Gå till innehåll

Ombyggt "classe filter" för Biopellets =)


junros

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Tjenixen

Har precis inhandlat ett liknade filterhus som jag nu har tänkt att mixtra lite mer. Har fattat principen bakom att konvertera men nu kommer frågan hur stor pump tror ni att jag behöver. har ett ett akvarium på ca 330 liters akvarium. så det blir väl runt 2-3 dl pellets.

Ha en trevlig kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en Eheim 1250 på 1200L/H.

Kör den på runt 10% för att inte pelletsena skall åka runt som i en storm. Kör 1½dl pellets i nuläget.

Har byggt en slags "bypass" så jag kan köra pumpen på 100% konstant utan att behöva strypa motorn. Intalar mig att pumpen kommer hålla längre samt att mindre motstånde ger mindre ljud...dessutom blir det extremt lätt att justera flödet genom filtret.

Har för mig att jag lagt upp bilder på mitt filter tidigare i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm hoppas att inge tycker illa om dumma frågor ::

En fundering som jag har är att jag har lite gängade plastkopplingar hemma, problemet är att när jag gänga i dessa så syns lite max en mm av kopparn är detta något man behöver oroa sig för eller måste jag ta bort kopparn ändå?

Eller räcker det att silikona sista biten så vattnet inte kommer i kontakt med metallen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm hoppas att inge tycker illa om dumma frågor ::

En fundering som jag har är att jag har lite gängade plastkopplingar hemma, problemet är att när jag gänga i dessa så syns lite max en mm av kopparn är detta något man behöver oroa sig för eller måste jag ta bort kopparn ändå?

Eller räcker det att silikona sista biten så vattnet inte kommer i kontakt med metallen???

Bara det blir helt tätt och vattnet inte på något sätt kommer i kontakt med mässingen så ska det funka, Men själv hade jag plockat bort mässingen helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering som jag har är att jag har lite gängade plastkopplingar hemma, problemet är att när jag gänga i dessa så syns lite max en mm av kopparn är detta något man behöver oroa sig för eller måste jag ta bort kopparn ändå?

Eller räcker det att silikona sista biten så vattnet inte kommer i kontakt med metallen???

Kan du inte limma ett rör inuti ditt gängande rör så att det går över den exponerade kopparn/mässingen? Då har du som en liten krage du kan fylla med t ex epoxylim och på så sätt säkert täcka metallen för all evighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte limma ett rör inuti ditt gängande rör så att det går över den exponerade kopparn/mässingen? Då har du som en liten krage du kan fylla med t ex epoxylim och på så sätt säkert täcka metallen för all evighet.

Det var min tanke också efter lite funderande skönt att man inte är den enda smarta personen i dagens samhälle :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv använde silicon både före och efter jag gängade in plastkopplingen.Jag har inte sett några problem enu.

Lite offtopic men vad händer om koppar kommer ut i vattnet.Vill veta av dom det har hänt av inte läst eller rykten.Kan skicka privat medelande.

Jag använder en pump som är för svag som jag skall byta ut.Till vad vet jag ej enu.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tjenare Ola =)Om några dagar har den gått i ett helt år utan några större problem =)Om jag skulle bygga en ny så skulle jag göra fler och mindre hål för utloppet, då jag har haft problem efter påfyllning att lite pellets åker in i skummaren (matar skummaren med utflödet från reaktorn) och täpper igen skummar pumpen.Hur har det gått för er andra som byggt en? =)Mvh. Junros

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på min andra påse med pellets nu och reaktorn funkar kanon, inga pellets som klibbar ihop eller fastnar, men precis efter påfyllning när pelletsen är lite nya och gärna flyter så följer det med ett 20-tal ut kanske, så jag har satt en filtersocka på utloppet, men den ska snart tas bort då bakterierna från pelletsen sätter igen sockan och vattnet stiger och skapar ett porl när det rinner över från sockan ner i sumpen. :)

Jag hade gärna sett att det fanns möjlighet att skruva fast en plastnippel i gängorna för att slippa limma igen dem.

Den enda nackdelen jag ser med mitt filter iaf, det är att jag har borrat 4 hål i mitt VP-rör längst ner så att vattnet sprutar rakt ut åt sidan (har ingen bottenplatta) så pelletsen slår mot filtrets vägg och det låter som om du fyller ett tomt filter med små plastkulor konstant, en sorts smattrande. :) Inget som stör mig, men tjejen har stört sig på det ett par gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...