Gå till innehåll

blivandefrågor


danne031

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt :) Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också :P

Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags?

Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trodde inte det skulle gå på så mycket för bara stenen..

Har även läst mig till lite att ett normalt havs-ph ligger runt 8. Vårat brukar ligga stabilt runt 7, möjligen neråt 6.5 regniga perioder. Problem? Eller är det så att mitt ph kommer hamna runt 8 med de normala tillsatserna?

Det kommer säkert fler frågor så småningom :)

redigerat; ja just det, vi har väldigt mjukt vatten, kan det vara ett problem? Eller går det att höja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj oj... många frågor, men vad jag vet så är Ph ett resultat av att ha allt i någorlunda balans. Sedan måste du ha en osmos (1000 kr till) som gör rent vattnet sedan lägger man till salt vilket medför att Ca, Mg tex. kommer i rätt proportion. Så kanske ideé att kolla in hos någon, för att se alla steg som behövs.

Det blir lätt mer än vad man tror, både ekonomiskt och praktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt :) Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också :P

Klart du ska större, minst en kubik.

Nädå, det är ganska lagom att börja med karet du har idag. Dock blir det en del begränsningar vad gäller val av djur mm...

Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags?

Ser man till att få tag i rätt saker så behöver det inte låta särskilt mycket, det finns ganska tysta skummare och pumpar. Visst kan man köra skummare delvis under dygnet, det finns en del här som gör detta.

Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trodde inte det skulle gå på så mycket för bara stenen..

Det är ett ganska normalt butikspris. Håll utkik på annonserna här, det händer att det dyker upp sten för 50kr/kg lite då och då.

Har även läst mig till lite att ett normalt havs-ph ligger runt 8. Vårat brukar ligga stabilt runt 7, möjligen neråt 6.5 regniga perioder. Problem? Eller är det så att mitt ph kommer hamna runt 8 med de normala tillsatserna?

Stämmer, runt 8.3 för att vara mer eller mindre exakt. Nu är det så fiffigt att när saltet blandas så hamnar ph rätt.

redigerat; ja just det, vi har väldigt mjukt vatten, kan det vara ett problem? Eller går det att höja?

Samma här, det kommer per automatik med saltet, mer eller mindre iaf, det beror lite på kvalitet.

Det var svaren på dina frågor, nu till lite tips.

Ett osmosfilter (RO/DI) som nämns är ett mycket bra hjälpmedel för att säkerställa vattenkvaliteten, med den så eliminterar man en källa till problem som kan komma med vattnet från ledningarna, tex koppar, klor, rost och annat skit.

Köp på dig en skaplig bok i ämnet, Saltvattensakvariet av Daniel Knop brukar rekommenderas, kolla vad som erbjuds på biblioteket med.

Ju mer påläst man är innan man startar upp, desto lättare går det och man förstår kemin bakom det hela lite.

Det är inte gratis att starta upp ett saltkar, dom flesta hamnar på runt 100kr/liter, alltså runt 20000 för ett kar med din storlek.

Naturligtvis går det att komma undan billigare om man letar begagnat, lite beroende på vad du ska ha i karet osv...

LÄS PÅ är mitt största tips, själv läste jag böcker och forum i ett år innan jag startade upp, ändå begrep jag inte en bråkdel, det gör jag fortfarande inte.

Nu ska du inte bli avskräckt av detta, det låter ofta värre än det är, bara man börjar hänga med i svängarna lite så är det inte så avancerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med kostnaden var nåt även jag grunnade mycket på (smålänning du vet), men när det gäller den här hobbyn har jag nästan slutat bry mej. Tycker det är så grymt kul, och ger en massa tillbaka. Går att göra skapligt bra begagnat-affärer, och det går att komma undan betydligt billigare än 100:-/liter. Efter ett tag lär man sig vad man ska leta efter. Gäller som allt annat i hobbyn att ha tålamod. Ang ljudnivån så finns det som sagt utrustning i olika decibel-nivåer. Första skummaren jag skaffade var en Aquacare 700 som var snudd på knäpptyst och som brukar gå att få tag i för tusenlappen. Annars är rådet att läsa på, planera, drömma, fantisera, ha tålamod och njuta. Bygger man inga luftslott så bygger man antagligen inga riktiga heller. Om du vill se schyst inspiration så kolla även in reefcentral och deras tank of the mounth (TOTM), om man letar så finns det ett arkiv där alla totm är samlade. Även zeovit.com

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte fylla på med en liten fråga till.

Bakgrundens vara eller icke vara, jag vill ju inte ha 'see through' (vit vägg bakom) och är lite allergisk mot svart eller blå. Å andra sidan så täcks det ju så småningom förhoppningsvis av alger och annat gottigt ändå, så då känns ju slimline lite onödigt dyrt. Hur lång tid kan man räkna med att det tar att få en naturligt täckt baksida av ett ~400L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...