Gå till innehåll

För hög Ca-nivå?


JensJ

Rekommenderade inlägg

Jag har ett RSM130 med en rejäl korallgrusbotten.

Har testat Ca med ett Red Sea-test och kommer fram till ungefär 650 mg/liter. Jag har inte sett sådana nivåer omskrivas någonstans. Kan det ha ett sammanhang med att jag haft problem med för lågt pH 7.8-7.9? Har nu buffrat upp pH till 8.1 och är på väg mot 8.4.

Är ens en Ca-nivå på 650mg/l ett problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog vara det. Jag tror t.ex. att min mussla dog pga att mitt Ca-test visade för låga värden. Musslan som jag haft i många år började se allt risigare ut och jag hittade ingen förklaring. Till sist dog den och i samma veva böt jag Ca- test och upptäckte att jag låg över 600 mg/l. Även några ricordeor såg ut att må dåligt av det höga Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH ~10

Buffrar med "Dubbelbuffer" men har enbart använt 15ml hittills.

1.025

Kan nog få hjälp med vattentester. Ca-testet är nytt från i somras så det borde vara OK. Bra tips.

Magnesium har jag inte mätt (men borde kanske ta tag i det....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det bästa och säkraste sättet att få rimliga värden på Ca,Mg osv. det är att mäta på ny-blandat saltvatten och se det som ett referensvärde för sitt test. Visar testet 370 i Ca på nyblandat vatten så är det som man ska utgå ifrån, sträva efter. Det är ju så att alla läser vi av testerna på olika sätt. VAd som är blått för en, är inte blått för en annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det bästa och säkraste sättet att få rimliga värden på Ca,Mg osv. det är att mäta på ny-blandat saltvatten och se det som ett referensvärde för sitt test. Visar testet 370 i Ca på nyblandat vatten så är det som man ska utgå ifrån, sträva efter. Det är ju så att alla läser vi av testerna på olika sätt. VAd som är blått för en, är inte blått för en annan.

Mjo, men hur vet man vilket värde det nyblandade vattnet har egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att tillverkarna av salt levererar ett salt som är så långt ifrån rekommenderade värden. Att riskera varumärket för att man snålar på typ Mg är inte troligt. För hur lätt är det inte för tillverkaren att pyttsa i lite extra Mg eller Ca om det skulle behövas. Och sedan tror jag nog att typ Tropic Marin har bättre tester än våra amatör tester för 180 kr.

Och om jag skulle byta 90% vatten varje vecka så skulle jag nästan aldrig behöva fylla på varken Ca,Mg,Kh. Så jag tror nog att saltet är ok som det är och är ett bra referensvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...