Gå till innehåll

Köp utomlands etc


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har jämfört priserna mellan Finland, där jag nu bor, med Tyskland och prisskillnandera är mycket stora. Planerar att beställa MH och skummare till att börja med.

Såg även attett Eheim ytterfilter professionalII, 2026 som kostar 110 euro vilket jag tycker låterväldigt bra (ca 240 e i Fin).Är det många som använder ytterfilter här? Var lägger man aktivt kol etc om man inte har ett filter (skummaren?)? Vad har ni i era ytterfilter och hur ofta byter ni materialet för att minska risken för att nitraten skenar iväg?

En annan fråga är angående LS. Är det någon som beställt LS eller koraller utomlands? Affären som säljer LS i Finland har haft stenen inne i flera månader. Är detta bra eller finns det en risk att djur etc har försvunnit till botten eller andra stenar, koraller dött etc? Ska man försöka skaffa LS direkt när det kommer till affären? Såg mycket fin odlad LS från Florida men jag antar att det inte lönar sig att skicka till norden.

Berätta gärna vad ni gör för inköp utomlands och hur kvaliteten är och hur det fungerat.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej clownen,

Bra fråga... det går att jämföra priser på nätet tills man blir galen... tro mig. Jag har beställt några gånger från en tysk firma som heter aquapro2000.de och jag är jättenöjd. Det tog mellan 4-5 dagar innan mina saker dök upp med schenker (transportfirma) utanför dörren. Bra priser & bra service.

Försök att hitta en bok så du kan läsa till dig grunden om ytterfilter, aktivtkol och annat, för alla har egna metoder och tricks för att få det att fungera, du kommer nog få höra helt olika saker från alla. Ett tips är Natural Reef Aquarium av John H. Tullock.

Mvh/ jake

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen Jake!

Jo jag har läst en del nyare böcker samtproduktkatalogerdär ytterfilter används med syntetmaterial men många verkar vara emot det, inte minst på detta forum. Vad säger Tullock om just detta (har ej lyckatsfå tag på boken ännu)?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaba,

jag vet att denär svår att få tag på (köpte min i england). Men den är bra mycket mer välskriven och underhållande än de andra böcker jag läst (känns inte som att sitta i skolbänken)!

Vad Tullock gör i boken är att han jämför de diverse metoderna (berlin-metoden, monaco, dutch-style osv...) och kombinerar dem. Vad jag förstår behöver du egentligen inget ytterfilter (beroende på vilken metod du väljer att använda) om du har en bra skummare och kraftig cirkulation riktad mot levande sten . Men det kan inte skada så länge du rengör/byter det med jämna mellanrum. Sen vad det gäller syntetmatrialet nämner han bara att vissa metoder använder det andra inte!

Hoppas du fick lite klarhet av detta röriga inlägg. (klockan är för mycket smiley5.gif.)

/ Jake

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tack för det tydliga svaret smiley4.gif!

Verkar som sagt finnas olika åsikter om nästan allt inom hobbyn. Borde inte ytterfiltret bryta ner ammoniak och nitriter till nitrater? Nitraterna borde väl en bra skummare kunna ta hand om utan att man behöver byta filtret 4 gånger i veckan som någon här sa att man var tvungen att göra?Då föstör man ju bakteriekulturen och funktionen med filtret försvinner. Det måste väl vara lättare även i ett saltakvarium att ta hand om nitrater än nitriter???

Varför jag tjatar om detta är att jag inte har råd att skaffa 50kg LS från början. Därför skulle jag vilja ha en bra förklaring varför eller varförinte ett ytterfilter skulle vara värdefullt även i saltvatten samt att jag tycker att diskussionen är intressant.

Hur skulle jag kunnaanvända aktivt kol om jag inte har ett filter? Går det att lägga direkt i vattnet i en nätpåsen el liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol och även andra filter media har jag läst att folk hänger i finmaksig påse, t.ex. strumpbyxa, direkt i sumpen. Där är det ju rätt så bra genomströmning så det borde funka fint.

Nu ger jag mig på lite osäkert vatten, men skummarens bästa roll är faktiskt att ta bort proteiner innan de bryts ner av bakterier som i sin tur producerar ammoniak (som sedan omvandlas till nitrit och till slut nitrat). Så skummaren tar inte bort nitraterna i sig, utan de organiska ämnen som bakterierna så smånigom omvanlar till det. Nitratet är väl löst i vattnet. Organiska ämnen är inte det.

LS är dyr att köpa, det håller jag med om, men du behöver inte köpa 50kg på en gång från allra början. Det går faktiskt utmärkt med kanske bara ett par kilon (2-3 lagom stora bitar) för att kicka igång denna process. Sen kan du lägga till ytterligare när plånboken tillåter det. Läser man inkörningstipsen på nätet så rekommenderar de flesta att man ska köra igång karet med endast ett par kilo LS tills värden är nere i noll (eller nära noll) och sedan lägga i resterande "kvalitets LS:n".

Definitivt värt pengarna. Du får ett par kilo LS för samma pengar som du tänker lägga på filtret och de göra precis samma sak, om inte ännu bätrre....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Vahagn, det stämmer säkert det du säger om att skummaren inte tar bort nitrater.

Nu kommer jag inte att börja med någon sump men det borde väl gå bra att ha kolet inne i karetpå ett ställe där genomströmningen är god. Lägger pengarna på LS istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...