopas:en verkar trivas i karet iallafall. Bra fart på han bland alla gångarna i stenformationen. Karet är lite djupare i verkligheten än när man ser det på bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...