Gå till innehåll

döende sps:er


Rekommenderade inlägg

Min väns burk har drabbats av ohyra, är väl flatworms av nå slag!, en sten är full och stenen är täckt av grenväxande montipora som dör en efter en!

Fort går det men dom vitnar från botten och upp tar en två dagar så e dom färdiga.

Är det värdena som ska kollas (det är inte gjort) eller kan de vara dom där små rackarna?

Dom kom i nyligen fast korallerna som hade de på sig blev kurerade, (de här var koraller som redan var i burken) måste man ta ur sten för sten korall för korall och göra om det??

Luktar ju satan de där medlet så vill ju inte slå i burken utan att titta med folk som vet först:)

Tilläggas bör att anemoner och euphyllia samt skivor och fisk mm mår fint, bara sps:er som de ser ut, finns dock hysterix i också som klarat sig än så länge.

Tacksam för all ev. hjälp.

Fick höra nu att "ohyran" sitter i hålet i stenen där vid korallerna sitter fästa i typ smetfullt i hålen,,, :(

Mvh: Tony

Ändrat av tony_rudeboy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser ohyran ut? Mig veterligen finns det inga flatworms som går på montiporer utan de brukar sitta på Acroporer (aefw). De är också genomskinliga och knappt synliga förren de släppt från korallen i något dopp. Flatworms som sitter på stenar brukar väl vanligtvis vara nån form av planaria vilka är ofarliga för korallerna.

De ohyra som äter Montiporer är vanligast Montipora ätande nakensniglar. Vita från knappt synliga till nästan 1cm ser ut lite som xenia som rör sig.

När korallerna vitnar från botten och upp så är det oftas STN (slow tissue necrosis) kan bero på många sker. Vattenvärden, stress mm

Börja med att mäta vattenvärdena så kanske du snabbt kan hitta något galet.

Du har ingen bild på ohyran?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej dom äter inte upp dom men tänkte om dom hade stört eller irriterat?

Eftersom dom är under korallerna och dykit upp i sån mängd så fort.

tänkte på värdena kan väl vara lite olika men känns som det finns känsligare koraller som mår bättre!?

Ser ut som små vita larver alt maskar och håller sig i stenen precis vid korallerna och verkar dö en efter en.

är bara mellanhand nu så ser dom inte.

men vi får väl göra lite tester på värden till och börja med här....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vita larver låter misstänksamt, ta en riktigt nära titt på dom. Har dom som små segel eller spröt liknande saker på ryggen så är sannolikheten stor att det är montiätare.

Jag hade denna ohyra för något år eller två sedan, fick inte bort dom vad jag än försökte med. Dom lägger ägg i stnen, så det kommer ny hela tiden.

Det slutade med att alla mina monti strök med. Och jag fick vara utan i några månader, så man var säker på att alla dött. Dom äter enbart montpora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...