Gå till innehåll

Vortech MP60 W


Edward

Rekommenderade inlägg

Ecotech Marine kommer tydligen senare iår att släppa en ny Vortech MPW60 för folk med lite större burkar. Detta kan bli ganska intressant, Undra hur ljudvolymen kommer att vara på en sådan? Haft min MPW40 i ett år nu, Och det är först nu jag tycker att den har blivit ordentligt tyst. Så frågan är om dom har ändrat konstruktionen något för att få den tystare eller om även denna kommer att väsnas som bara den?

mer info finns här: http://glassbox-design.com/2010/vortech-mp60/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10cm i diameter! De börjar komma upp i storlek nu också. :)

Angående ljudnivån så tycker jag att min MP10ES är i det närmaste ljudlös, kanske ett större bekymmer på de större pumparna?

Jag upplevde i början att min mpw40es lät väldigt mycket när man körde på fullt ös, Så byte mode till "reefcrest" så blev det en acceptabel ljud nivå iallafall men ändå för mycket för min smak, Men nu efter ett år så har den även blivit nästintill ljudlös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak jag inte gillar med deras design är att man ej kan rikta flödet.

Den dagen det finns ett munstycke att köpa för att kunna rikta flödet kommer det vara en perfekt pump att ha i karet även om den är dyr. Men tills dess är Seio polario en bra mycket bättre investering om man bortser från att pump värmen leds in i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar självklart inte att Vortech har någon magisk lösning för dom klassiska problemen, men födet är såpass brett och mjukt att det kommer åt bättre än mina tunzen.

Mina tunzen måste riktas då dom har mera av en stråle, jag kan inte heller placera en korall lika nära pumpen då flödet är skarpare. Dom täcker inte heller lika mycket yta med ett bra flöde utan dom träffar ett mindre område.

Vortech har mer ett svepande flöde som kan passerar korallerna och drar med sig vattnet för att skapa flöde. Inte kanske hela vägen runt en pelare men rätt bra trots allt, sen när saker växer får man oavsett märke/modell öka flödet.

Med motsvarande effekt så tycker jag att flödet är bättre från vortech, självklar att de kan vara bra med någon riktningsbar suport pump för att komma åt svårare ställen.

Lite OT...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag antar att det kan vara svårt att få tag på någon med erfarenhet på MP60 än så länge, men kanske någon med en MP40 kan gissa sig till ett svar på min fråga annars?

Hur stor är den maximala höjdskillnaden (+/-) som man kan skapa med denna streamer?

Anledningen till att jag frågar är att jag undrar hur högt jag måste bygga akvariet samt hur mycket av sidorna jag måste täcka om jag vill eliminera risken för ljusgenomsläpp utan att det bryts av vattnet först...

Jag vet att jag är värdelös på att förklara i ord, så jag hoppas att min teckning kan förklara lite bättre vad jag är ute efter...

Det bruna ska alltså föreställa konsollen som täcker sidorna på akvariet, det blåa är vatten och det gröna är vatten som täcks av konsollen...

post-5077-14468920942105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej... men säg att man har ett kar med måtten 200x80x80 (LxBxH) som man fyller till 62 i höjd. Det blir 992 liter (minus sten, fisk, sand etc.). Med den idén jag har så hoppas jag på att jag ska få en höjdskillnad på max +/- 10 cm. Då kan jag ha en konsoll som täcker de översta 30cm av glaset men fortfarande slippa oroa mig för att jag ska få en vattenyta som går nedanför konsollen. Antar att man kan generera olika stora vågor beroende på hur man ställer in streamern, men jag är väl sugen på att kunna se vad den går för, så det jag frågar efter är väl egentligen när man kör den så hårt man kan... Eller är det fortfarande möjligt att generera vågor på flera decimetrar med de måtten jag angett ovan? Jag har inte tänkt komplettera med annat än tre separata munstycken från returpumpen som kommer hålla ett konstant flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej... men säg att man har ett kar med måtten 200x80x80 (LxBxH) som man fyller till 62 i höjd. Det blir 992 liter (minus sten, fisk, sand etc.). Med den idén jag har så hoppas jag på att jag ska få en höjdskillnad på max +/- 10 cm. Då kan jag ha en konsoll som täcker de översta 30cm av glaset men fortfarande slippa oroa mig för att jag ska få en vattenyta som går nedanför konsollen. Antar att man kan generera olika stora vågor beroende på hur man ställer in streamern, men jag är väl sugen på att kunna se vad den går för, så det jag frågar efter är väl egentligen när man kör den så hårt man kan... Eller är det fortfarande möjligt att generera vågor på flera decimetrar med de måtten jag angett ovan? Jag har inte tänkt komplettera med annat än tre separata munstycken från returpumpen som kommer hålla ett konstant flöde.

Tjena,

På ett så stort akvariym skulle jag inte tro att du ser någon riktig höjning och sänkning (kanske några cm) men inga vågor som i denna videon

Sen kan det faktiskt vara värt att istället tänka på att ha 2x mp40 istället (vet inte hur mycket det skiljer i pris men de synkar bra och man får ett bättre flöde)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör 2 st mp40wES i ett två meters kar , kan få till en bra svaj i vattenvolymen utan att får någon värstingvåg i ytan.. ser riktigt nice ut faktiskt.. dock ljudet är inte MVG i detta läget från pumparna.

mvh manne

Låter klart intressant! Du har inget filmklipp du kan visa på hur det ser ut när de går för fullt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...