Gå till innehåll

Hur länge ska man vänta med första fisken?


jimpa

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag är som sagt ny inom hobbyn. Har läst på massor i flera månader nu och äntligen har jag startat första saltkaret.

Har suttit en hel del här på forumet och vill tacka alla glada själar för all info som jag hittat här!

Jag har tänkt att lägga i ett clownpar imorgon (en vecka efter starten)

Har en stor röd "pilotclown" i karet nu som jag fick låna via akvariehandlaren.

Den åt på allt som fanns hos den förra ägaren så fick bli pilot.

Fisken har varit i karet i 2 dagar nu och verkar må fint!

Tror ni att det är lugnt att lägga i ett clownpar imorgon när jag lämnar tillbaka pilotfisken? eller är det för tidigt så att dom kanske dör senare pga amonium/nitrit chock!

Tack för ett bra forum!

MVH

Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt att lägga i ett clownpar imorgon (en vecka efter starten)

Har en stor röd "pilotclown" i karet nu som jag fick låna via akvariehandlaren.

Den åt på allt som fanns hos den förra ägaren så fick bli pilot.

Fisken har varit i karet i 2 dagar nu och verkar må fint!

Tror ni att det är lugnt att lägga i ett clownpar imorgon när jag lämnar tillbaka pilotfisken? eller är det för tidigt så att dom kanske dör senare pga amonium/nitrit chock!

Svårt att säga om de nya kommer klara sig men bra shyst utav handlaren att låna ut en fisk till dig. Så är värdena bra så går det nog. Bara att testa.

När jag testat vid nystart så har jag tagit sniglar istället för fiskar, de är känsligare mot Nitrit/Nitrat än fiskar. Funkar det med sniglar så kan du lägga ner fiskar, men tat lungt med matningen.

Koppa nu in fiskarna efter ditt vatten lite åt gången så de hinner vänja sig vid ditt vatten typ 45min -1h för inkoppning

vad blir det för clownfiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir en ett par percula.. lite standard ;)

Ja dom är väldigt bra nere på den affären! hjälper till med allt för att man ska lyckas! "Kalmar akvarieaffär"

Den fisken som jag fick låna koppade jag in under ca 1.5 tim. jag har ganska låg salthalt just nu eftersom jag ändå inte har några koraller så tyckte att det var bra om jag lät övergången gå långsamt.

Gör nog likadant med dom andra fiskarna sedan..

Jag har inga tester just nu, endast saltmätare. tänkte köpa test för amonium samt nitrit och nitrat och testa vattnet innan jag lägger i clownerna.

Är det något annat som jag bör tänka på?

Tack för bra svar och tips!

Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...