Gå till innehåll

Skummare på utsidan av akvariet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Funderar på att byta så jag får mig ett nytt akvarium samt en fin möbel istället för det gamla som jag har för tillfället och har då kommit fram till att jag måste lösa lite olika problem.

Det största problemet är att jag, för flickvännen, inte får skaffa mig ett större akvarium än det jag harsom för tillfället är 540 liter.

Om man tittar på mitt akvarium kan man oerhört snabbt konstatera att det är maximalt fullt till bredden av levande sten. Detta gör att det blir lite djup i akvariet och liten simyta till fiskarna.

Min vision vid införskaffandet av ett nytt akvarium skulle således bli att få mera plats till allting i akvariet. Detta kan ju bara lösas på 2 sätt.

1. Jag köper ett nytt STÖRRE akvarium. <- Omöjligt när flickvännen är den som har sista ordet.

2. Jag köper mig ett likadant akvarium som jag har fast istället för attbygga en ytavrinning i det så hänger jag skummaren utanpå.

Vid alternativ nr 2:

Vilken skummare skulle ni rekommendera?

Jag har en Aqua medic turbo flotor 1000 multi men har inga delar till den mer än skummaren och kan inte fattar hur det är tänkt att den skall hänga"på" akvariet.

Om jag använder mig av alternativ nr 2 så skulle jag också vilja få lite råd från er som använder balling metoden utan att ha någon sump eller något fack att dosera i.

Hur gör ni? Vissa ämnen är ju starkt pH påverkande t.ex. Natriumkarbonat. Det går väl inte att hälla direkt i akvariet utan att det påverkar negativt?

Kalciumklorid och Magnesiumsulfat är ju inte lika farligt att hälla i som jag förstår det.

Tacksam för förslag på skummare eller instruktioner om hur man skall hänga upp Aqua medic turbo flotor 1000 multi på utsidan av akvariet.

Posta gärna bilder för annars lär jag ha svårt att koppla smiley1.gif

Dykaren: Om du skulle kunna skicka ditt tlf nr i pm så tar jag gärna och ringer dig för lite tips smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha nu fattar jag vad alla menar med att hänga den "på" akvariet.

Tyvärr kan jag då konstatera att min skummare saknar upphängningsdelarna som krävs för att den skall kunna fästas.

Finns det att köpa separat?

Samt att killen som hade skummaren innan mig har silikonat fast pumpen på långsidan istället för kortsidan som på instruktionen. Skulle jag hitta fäste och lyckas montera skummaren på akvariet så skulle pumpen i nuläget hänga utanför/bort från akvariet.

Silikona om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var de tjocklekarna som nämdes när jag frågade efter priser på så stora akvarium.

Tänkte aldrig på att ifrågasätta det smiley9.gif

I vilket fall som helst så lutar det åt ett standard 720 eller 540.

540 är likadant som det jag har idag och jag tycker nog allt att det går att möblera det lite bättre än vad jag har gjort.

Det ända som jag är lite tveksam till är hur jag skall lösa cirkulationen. För tillfället så funkar allt jättebra. Jag har 2 rör från ytavrinningen som löper under stenar för att ta bort eventuell "döda" fläckar.

Om jag byter akvarium kommer jag dock inte att ta med dem utan istället kommer jag sätta i en ny pump i ytavrinningen som leder ut vattnet via en grov silikonslang, för att slippa resonansen mellan sten-ruta-rör.

Vilket leder till att jag skulle vilja sätta i en tunze som blåser på frontrutan. Är dock orolig att man inte kan ha koraller så nära tunze pumparna eftersom det är ett sådant drag i dem.

I såfall skulle det ju vara bättre att införskaffa ett 720 som man kan sprida ut stenen i utan att komma så nära ytan där Tunzepumpen kommer vara placerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag läste att du undrade om huruvida det skulle vara problem att dosera rakt i karet istället för sumpen och tänkte bara säga att det enligt mina tankar inte borde vara någon större skillnad. Det är ju ganska hög cirkulation från sumpen till karet och det är väl bara en fråga om några minuter innan det du doserar i sumpen har spritt sig till karet.

Bara mina tankar men jag tror inte det är någon större skillnad!

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd i det priset ingår väl inte någon bänk eller?

Det jag, troligen, har beslutat mig för är ett 720 med ytavrinning som skall kosta ungefär 6800 med möbel till.

Splitternytt.

repti.net jag kommer ju inte att ha någon sump. Alternativen är att hänga skummaren utan på och köra utan sump och ytavrinning eller att jag har en ytavrinning som pumpar runt vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...