Gå till innehåll

Problem med levande sand


turboadde

Rekommenderade inlägg

Hade i live reef Sand Natural White/ 0,5-1,7mm 9kg i mitt 200l kar men måste tyvär säga att det var den sämsta sand jag vart med om. Den e fin som mjöl och far runt och lägger sig överallt som på koraller och mussla. Ändrar jag minsta lilla på streamern eller en snigel sitter långt nere så yr det om den. Den e ju 0,5-1,7 så jag tycker det e konstigt att den e så fin.

Har haft den i lite över en vecka så den borde ju ha stabiliserat sig nu.

Skulle vilja ha lite tips på levande sand som e lite grövre och inte har det mjöliga i sig.

Och lite tips på att få ur sanden med. det blir väll hävert som det ser ut nu.

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas

Hade själv levande sand i mitt gamla lilla kar och precis som du skriver, överallt.

Kan du inte halvera lagret och slänga på lite grövre sand ovanpå?

Någon spec anledning till varför du måste/vill ha levande? Själv har jag inte levande sand i mitt nuvarande kar.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Andreas!

Jag fick samma problem med den sanden tidigare, men det var just den påsen som det var fel på. Jag hade två påsar med samma storlek, och den ena var fylld med "mjöl" och den andra med rätt storlek på sanden. Jag tog upp så mycket sand som jag kunde med en plast-spade (för barn). Den lämnade jag tillbaka den i affären och tog en ny säck som inte var "rätt" storlek.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan2x: Nja är väll inget måste igentligen att ha sand. tycker bara det ser lite trevligare ut än med bart glas i botten.

Tänkte göra något sånt men vill ha tips på grövre sand som e bättre. vet att jag köpte samma märke som jag har nu fast grövsta men de va mest krossade snäckskal.

Yodelking: Så du menar att det är felaktig sand om den är för mjölig? Jag bifogar en bild så ser du om de e ungefär lika. kanske svårt att se men. jag har som virvlar upp ur sanden hela tiden.

post-2725-14468920148813_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Andreas.

Jag har själv den sanden och den låg aldrig still. Jag löste det hela genom att skaffa Korallen-Zuchts aragonitkross och la ovanpå den finare sanden där pumparna vispar upp. Det har fungerat kanon för min del. Dock så blötlade jag krossen i två veckor med dagliga vattenbyten för att försäkra mig om att inte mycket fosfat skulle följa med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Andreas.

Jag har själv den sanden och den låg aldrig still. Jag löste det hela genom att skaffa Korallen-Zuchts aragonitkross och la ovanpå den finare sanden där pumparna vispar upp. Det har fungerat kanon för min del. Dock så blötlade jag krossen i två veckor med dagliga vattenbyten för att försäkra mig om att inte mycket fosfat skulle följa med.

Hej Peter

Hittar inte riktigt vad det är för sand du menar. har du någon länk/inköpsställe?

Ska inte aragoniten vara fosfat fri?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...