Gå till innehåll

Pseudanthias squamipinnis med "bubbla" på ögat


Rekommenderade inlägg

Jag såg för 2 dagar sedan att min Anthias har en bubbla på ögat (se foton).

den håller sig inne bland stenarna, vilket den inte brukar.

den kommer fram när de är matning och äter.

ingen annan fisk har något som helst symptom.

vad är detta? skada? sjukdom? parasit?

jag kör med Ozon i skummaren.

post-3725-14468920118485_thumb.jpg

post-3725-14468920118672_thumb.jpg

post-3725-14468920118864_thumb.jpg

post-3725-14468920119046_thumb.jpg

post-3725-14468920119231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pop-eye (Exophthalmia)

Pop-eye in itself is not a disease but is more a symptom of an underlying infection. The eye bulges out in this manner because of fluid build up, either behind the eye or in the eye itself. The first signs you will notice is that one or even both eyes are starting to bulge. Slowly with time it can bulge to such an extent that the fish will look really shocking with the bulge.

Pop-eye (Exophthalmia)

Pop-eye i sig är inte en sjukdom men är mer ett symptom på en underliggande infektion. Ögat buktar ut på detta sätt på grund av vätskeansamling upp, antingen bakom ögat eller i ögat självt. De första tecknen kommer du att märka är att ett eller båda ögonen börjar bukta ut. Sakta med tiden kan det bula i sådan utsträckning att fisken ser verkligen chockerande med bula.

Jag hade POP EYE på min Anthias också, den är nu en-øyd

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pop-eye (Exophthalmia)

Pop-eye in itself is not a disease but is more a symptom of an underlying infection. The eye bulges out in this manner because of fluid build up, either behind the eye or in the eye itself. The first signs you will notice is that one or even both eyes are starting to bulge. Slowly with time it can bulge to such an extent that the fish will look really shocking with the bulge.

Jag hade POP EYE på min Anthias också, den är nu en-øyd

/Pål

tackar! det låter som om att den har drabbats av detta! får se vad som händer då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från vad jag hört,sett och läst så kan detta oxå vara en parasit, har du kikat på LA-Fishguy på youtube ?. Han pratar om en hel del matnyttig information om just detta fenomen. Men det är ju inte säkert att det är just samma, men det kan vara. MVH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem med mina fd anthias.

Fick förklarat för mig att detta ibland kunde uppstå som en symptom på alltför hög bakteriapopulation i vattnet. Själv körde jag zeovit som hårdast när detta började uppkomma. Tror 3-4 av dom fick detta symptom, varav 1 förlorade ena ögat och resten blev "friska".

Om jag förstod det rätt är detta ingen sjukdom, utan en symptom som ofta uppkommer då det är hög bakteriell belastning i burken...högre än vad fiskarna klarar av...på något sätt...

Vad jag förstått är olika arter olika känsliga. Anthias (squimpinus?) är tydligen en av de känsliga...har även sett kejsare med samma symptom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem med mina fd anthias.

Fick förklarat för mig att detta ibland kunde uppstå som en symptom på alltför hög bakteriapopulation i vattnet. Själv körde jag zeovit som hårdast när detta började uppkomma. Tror 3-4 av dom fick detta symptom, varav 1 förlorade ena ögat och resten blev "friska".

Om jag förstod det rätt är detta ingen sjukdom, utan en symptom som ofta uppkommer då det är hög bakteriell belastning i burken...högre än vad fiskarna klarar av...på något sätt...

Vad jag förstått är olika arter olika känsliga. Anthias (squimpinus?) är tydligen en av de känsliga...har även sett kejsare med samma symptom.

Okey, Där har vi förklaringen! jag kör ganska så hårt med ZeoBak och Ultrabak för att få bukt med lite alger.... tackar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...