Gå till innehåll

Från en novis i Thailand


Richme

Rekommenderade inlägg

Tack för det, mina herrar.

Allt funkar fint, än så länge...

Skall nu kompletterar med lite mera fiskar och så länge som jag gör mina MAMMUT VATTEN BYTEN skall det förhoppningsvis fortsätta att funka bra !!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En kompis frågade om jag kunde ta hand om några fiskar från honom. Visst är dom reef säkra, var svaret på min fråga om dom var ok för min tank."Några clowner och fröknar samt ett par som jag inte vet namnet på"

Jag var inte själv hemma när han släppte ner dom i tanken, men väl på kvällen kunde jag bara konstatera att dom han inte visste namnet på var storätare...av koraller. Att se korall efter korall bli naggad i kanten, en knytnävsstor Zoanthids helt förstörd efter ett par dagar, var mer än vad jag kunde tåla.

Fiskarna måste bort.

Nu behöver jag inte här för er berätta, vad som krävs för att fånga 3 ljusskygga individer som ENBART äter koraller. Räkor och andra läckerheter var bara uppskattat av dom jag INTE ville fånga. Jag såg ingen annan lösning än att tömma tanken, mer eller mindre. Ett tillfälle som detta önskar man att man hade en tank på 140 l och inte 1400...

Pumpade ut ca 600 liter.

Tog ut alla koraller, ca 50 st, 8 anemoner, allt var och en förpackad i en plastpåse, samt ca 200 kg sten. Sen var jakten igång.

När den var avslutad passade jag på att göra en grov rengöring av botten, där man inte kommer åt,för den då och då "dammsugningen" vid vatten byten.

Allt som allt tog det 10 timmar för 2 personer. Enda avbrott, lunch hemskickad av McDonalds.

De infångade fiskarna fick tillbringa natten i ett karantäns akvarium och dagen därpå fick dom friheten i Andeman Sea, hoppas att dom överlevde. Var egentligen inte deras fel.

Min vän som gav mig fiskarna?

Han åkte på att betala den dyraste restaurang nota han någonsin betalt i Phuket...Gud vad vi åt och drack.

Nu har det gått 5 dagar och inget har dött utan allt lever och frodas och jag har lärt mig en läxa. STOPPA INTE IN NÅGOT I TANKEN OM DU INTE V E T VAD DET ÄR...?

Nu ser det ut så här...!

post-5306-14468922519659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...