Gå till innehåll

Stenkross i sump ?


Per/Haninge/

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har kollat en del på forumet nu och ser att inte så många fyller sina sumpar med stenkross ( mest teknik ).

Spelar storleken någon roll på "stenkrossen" när man har den i sumpen ?

När jag tittar i sumparna i butiker så är det ofta "fullstora" stenar ( kanske för att sälja ) och även vadd.

Vet inte hur bra det är med vadd i sumpen så jag kommer nog att satsa på några fack med stenkross, men som sagt, spelar storleken någon roll på stenkrossen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mest stenkrossen fungerar som ett nitrikationsfilter. Frågan är hur stort behov man har av ett sådant om man har påtagliga mängder med levande sten i akvariet? Och om behovet föreligger så är nog stenkross inte det mest yteffektiva sättet att göra det på. Typ biobollar borde väl erbjuda en mer bakterieoptimerad yta för ett nitrifikationsfilter? En annan metod är grov (blå) filtermatta men den samlar ju en hel del skit också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja om någon vet får de gärna fylla på.

Jag vill inte heller fylla hela karet med LS utan ha en del i sumpen och undrar också vad man skall köra med.

Biobollar skall man nog inte ha liggande i vattnet utan det skall liksom strömma vatten genom.

Om man har en liten yta, vad är det bästa att köra med? Har sett flera kar utomlands med någon sorts grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...