Gå till innehåll

Johans RSM 130 "Börjar om från Början"


johan_f

Rekommenderade inlägg

För att göra en lång historia kort, startade upp karet i feb och sen har det rullat på utan några problem, tack vare att jag jobbar på resande fot bestämde jag mig för att sälja av allt levande och bara behålla karet med sten i. Sagt och gjort, satte ut annons och fick napp på det levande, bokade tid med killarna och bara väntade tills det blev fredag så jag kunde köra hem och lämna ut fiskarna. När jag väl kommit hem och tar en titt i akvariumet så hade min jättegamla powerhead av okänt märke ramlat isär och av någon konstig anledning hade större delen av fiskarna fått för sig att ta en närmare titt på pumpen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ny till "Börja om från början"

Jag gjorde ett par missar i min aquascape från början, limmade in Btn slimline både i botten och baksidan vilket gjorde karet väldigt ljust plus att jag nu tycker att jag har lite för mycket ls. Tanken med den nya aquascapen är att ta bort btn:n på bakväggen och köra med lite sand ovanpå bottenBtn, köra med lite mindre ls och mest köra med koraller och nyttodjur som klarar sig själv utan att bli matade.

Ändrat av johan_f
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu till teknikuppgraderingarna.

Idag trillar det in ett paket från www.aquaristik.net med en Tunze 9002 och en Aqua Medic SP 3000 Niveaumat. Vänta även ett litet paket från www.mediabaskets.com med en Mediabasket och filtermaterial. Har även shoppat en ny Korelia 2 som ersättare för min gamla fiskkvarn. Har redan moddat fläktkåpan med tystare fläktar och förlängt insugen på cirkulationspumparna. Nästa plan är att bygga om till Ledbelysning för att få ner tempen i karet.

Ändrat av johan_f
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt med dina fiskar! Hoppas det går bättre denna rundan.

Din belysningsmod låter spännande!!

Ja det ska bli skoj att ta tag i det, har Även planer på att bygga en liten microcontroller som ska sköta belysningen men det ligger än så länge bara på "knappt börjat fundera på" stadiet just nu. Allt handlar om tid just nu, men förhoppningsvis så är jag på gång med belysningen i slutet av denna månaden. Har kanske oxå skaffat mig en Dupla Ca reactor som även den ska kopplas in.

Ändrat av johan_f
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till belysningen blir det troligtvis 24st 12/12 royalblue/coolWhite Cree dioder, kanske så slänger jag dit 2 med uvljus. Dessa hade jag tänkt driva med Meanwell dimmbara Drivare, Kylflänsen cncfräser jag själv ut och svarteloxerar. Tanken är att bygga så det passar med orginalstänkskydd, siktar på ett bolt on kit utan någon modifiering av kåpan. Till en början kommer jag troligtvis bygga med 2 vridpottar så jag kan ljustera ljusstyrkan individuellt mellan blått och vitt. Tanken med att köra med dimmbara drivare är för jag har en plan på att bygga en ljuscontroller baserat på en arduino microcontroller som ska styra ljuset ink månljus, vilket kanske senare byggs ut till att styra pumpar och värmare. Men controllern ligger långt långt fram i tiden och risken är stor att den inte kommer längre än texten som skrivs här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen fredag så jag kan köra hem till Malmö, har ju ett paket som väntar på mig där hemma. öppnar dörren och släpar in all packning, sen styr jag rakt mot akvariet. VAFAN!!! Allt är dött.... Eller nästan iaf, en snabb titt på termometern förklarar varför 34 grader varmt... snabbt stänger jag av belysningen och drar upp doppvärmaren för att kolla den, där hade vi boven den stod på 25 grader men den stängde inte av utan gick hela tiden....

Snabbt in i köket och rotade fram en kylklamp och ett kilo fläskfilé, ner med det i en ny fryspåse och sen ner med det i akvariet, sakta men säkert sjunker tempen. 5h senare e den nere på 29 grade och förhoppningsvis håller den sig där ett tag framöver.

Imorgon ska jag inspektera skadorna, hoppas på att Acaporan klarar sig, har kämpat med den ett tag och den började äntligen ta sig.

Sådär då var man lite lugnare, dax att öppna paketet :)

En tunze 9002 och en Aqua Medic SP 3000 Niveaumat nu vänta jag bara på en mediabasket från StevieT sen ska det börja moddas och en aquascape kommer oxå. Det kommer snart bilder, ska bara hitta kameran som ligger någonstan :) före och efter bilder blir det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas det mesta i karet klarade sig!

Jag har själv kopplat ur min doppvärmare nu när det har varit som varmast, och kommer sätta den på timer när den ska kopplas in igen, mest för att försäkra mig om att den inte kan värma allt för mycket på en gång. Ska ha den inkopplad en halvtimme i taget med en halvtimmes mellanrum mellan 02.00-12.00 sen kommer belysningen igång och den tillsammans med värmen i huset ska kunna hålla tempen uppe, annars får man justera tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får hoppas det mesta i karet klarade sig!

Jag har själv kopplat ur min doppvärmare nu när det har varit som varmast, och kommer sätta den på timer när den ska kopplas in igen, mest för att försäkra mig om att den inte kan värma allt för mycket på en gång. Ska ha den inkopplad en halvtimme i taget med en halvtimmes mellanrum mellan 02.00-12.00 sen kommer belysningen igång och den tillsammans med värmen i huset ska kunna hålla tempen uppe, annars får man justera tiden.

Ja det var lite tråkigt att det gick som det gjorde, vet inte varför jag lämnat kvar den när den antagligen inte är igång så ofta.

Ang värmaren får vi se vad som händer, jag tröstshoppade en aquatronica Controller med ph, redox, temp, nivå, salthalt givare begagnat till en struntsumma :) så nu har jag shoppat teknik vad jag ska. Ska få allt att lira först innan jag stoppar i någon korall eller levande i burken. Nu har jag inte tid att sitta här, har lite leksaker att montera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar inte bråka om det, får se hur många koraller som repar sig. Sen fick jag controllern så snuskigt billigt så jag kan lätt räkna det som en kompensation för döda koraller.

Ändrat av johan_f
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Verkar som mina koraller återhämtar sig :) ska ta det lugnt med karet ett tag till så korallerna är helt hundra sen får de flytta över till ett annat kar som ska agera tillfällig bostad under tiden jag bygger om med sump och annat gott :) Det lilla 60l karet kör jag igång nu med en liten rioskummare och korallkross, ett par levandesten kommer oxå hamna där under tiden. De andra stenarna hamnar i en tunna med belysning under ombyggnaden :)

Ja det kommer snart bilder :)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då kommer det lite bilder på vad jag har, tankens utseende är ett stort misslyckande och där är en aquascape pågång inom snar framtid. Vill inte röra runt innan korallerna har återhämtat sig ordentligt, tyvärr verkar det som om Acaporan inte kommer återhämta sig.

post-4966-14468920143423_thumb.jpg

post-4966-14468920143554_thumb.jpg

post-4966-14468920143683_thumb.jpg

post-4966-14468920143804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då var sumpen färdig, största problemet nu är att jag fick precis reda på att jag ska på jobb i Bergen, Norge med start Måndag. Lite stressigt att fixa allt med akvarievakt och packa innan jag åker imorgon kväll. Men nu har jag iaf tid på kvällarna att fundera på vad jag ska ha i sumpen och hur jag ska ha facken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja då var man hemma över helgen, gissa om det har bygggts :)

1. sumpen på plats... Check

2. Rördragningen klar... Check

3. Pumpen testad...

4. Uvc på plats...Check

5. Överrinningsboxen på plats... Check

6. Hämta ny skummare... MCE600

7. Blandat saltvatten... Check

8. Nervös för uppstart... Check

9. Äter, sover, skiter akvarium... Check

Kvar att göra.

1. Flytta akvariumet till annan plats.

2. koppla in kalkstirrer.

3. Koppla in Deltec KM500T Kalkwasser Stirrer.

4. Koppla in Dupla Co2 reaktor.

4. Bygga ställning för Mh armaturen.

5. Bygga plastkåpa över lilla sumpen bak i RSMet.

6. Få igång Aquatronicadatorn som har lagt av, troligtvis glapp i en kabel.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu snackar vi uppgradering :-)

Ska bli kul o se resultatet.

Hihi jag kör med flest uppgraderingar/litern. :) Hoppas på en solid förstaplats

Köpte en hel del grejer från en kompis för en ruskigt billig peng, hade först planerna på att sälja av sakerna och tjäna en hacka.... Men sen började jag fundera lite och tänkte att jag kunde lika gärna behålla det jag kan använda och sälja resten. Kan ju flytta med det mesta till ett större akvarium vilket garanterat kommer :) Ska bara optimera, fixa och ha mig lite tills jag har mättat mitt teknikintresse. Mitt största problem just nu e TID, måste få allt att löpa på med minimalt underhåll i minst 2 kanske 3 veckor tills jag kommer hem nästa gång från Norge. Det är en utmaning kan jag säga, framför allt nu när datorn la av som har skött påfyllningen av osmos och kylning, nu måste jag ha någon som kommer och fixar sånt var vecka... Gissar om det blev stressigt här när jag kom på att datorn lagt av och inte skötte påfyllningen och kylning av karet. Massa saker som måste lösas innan jag drar igen på måndag.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från dagens arbete, blev stor skillnad på karet nu. En sak har jag lärt mig nu... Ska man fästa btn med silicon ska man använda JÄTTELITE annars får man slita sina fingrar blodiga innan man får av dem. Nu känner jag mig nöjd med aquascapen men jag vågar inte dra igång sumpen med tanke på att jag drar tillbaka till Norge imorgon. Datorn fick jag aldrig tittat på men det får bli ett projekt när jag kommer hem.

/Johan

post-4966-14468920313544_thumb.jpg

post-4966-14468920313669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här i Norge och längtar hem till mitt akvarie, ska starta upp sumpen så fort jag kommer hem. :) ska vara borta 2 veckor från akvariet så jag hoppas det klarar sig, är lite nervös att det ska hända något allvarligt när jag inte är hemma.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får skaffa webcam.

Jag jobbade utomlands några år och var hemma var tredje helg eller så. Hopplös situation om man är intresserad av något så stationärt som ett saltvattensakvarium...

Det har jag funderat på faktiske, ska nog skaffa det ändå fast jag skaffat mig ett stationärt jobb 10min hemifrån :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...