Gå till innehåll

Spricka i hörn


Nordin

Rekommenderade inlägg

Har fått ett erbjudande som nästan är omöjligt att stå emot för mig nämligen ett 400 liters kar för 500 spänn.

Men så kommer vi till haken i det hela, ett utav hörnet har slagit i nått så det har flisats lite och det finns även sprickor i 3 av 4a hörn som är mellan 2-5mm ingen av sprickorna går genom hela glaset utan längs med glaset så att säga. Min fråga är då, vad gör jag åt dessa jag vet att jag har kört mindre kar med småsprickor och flisade hörn men inte ett så pass stort som 400 liter och inte med saltvatten (om det har nån betydelse).

Hela akvariet behöver förmodligen silikonas om å jag skulle hellst av allt slippa byta bottenglaset.

Men jag är väll inte så insatt i strukturen å "bärheten" i ett akvarie så jag frågar er gamla rävar istället för att göra nått jag får ångra :). Det jag tänkte att man kan göra är att låta det stå i garaget där det finns golvbrunn å se om det håller.

Har tyvärr inga bilder då akvariet inte är i mina ägor (än)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar är alltså inte att jag ska låta sprickan vara, utan undrar mer ifall det går att förstärka på något vis, tillexempel silikona en glasbit i det hörnet. Eftersom att det är i botten så syns det ju endå inte, en annan fundering är om man kan limma avrinningen där? bör ju bli mindre påfrestningar då eller har jag tok-fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog avstå ett akvarium med sprickor i hur billigt det än är. Letar man runt lite kan man hitta begagnade kar till en billig peng som är hela.

Det är ju möjligt att man skulle kunna silikona en ram runt som en extra botten men med utgångspunkt sprickor i tre hörn skulle jag inte sova gott på nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne det är ioförsig sant, jag har bara blivit mer å mer skeptisk till detta kar ju mer jag läst, i början var man väll lite morsk då jag har haft akvarium med sprickor i och det har hållt ihop, men så slog ju tanken mig att dom har aldrig vart på över 100l. så vi vilket fall som hellst så kommer jag nog stå över det här köpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle den sprickan alltid sitta och reta mig lite grann och jag skulle nog förlora sömn över att den kanske utvecklas... Händer något så går du back på det. En begagnad så kostar i vanliga fall inte mer än 1500 om det inte är någon möbelakvarium.

För mig skulle det inte vara värt det, men ja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo för jag kommer ihåg en bekant till mig byggde ett akvarium för nått år sedan, å första gången när han prov-fyllde karet så gick det bra, men sen när han skulle lyfta akvariet på plats för första gången så vart det ett hål på bakrutan, inget litet hål 10-15cm i diameter, vad han gjorde då var att limma en glasbit över å det höll i flera år, å det håller än idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle aldrig chansa, hur kul är det med 400 liter vatten på golvet. Det du tjänar in på det "billiga" (skulle inte betala ett öre för ett skadat akvarium) priset kan snabbt bli en mycket dyr affär när du betalt vattenskadorna.

Har du det i en källare där det inte spelar någon roll om det läcker, så kanske. Men jag skulle inte betala 500 kr för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i lägenhet och ja mitt försäkringsbolag står för skador efter ett akvarium som börjat läka, eftersom jag inte bor på första våningen så frågade jag oxå vad som händer ifall vattnet rinner genom golvet till grannen och det stog dom oxå för. Jag har bett försäkringsbolaget att få det skriftligt och underskrivet, det ska skickas till mig med posten.

Det jag tänker göra med akvariet är, att skära bottenglaset om jag kortar det ca 5cm, alltså 2,5cm på varje kortsida på bottenglaset så jag skär bort sprickorna, eftersom det endå ska limmas om, sen så kommer jag att låta det stå i vatten i några veckor utomhus!. Skulle det misslyckas så har jag iallafall lärt mig att limma ett akvarium, eller så har jag inte lärt mig ett dyft:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i lägenhet och ja mitt försäkringsbolag står för skador efter ett akvarium som börjat läka, eftersom jag inte bor på första våningen så frågade jag oxå vad som händer ifall vattnet rinner genom golvet till grannen och det stog dom oxå för. Jag har bett försäkringsbolaget att få det skriftligt och underskrivet, det ska skickas till mig med posten.

Knappast om de får reda på att det var skadat när du köpte det.

Det jag tänker göra med akvariet är, att skära bottenglaset om jag kortar det ca 5cm, alltså 2,5cm på varje kortsida på bottenglaset så jag skär bort sprickorna, eftersom det endå ska limmas om, sen så kommer jag att låta det stå i vatten i några veckor utomhus!. Skulle det misslyckas så har jag iallafall lärt mig att limma ett akvarium, eller så har jag inte lärt mig ett dyft:).

Om du får bort den skadade glasbiten, så borde det fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast om de får reda på att det var skadat när du köpte det.

Det har jag inte påstått heller.

Om du får bort den skadade glasbiten, så borde det fungera.

Jo de e de jag tänkte skulle funka, men nån skrev att de var svårt att skära i använt/gammalt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpa ett helt beg i 4-600l klassen går på ca 1500. 500+500=1000:- sen hade jag inte betalat 500 för ett kar mer sprickor i.

vad menar du med 500+500 ?, menar du att jag ska köpa ett till beg kar å ta glaset från det?.

Det jag tror jag ska göra är att köpa karet, sen ta glasbitar på 10x10cm å limma dom i hörnen så håller det! bara å test köra karet utomhus länge så ser man ju om det funkar, å funkar det inte så är det ju inga stora summor man förlorat, å då kan man ju börja fundera på ifall det skulle va värt å byta hela botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä. det jag menar är att om du får rutan utbytt o omlimad för ca 500 så ligger du fortfaranda på plus. o då kan man även passa på att få den borrad o förbered för sump.

Aaah de va så du tänkte, kostar bara en botten ca 500 spänn ?. För dom priser jag hört/läst så ligger den på bra mycke mer än så. Har inte pratat me glasmästarn än då de e helg :).

Hur grovt bör det vara ?, akvariet är på strax över 400 liter tror de va 440 eller 450 liter, 10-12mm eller mer än så?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med sprickor i glas är att de kan börja löpa. Har man en genomgående spricka i ett bottenglas så skall man försiktigt knacka ut den så att den löper mellan två sidor. När detta är gjort så kan man limma en förstärkning (med bra marginal på bägge sidorna sprickan) över sprickan och det blir lika bra som att byta bottenruta. Om inte sprickan är genomgående - så är det ingen spricka utan en repa. Om den är grund (som en repa från ett rakblad) så påverkar det utseendet inte hållbarheten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med sprickor i glas är att de kan börja löpa. Har man en genomgående spricka i ett bottenglas så skall man försiktigt knacka ut den så att den löper mellan två sidor. När detta är gjort så kan man limma en förstärkning (med bra marginal på bägge sidorna sprickan) över sprickan och det blir lika bra som att byta bottenruta. Om inte sprickan är genomgående - så är det ingen spricka utan en repa. Om den är grund (som en repa från ett rakblad) så påverkar det utseendet inte hållbarheten.

MVH Lasse

Okej jag förstår lite iallafall, med genomgående menar du på tvären genom glaset, eller i sidled jäms med glaset?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomgående spricka är en spricka som går tvärs igenom glaset - från ovansidan till undersidan. Sedan kan den (och gör ju det också) gå längs glaset. Har du en spricka som du kan känna på både under och översidan av glaset så måste den knackas ut till att den kommer till en kant. En repa går kanske bara någon tiondels mm ner i glaset (på över eller undersidan)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomgående spricka är en spricka som går tvärs igenom glaset - från ovansidan till undersidan. Sedan kan den (och gör ju det också) gå längs glaset. Har du en spricka som du kan känna på både under och översidan av glaset så måste den knackas ut till att den kommer till en kant. En repa går kanske bara någon tiondels mm ner i glaset (på över eller undersidan)

MVH Lasse

Ah okej, jag tror endå jag kommer ge det hela ett försök, för skulle de gå åt skogen så kan man ju byta botten. Hur hade du gjort Lasse, hade du gett det ett försök ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...