Gå till innehåll

POPOV's Balja


POPOV

Rekommenderade inlägg

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kalkmixer är korrekt :smiley20:

Bygget har max kostat 500kr, leta länge efter en begagnad kalkmixer men kunde ej finna en till rätt pris och i bra skick.

I botten har jag två mixer stavar och under det har jag en HD magnet på en HD skiva med en steg motor som driver det hela.

Fina med steg motorn är att den går att köra väldigt långsamt så att kalken inte följer med ut i karet.

post-5026-14468921117171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Tänkte dela med mig av min lösning på överinningsboxen som sparar plats och som nu fungerat helt utan problem sens starten.

Det är en plexiglas skiva som går längs övre bak kanten av karet, ligger typ 45 grader ut från bakrutan mot glasstaget som ligger 90 grader ut från bakruta.

På detta sätt får jag även en överinningsbox som täcker hela vattenytan på längden då kammen ligger längst upp och tillåter vatten att rinna över.

Två stora hål i bakrutan bakom plexiglas skivan leder vatten ner genom rör ner till sumpen.

Har en retur på < 5000 då jag tror på stor cirkulation ner om sumpen så denna överinnigsbox gör det möjligt.

Bilderna bör göra det lättare att se lösningen än att beskriva den.

post-5026-14468921836326_thumb.jpg

post-5026-14468921836516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lyckades få tag i en underbar anemon, Heteractis crispa i vit-gul nyans med lila toppar.

Haft den i någon dag nu utan att den lyckats fästa vilket alla mina andra anemoner gjort på bara några minuter. Läste på en hel del om just denna sort på diverse forum och det visa sig att den sitter i sanden med sin fot och behöver därmed ett djupt lager sand vilket jag inte har. La ut annons på den då jag inte vill att den ska ha sina sista dagar i en pump.

Till min lycka har jag nu fått tipps av två SG medlemmar om att ta en kruka och fylla den med sand för att låta anemonen klämma ut sin fot där.

Tackar stort för tippsen :)

post-5026-14468922152223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite intresserad av din Diy kalkmixer, är ju lysande att använda en HDD magnet, de är ju kraftiga så det räcker långa vägar :) Köpte du mixerstavarna färdiga och var isåfall? Jag har en hög med stegmotorer liggande så det kanske blir en ny mixer, den nuvarande kör jag med en pump i men är inte riktigt nöjd med lösningen och jag gillar inte Deltecs lösning även om just stegmotorn i den är smidig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du gilla mitt bygge.

Mixer stavarna fick jag av en kamrat som jobbar inom kemibranschen men vet att det finns en Engelsk Webbsida som säljer till bra priser. Eller varför inte Ebay.

Kalkmixer gör sitt jobb men har noterat att stavarna slits något om kanterna, antagligen för att kalk pulvret aldrig löser sig helt och därmed har en slipande effekt.

Fick klämma dit en fläkt under stegmotorn då den blir extremt varm, du kan se den i videon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Baljan bubblar på.

Har slutligen funnit en balans i karet med rätt värde och en vit sand utan kisel alger.

Lösningen var helt enkelt ett nytt fabrikat av Järn baserad fosfat media.

Kör dosering av CA, MG, och KH . Har funnit att mitt kar ser bättre ut med högre värde än vad diverse riktlinjer pekar på eller så är mina tester dåliga helt enkelt.

Passar på att visa nya bilder, notera mina 3 anemoner som trivs i samma kar, två BTA och en av okänd sort.

post-5026-14468922465822_thumb.jpg

post-5026-14468922466098_thumb.jpg

post-5026-1446892246634_thumb.jpg

post-5026-1446892246659_thumb.jpg

post-5026-14468922466825_thumb.jpg

post-5026-14468922467071_thumb.jpg

post-5026-14468922467291_thumb.jpg

post-5026-14468922467502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har haft några hängiga anemoner senaste tiden, försökt finna felet genom att punktmata men ingen förbättring. Slutligen bytte jag min strumpa med aktivt kol och så var anemonerna glada igen. Antagligen pågår det en kemisk strid mellan anemonerna vilket kolet dämpar men då det är mättat blir det allvar.

I övrigt låter jag bara karet bubbla över sommaren för att sen under vinterns mörka timmar gör mer i det.

Under senaste tiden har jag fått en stor tillväxt av små lila blomliknande mjukisar på min LS. Någon som vet vad det är???

Tyvärr klarar inte mobil kameran av att ta en bild med rätt nyans så det blir mörk lila istället för ljus lila.

Fick även med en bild på hur mina turbo sniglar leker, har en kull med små turbo sniglar redan i karet så får se om det blir mera av det denna gången.

post-5026-14468922968544_thumb.jpg

post-5026-14468922968749_thumb.jpg

post-5026-14468922968933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...