Gå till innehåll

Från en novis i Thailand


Richme

Rekommenderade inlägg

Om nu testen stämmer så är det i så fall ammoniumvärdet som kan ställa till problem. Nitrat är inte farligt för fisk och inte heller fosfaten. Du är under uppstart - nitrifikationen har möjligen inte kommit igång riktigt så vad du kan göra nu är att se till att vattnet är luftat ordentligt - full fart på skummaren - full ytvattensrörelse. Ammonium i sig är inte farligt men i de höga pH:n man har i saltvatten så bildas en viss procent dödlig ammoniakgas från det ammonium som fiskarna utsöndrar. Vid ett pH kring 8,3 är ammoniaken ca 10 -15 % av den mätta ammoniumnivån. Iofs så skall inte dina ammoniumnivåer vara för skadliga men testen kan mäta fel åt bägge hållen. Jag skulle sluta mata och se till att få en ordentlig luftning av karet. Har du ingen luftpum - rikta några av pumparna mot ytan så du får avgasning där. Ammoniak är en gas och man får bort den genom att öka gasutbytet mellan vatten och luft (läs öka kontaktytan mellan vatten och luft)

MVH Lasse

Efter att luftat ORDENTLIGT under natten, tog jag ett nytt prov och

NH3 nära nog 0 och jag kanske bara inbillar mig, men fiskarna verkar piggare. Tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Orkar du med det så är det utmärkt - det går att byta mer.

Glömde i det förra inlägget: Fjärilsfiskar är ökända för att lätt få "vita prick". Inte samma sjukdom som i sött men liknande

MVH Lasse

Ja, Lasse, “orkar och orkar…

  • Ta reda på när det är högvatten.
  • Lägg upp de två 125 liters plastbackarna på pickupens flak och kör ner till ”min” strand. (min, därför jag är nästan alltid ensam där. Ingen bad strand, se bilderna)
  • När det är högvatten har jag ca 0,5m vattendjup ca 2 meter från bilen och det tar ca 5 min att "hinka" upp dom 250 literna i backarna.
  • ( En övning som säkert skulle gillas av min läkare, om jag berättade det för henne. Men å andra sidan skulle hon väl önska att jag skulle göra detta när det var LÅGVATTEN istället så att jag skulle få gå ca 500 meter med dom vatten fyllda hinkarna, för att få MERA motion. Läkare är aldrig riktigt nöjda... )
  • Sedan hem och göra vatten bytet. Hela proceduren tar ca 1 timme, så det skall jag väl orkar med ett tag till...

post-5306-14468920375409_thumb.jpg

post-5306-14468920375602_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy för upplysningen.

Jag visste att dom kan gå på anemoner men just nu är det inget problem för mig. Har inga. Den dagen jag skaffar det och jag ser att det bli ett problem, finns en plan B för fjärils fiskarna.

Dom äter en del alger samt av de frysta maskarna jag ger dom. Från ett par stenars håligheter drar dom fram något som ser ut som små, vita maskar, som dom nöjaktigt äter.

Dom är inte aggressiva. Simmar gärna tillsammans i hög fart längs med hela tankens sida. Än så länge trevliga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Lasse, “orkar och orkar…

Misstänkte det var ungefär så ja :).

Ett bra tips kan vara att lufta igenom vattnet i backarna några timmar innan du använder det samt längre fram om du kommer att ha mycket stenkoraller att kanske köra över vattnet från backarna via ett fosfatfilter till det stora karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog vara en bra ide. Har läst någonstans, att havsvatten är bra till tanken, men att man också får med sig lite bakterier som man INTE vill ha.

Är det en bra ide att låta vattnet gå via en UVC INNAN jag släpper in det i tanken?

En av Clownerna gick bort under natten. Igår kväll upptäckte jag att den hade vita knappnåls huvud stora prickar/bölder längs hela ena sidan.På morgonen hade den det inte. Jag tog genast bort den till en annan mindre tank. Idag tänkte gå att se om jag kunde finna någon medicin här, men för sent.

1. Vad kan det ha varit den dog av?

2. Finns det någon speciell medicin som man bör tillföra husapoteket att ha "om att i fall". Nåt märke typ som någon har god erfarenhet av. Vill gärna vara mer beredd nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack, försöker att mata mycket måttligt och enbart med sk. BLOOD WORMS som, åtminstone här, är mycket populärt. Mina fjärilsfiskar äter inte torr foder men samtliga äter maskarna, så detta har blivit vad som finns på menyn.

Om 2 veckor skall jag till djurmarknaden i Bangkok skall då inhandla några eremiter.

Med LS har jag fått en krabba på ca 5-6 cm kan den vara anledningen till att jag inte hittar en av mina frökenfiskar? Fångar krabborna också levande fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack, då är det som jag trodde. Först hade jag för mig att krabbor bara äter död fisk odyl, men det stämmer inte. Frökenfiskarna är inte stora så ett lätt byte. Då blir det att fånga honom och återbörda till havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blood worms = röda mygglarver. Inte bra mat till saltvattensfisk, fångas i mycket förorenade vatten, kan innehålla tungmetaller och annat "skit". Väldigt allergiframkallande för akvaristen.

MVH Lasse

ja passa er för dom

kan intyga att dom är starkt allergiframkallande

mina ögon och hals svullnar bara jag går in i ett rum där det finns små jävla rödamygglarver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder det som Adddo säger under en övergångsperiod för att få igång svårflörtad fisk så är det ingen större skada skedd - men som huvudfoder är det inte bra. skölj dem bara innan du matar. Använd plasthandskar när du hanterar dem - det är det röda färgämnet som är allergiframkallande och det är kraftigt allergiframkallande. (åtminstone härhemma)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är djupfrysta, men det förutsätter jag att dom är i Sverige också. Provade med en räka idag, och det gick vägen det också. Så det blir väl räkor i framtiden, fram tills att jag måste göra ett byte av fjärils fiskarna mot något annat, därför om några veckor vill jag börja med koraller och då kan jag inte ha fjärilarna kvar.

Kan man få något förslag på koraller att börja med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längesedan nu, men jag har svaga minnen av att anledningen till att röda mygg är så "farliga" är för att det röda kommer av den höga mängden hemoglobin i dem. Detta hemoglobin är snarlikt vårt eget, och därför reagerar de som är känsliga för skiten, väldigt starkt. Folk som normalt inte är känsliga osv... Men som sagt, det är rätt längesedan jag lämnade sötvattensavdelningen, så jag kan inte svära på det. Kila över till valfritt sötvattensforum och du borde kunna få mer information. Det är ju trots allt där man använder röda mygg närmast vanemässigt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry, men jag köper inte den typen av argument.

Vad gödslas mycket frukt och grönsaker med som vi alla äter....

ingen fara jag har säkert helt fel ,fortsätt som du gör nu

http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-116671.html

exakt anledning till varför hönsskitsodlade skulle vara mer giftiga vet jag ej

Ändrat av snickarn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odlingsformen är väll inte orsaken till varför larverna är alergena.

Det kan säkert vara en orsak till varför somliga fiskar reagerar negativt på matning med dem, vattnet som följer med är sannolikt inte så trevligt, om de odlas under sådana omständigheter. Men att det skulle vara odlingsmetodiken som är orsak till allergena reaktioner motsägs bland annat av att vilda mygg av samma släkte orsakar samma reaktioner. Alla vilda mygg kan inte gärna komma från sånna förhållanden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...