Gå till innehåll

Lite hjälp med mitt första saltkar


Saltbear

Rekommenderade inlägg

Har haft igång mitt första saltkar i ca en månad. Köpte ett begagnat RSM130 med lite levande i men har börjat att lite försiktigt utöka befolkningen själv nu. Har flera funderingar nu på rak arm. Vattenvärden, färger och tillväxt verkar helt ok vad jag kan bedöma.

1. Det kom med en Doris (Palettkirurg?)som enda fisk. Dels tycker jag spontant hon är lite stor över 10cm dels var hon ganska tuff mot de två clowner jag köpt till. Hon är dock väldigt fin och har sista dagarna lämnat clownerna i fred. Kan jag behålla henne eller kommer det bli problem hela tiden?

2.Har lite glasrosor. Är de ett problem mer än att folk tycker de är fula?

3. Svart krabba! Har sett en ganska stor ca 7cm krabba rejäla klor och helt svart (snabb skymt nattetid så viss reservation). Kommer enbart fram på natten och är mycket skygg. Han jag köpte det av sa att det fanns en pistolräka i. Den har jag nu lyckats lokalisera och det är inte krabban. Vad kan det vara och är det ett problem?

4.Får inte knapparna att fästa på stenen. De rivs ner av någon nattetid. Misstänkt är krabban. Har även en lite större rödbenad eremit som kan vara skyldig. Vad göra?

5 Ljudnivån är ju hemsk!!! Kan jag dumpa skummaren och fylla med ls eller liknande. Eller bör jag sätta in nanoskummaren från Tunze som jag ser flera rekommenderar. Har hittils bytt ca 15% av vattnet varje vecka och originalskummaren verkar knappt göra något jobb så vet inte om den gör så mycket till eller från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SVG.

1. Troligtvis kommer det bli problem i framtiden med, det är en fisk som kräver en hel del utrymme (det gör alla kirurger), blir uppemot 30-40cm som fullvuxen.

2. Dom hade jag försökt utrota pronto, dom kan ta över karet helt om man har otur och då är det ett h-e att bli av med dom.

¨

3. Krabbor kan vara problem, men behöver inte vara det.

4. Limma fast knapparna.

5. Det får någon annan svara på, har ingen erfarenhet av RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade rivit ur skummaren, speciellt om du kör med 15 % vattenbyte i veckan - gör det till 3 hinkar i veckan så är det ännu bättre.

Mitt RSM har gått utan skummare ända sen RSM introducerades - har inga (allvarliga i alla fall) värmeproblem och det är bara fläktarna som väsnas dagtid.

Jag kör uteslutande mjukkoraller och det funkar bra. Viktigt är dock om du kör utan skummare att du ser till att åtminstone ett av utblåsen krusar ytan rätt så ordentlig och att du kör in karet försiktigt samt inte ökar belastningen (läs matransonen) häftigt.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar. Detta forum är verkligen grymt.

Hur limmar man knappar? Det verkar som om det är levande runt om...

Angrips glasrosorna bäst med en pepparmintsräka och är den säker med övrigt i karet?

Kollade igenom din RSM tråd Lasse och såg att du placerat en vertikal spalt innanför ytavrinningen. Antar att denna bidrar till att hela facket där skummaren ska stå cirkulerar bra. Kan jag strunta i det och bara lägga i LS skärvor ex? Viss risk för lite stillastående vatten mot botten eller är det inget problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till den vertikala väggen är att jag har en filtermatta stående där så jag får en genomströmning horrisontalt (utnyttjar filtervolymen bättre).

Jag kommer inte ihåg hur filterkammaren såg ut i orginal :) men kan du inte lägga i en liten (och då menar jag en liten) cirkulationspum som suger från botten och lyfter upp vattnet mot ytan om du är rädd för stillastående vatten.

Pepparmintsräkor är utmärkta men jag har råkat ut för någon individ som varit på euphyllia.

Ättiksyra, en enmilliliters spruta med kanyl är effektivt mot de stora och en liten filfisk för de små (filfiskar är mer synliga och roliga än pepparminten) är också en bra kombination

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Ska fundera på hur jag gör med glasrosorna.

Skummaren åkte ut nu i alla fall. Grymt skönt att bli av med ljudet. Och något jag inte tänkt på var att alla luftbubblor som försvann så sikten blev riktigt bra. Återstår att se hur vattenvärdena påverkas... Struntade i en intern pump för cirkulation la i ganska stora skärvor samt ska försöka att översvämma facket när jag byter vatten .

I natt har en dm stor sten rivits ner. Antar att det är krabban tror han är lite för stor för mitt akvarium även ifall han verkar harmlös i förutom buffligheten. Hur fångar man en sån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen sjöborre? Min är en rackare på att välta koraller och mindre levande sten! Hade ett 20tal mindre glasrosor i mitt RSM130 och på mindre än 3 dygn hade 2st peppermintsräkor utrotat dom, dock är dom ju som lasse skriver inte så roliga då dom mest gömmer sig! Men grymt effektiva!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara uppdatera lite...

Vattenvärdena har redan förbättrats efter att jag slängde ut skummaren! Både nitrat och fosfat på noll enligt mina tester. Förutom att jag fyllt filterfacket med LS skärvor samt nån mörkerkorall har jag lagt i en påse aktivt kol. Ska köra 20% vattenbyte i veckan första tiden och se vart allt landar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...