Gå till innehåll

Hjälp med kalibrering av digital PH mätare!


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Har en liten fråga angående min nyss införskaffade digitala PH mätare, enligt instruktionen ska man kalibrera den efter en vätska som är Ph 4,01 men vart hittar man sånt? Eller kan man kalibrera den efter nån annan vätska? Behöver väl inte vara just PH 4,01? Kan väl lika gärna vara PH 8.0? Man justerar ju ändå in den på den rätta siffran... Kalibreringsvätska ingick alltså inte!

Nån som kan hjälpa mig?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här varierar mellan pH-mätare men normalt sett kalibrerar man bättre utrustning med två punkter. Dvs man måste ha två kalibreringsvätskor en som har pH 7.00 och en som är antingen basisk (ofta pH 10,01) eller sur (ofta pH 4,01). Eftersom man mäter i det basiska området i saltvattensakvarier så bör man kalibrera med den basiska lösningen och 7,00-lösningen.

Med många pH-mätare är man låst vid vissa standardbuffertar eftersom mjukvaran i mätaren kräver det. Andra har enkla vridpotentiometrar och då har man mer flexibilitet vad man kan kalibrera mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej! Då är det bara att inhandla lite vätska då! Om man får gissa så är väl denna mätare endast till för en vätska på just PH 4.01 om det är så som du säger, då denna inte är en av dom dyrare modellerna!

Den här vätskan ska väl funka? Var ju inte direkt dyr heller! :)

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11732&art=2350753

Ändrat av JonR
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att det är den (eller en likadan) pH-mätare som du nyligen haft uppe på "Köp & Sälj" som vi diskuterar här, i så fall så står det ju klart och tydligt att det är 2-punktskalibrering och på bilderna kan vi se att det finns med en liten skruvmejsel för att kalibrera (genom att skruva på tidigare nämnda vridpotentiometrar). Dvs du bör använda en vätska med pH 7 och en basisk med tex pH 10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis det är denna! Enligt instruktionen så står det att doppa mätaren i PH 4.01 vätskan, skruva tills det står rätt värde, klart!

Missuppfattade lite där, så ja det är en justerskruv på den! Frågan är ju hur stort mätvärdet på den är, om det är från noll och uppåt eller bara inom en tolerans så att säga....

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! Stället jag hade tänkt handla på har bara 4.01 och 7.01 vätska, funkar det inte med 7,01? det måste alltså vara runt 9 eller är det mer ? Tänkte då kan man köpa båda vätskorna på samma ställe o funkar det inte med 7.01 så har man ju 4.01 vätskan som ska vara enligt instruktionen! Så den SKA ju fungera!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ den med vätskan som tillverkaren rekommenderar, sen kan du ju dubbelkolla med den andra vätskan. Jag brukar göra så för att säkerställa att min mätare visar hyfsat rätt iaf.

Ja så långt tänkte ju inte jag.... Hur skulle det gå för mig utan er? -respekt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att du ställer in mätaren digitalt med hjälp av menyn på ph 7 och sedan kallibrerar in nästa punkt med hjälp av skruven. Den punkten kan vara 4 eller 9, 10,11.

Rent tekniskt så är en pH mätare en mätare som läser potentialskillnaden mellan de negativa OH- jonerna och de positiva H3O+ jonerna. Är den skillnaden 0 mV så är pH:t definitionsmässigt 7 - alltså lika många OH joner som H3O joner (slarvigt brukar vi säga fria vätejoner H+ istället för H3O+ joner (hydroniumjoner) men numera hävdar man att det inte finns fria vätejoner utan det i verkligheten rör sig om hydroniumjoner). använder man pH 7 standard som man skall göra så börjar man med den och ställer in mätaren att ha 0 mV (fastän man kan inte se det) i den vätskan. sedan tar man nästa punkt som kan vara 4 eller 9 (andra finns också) Vitsen är att man skall ha en standard som avviker med några enheter. Med den kallibreringen så ställer man lutningen på den linjen som pH mätaren använder för att översätta mV till pH-enheter. Typisl lutning är -56 mV per pH enhet. På gamla elektroder var det svårt med att få linjen rät, därför rekommenderade man att om man skulle mäta i pH intervall över 7 så skulle man använda en alkalisk andra standard och om man skulle mäta under 7 så skulle man ha en sur andra standard. idag är elektroderna mer linjär och det funkar bra att mäta kring 8 när man kallibrerat på pH 7 och pH 4 någonting.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har glömt skriva här och berättat hur det har gått, köpte vätska på hemsidan jag länkade och den funkade kalas! Köpte både ph4 och ph7! Mätaren visar samma värde hela tiden så den verkar sköta sin uppgift!(kalibrerade några gånger för att testa den lite)

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...