Gå till innehåll

Hur gör du för att lyckas med dina sps'er ?.


Nordin

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag är till 99% mest intresserad utav SPS'er så är jag nyfiken på hur ni gör för att hålla dom fina å färggranna med fin polypexpansion.

Skriv gärna lite mer omfattande, alltid kul att läsa och lära hur andra gör!.

// Nordin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör väl egentligen inte så mycket.

Ca, Kh och Mg hålls stabila med ballingmetoden.

Vattenbyte 10-15% varannan vecka ungefär.

Tillsätter TM A-Element, K-Element, Jod lite sporadiskt.

Skaplig skummare som skummar ganska blött.

Ibland pyttsar jag i lite korallmat, torkad phytoplankton, zooplankton, fn. Tropic Marines sorter.

Lyset är det jag ser som viktigast förutom stabila värden,

jag kör med 6x54w T5 med måsvinge reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som DaTrucka, inget speciellt, stabila och bra vattenvärden och bra ljus så växer dem som ogräs, ibland när jag känner för det så duttar jag i diverse preparat men vet egentligen inte om det gör nån skillad, de flesta SPS:erna såg bra ut även efter sommaren utan vattenbyten i 6veckor och knappt några tillsatser.

Försöker mata mina SPS:er ibland med diverse korallmat, dom gillar det (polyperna expanderar bra) men jag vet inte om det gör så mycket. Så som jag brukar säga om SPS, bara man låter karet mogna i fred och inte överbelastar det med fisk så är det största problemet med dem deras sinnessjuka tillväxttakt. Som jag ser det så tar det ofta 6-9 månader innan ett kar är redo för SPS för att de ska trivas bra.

Edit: Glömde förstås circulationen, mycket och turbulent flöde säger dem inte nej till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordentligt med ljus och stabila vattenvärden.

Dessa vattenvärden eftersträvar jag:

Kh 8, Ca 420, Mg 1320

Ett fosfat under 0,05. Optimalt för mig är 0,02.

Nitrat är inte så viktigt men försöker hålla det under 5. Har haft närmare 50 innan jag började med vodkan, hade ändå fina färger. Blev lite murrigare bara.

Polypexpansionen tycker jag kommer mer när man ligger lågt i näringsvärdena och inte har några fiskar som noppar på korallerna. Ofta kejsare som noppar men hos mig är mina 3 palettkirurger värst.

Vattenbyte om ca8% varje vecka.

Och som Benighted sagt cirkulation. Hellre för mycket än för lite. Och inte direkt på korallerna. Mycket cirkulation ger tätare finare spser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ljus, bra cirkulation och stabila vattenvärden verkar vara receptet. Nått jag märkt är att stabila värden tycks vara mycket viktigare än vilka värden man har. I vår gamla burk hade vi ca över 500 och kh på ca 5...trots det växte det som bara den och hade snygga färger. Vissa koraller verkar stå stilla i växten länge länge för att sen idiotväxa... Verkar som om spser nöjer sig med det mesta, bara de får tid att vänja sig vid det rådande läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...