Gå till innehåll

Bada infekterade koraller i jod?


Capote

Rekommenderade inlägg

Jag har skaffat ett nytt jod-preparat och när jag satt och ögnade igenom instruktionerna för dosering så är där ett avsnitt om att doppa infekterade sps-koraller i ett jodbad med doseringsanvisningar etc.

Jag har läst om detta men aldrig provat själv. Någon som har någon erfarenhet vid t.ex. RTN eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt riktigt men det som fångade mig i detta var inte parasiter för det har man ju läst om folk som doppar i jod innan de sätter in korallerna i akvariet. Mot AEFW etc. För egen del tror jag mindre på det med tanke på ägg tex. Kan man däremot häva bakteriella infektioner med jod-dopp istället för och bara se det sprida sig nedströms. Vad tror du Stig och övriga om det.

Eller är det tvärtom som visssa hävdar:

SPS And RTN

The most common death of an SPS coral is RTN (Rapid tissue necrosis). RTN is when the flesh of the coral falls off and leaves a completely bare skeleton. Usually from poor water quality or if the coral was kept in sub-par conditions when in shipping or transit from the fish store or wholesaler. Another thing that can cause RTN is iodine dips.

För den intresserade finns denna artikel i ämnet, inte jod-dopp men korallsjukdom http://reefkeeping.com/issues/2002-03/eb/index.php
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RTN har jag haft på Euphyllia och där går det bort om man hänger korallen framför en pump i så starkt flöde att tentaklerna drar in sig helt och den infekterade vävnaden spolas bort. Ett par tre timmar räcker. Det har konstigt nog inte infekterat andra koraller när jag gjort så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod har antibakteriell verkan utan tvekan men om det också skadar koraller vet jag inte. Vad gäller Euphyllia så hade jag ett snabbt utbrott av "brown jelly diseases" och genom att öka mängden ozon under några dagar fick jag kontroll över förloppet. Bland annat räddade jag en kolloni bestående av 6 rör där en var infekterad. Det gick inte bryta av den och just den gick inte att rädda, däremot klarade jag resten av rören.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...