Gå till innehåll

Jonas Juwel Rio 240


Jaonas

Rekommenderade inlägg

- Då var det dags för mig som för alla andra gamla akvarister, att ta det slutgiltiga steget mot saltvatten.

- Min tanke var att för framtidens och min egen skull borde det vara nyttigt med någon form av loggbok för att kunna följa sitt eget projekt bakåt i tiden, och varför då inte starta en tråd här så alla ni med lång och kort erfarenhet kan komma med tips!

I vardagsrummet blev det lite för dominerande och i sovrummet kommer man nog bli ganska tokig på ljudet. Karet ska därför stå i mitt badrum så fick helt enkelt välja storlek efter utrymme. För övrigt en ganska kul plats enligt mig själv, Ett ganska mörkt rum där ett svart möbelakvarium skulle smälta in bra. Jag kan även skvätta hur mycket vatten jag vill!

- Ett Juwel Rio på 240 liter inhandlades på Hornbach Malmö för ca 5 veckor sedan, inte det optimala saltkaret men tänkte klara mig utan sump och gömma allting inne i karet. Efter detta vidare mot Arkenzoo för att komma hem med skummare & cirkulationspump. Bakgrunden görs av Juwel Slimline kalkskivor.

Lite mer teknisk info får komma i nästa inlägg..

post-5358-14468920329306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man läser och läser och lär sig mer och mer, har plockat på mig det mesta jag behöver för starten.

Bakgrunden är inklädd i en slimlinebakgrund, har även klätt in innerfiltret (som för övrigt är tomt i nuläget) och även gjort ett fack på andra sidan för skummaren och så jag kan ha cirkulation från båda hållen.

Jag är mer estet än teknik och kemifreak men hoppas ändå såklart att jag ska få allting att funka! En av sakerna jag funderat över är alla bilder man ser på riktigt avancerade och snygga korallrev men så många som har synliga cirkulationspumpar, sladdar och rör både innanför och utanför karet. Antar dock att jag med kommer skaffa alla tillbehör som finns med tiden! :)

Iallafall.. Skummare: Ferplast bluskimmer 550, Cirkulation: SEIO Prop 530 (2000l/h), Juwel orginal (400l/h) och en streampump på 700 l/h som ligger under skummaren riktad rakt upp för att slå sönder hinnan på vattenytan.

Ljuset är en bit efter, har kvar Juwel´s orginalramp med 2x54W Highlite T5 rör, har dock bytt ut till ett blått och ett vitt rör från "marine" serien och kompleterat med reflektorer.

20 kilo levande sten i karet, ett par kilo till ska i på högersidan som någon slags revpelare.

.

post-5358-14468920336215_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa bilder är från cirka två veckor sedan, karet har då varit igång i tre veckor och kiselalgerna har gjort en ganska stor entré.

De första levande är i vattnet i form av en städpatrull på fem stycken sniglar. En sten med en liten provapå-knappkolloni råkade också följa med. (namn?)

Sniglarna (astrea) visade sig vara riktigt grymma på sitt jobb och all LS va skinande rena efter bara ett par dagar. Sanden på botten var dock fortfarande lika brun och någon som kan stöka runt lite på botten får bli nästa steg.

(Får be om ursäkt för den fejkade anemonen på botten, lovar att den är borta nu!)

post-5358-14468920349398_thumb.jpg

post-5358-1446892034961_thumb.jpg

post-5358-14468920349813_thumb.jpg

post-5358-14468920350029_thumb.jpg

post-5358-1446892035024_thumb.jpg

post-5358-14468920350453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två stycken Clownfiskar (Ocelaris) och en Blåbandad Gobie (Valenciennea strigata) från arkens zoo blev första fiskarna den 29 aug. Gobien satte igång direkt att sila sand, det är väl mest omrört men såg betydligt trevligare ut direkt.

Kör med min mobilkamera men man ser väll lite ungafär vad det ska föreställa?

post-5358-14468920361569_thumb.jpg

post-5358-14468920361773_thumb.jpg

post-5358-14468920361964_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit en lång kvällstur ut på landet för att köpa mer levande sten genom en blocketannons.

Tjugo kilo levande sten ligger i stenröset till vänster och har nu hämtat ytterliggare 15 kilo för andra sidan. Blev dock bara 10 kg som fick plats, har en jättesten kvar som jag ej riktigt vet vad jag ska göra med. Jag har ju ingen sump att lägga den i.

Målet va en större platt sten högre upp mot ytan för koraller då ljuset är lite dålig. Drog fast den med lite stripes som får gömmas lite med tiden. Enda incidenten som inträffade var att min BTN bakgrund som va limmad på filterhuset lossnade när jag försökta bygga om. Siliconet fäster uppenbarligen inte lika bra på plast som mot glaset.

Jag tjänade dock några centimeter yta på detta, stenarna la sig plötsligt mycket bättre och de visade sig vara det bästa som kunde hända!

Kiselalgerna är så gott som borta, fiskarna simmar på och de börjar så smått likna ett akvarium!

post-5358-144689203622_thumb.jpg

post-5358-14468920362451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del koraller finns nu bosatta i mitt kar, tänkte försöka få hjälp med lite namn på dem, trots dålig kamera?

Senast är två mjukkoraller och en lös liten knapp"bunte". Mjukisarnas stenar limmade jag fast på revet och knappen tänkte jag försöka fästa med gummiband, tror ni den växer fast? Brukar de gå snabbt? Eller någon som har en bättre idé?

Sedan tidigare har jag även en stenkorall (ni vet den där spontanköpta första korallen som man inte hade en aning om vad det vad vid köpet). På första bilden står den högst upp på revet direkt under de vita röret och ser ganska maffig ut, bild två är han nerflyttad och tycker det är lite för lite ljus..

.

post-5358-14468920394163_thumb.jpg

post-5358-14468920394375_thumb.jpg

post-5358-14468920394571_thumb.jpg

post-5358-14468920394789_thumb.jpg

post-5358-14468920394993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit en lång kvällstur ut på landet för att köpa mer levande sten genom en blocketannons.

Tjugo kilo levande sten ligger i stenröset till vänster och har nu hämtat ytterliggare 15 kilo för andra sidan. Blev dock bara 10 kg som fick plats, har en jättesten kvar som jag ej riktigt vet vad jag ska göra med. Jag har ju ingen sump att lägga den i.

Målet va en större platt sten högre upp mot ytan för koraller då ljuset är lite dålig. Drog fast den med lite stripes som får gömmas lite med tiden. Enda incidenten som inträffade var att min BTN bakgrund som va limmad på filterhuset lossnade när jag försökta bygga om. Siliconet fäster uppenbarligen inte lika bra på plast som mot glaset.

Jag tjänade dock några centimeter yta på detta, stenarna la sig plötsligt mycket bättre och de visade sig vara det bästa som kunde hända!

Kiselalgerna är så gott som borta, fiskarna simmar på och de börjar så smått likna ett akvarium!

Mycket fin uppläggning av sten! Ute på "lejonklippan" skulle det ju sitta riktigt fint med flakväxande ut mot det fria :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kan jag hitta på med mitt juwel orginal innerfilter? Just nu innehåller de lite små LS bitar jag råkade få över.

Inte riktigt redo att försöka konvertera de till någon ytavrinning eller så men något vettigt borde man väll enkelt kunna göra..

Många verkar inte så positiva till aktivt kol i nystartade akvarium? Någon idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hornbach har mycket bra priser på juwelakvarium, minns inte riktigt vad jag betalade. Som alltid med saltvatten är själva karet inte så stor del av totalpriset..

Jo det vet jag. Har själv köpt ett där när jag hade sötvatten, men minnet sviker mig när de gäller priset. :-)

Lär bli ett 300 därifrån inom kort. Ska bara bestämma mig för vilken skummare först. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det har hänt en del sen sist! Både gott och ont, Fiskbeståndet har ökat men tyvärr på vissa håll även minskat.

Det började med att jag köpte en putsarräka, han verkade må bra första dagen men satt mest upp och ner under samma sten hela kvällen. På morgonen efter endast ett dygn i karet levde han tyvärr inte längre..

Om jag skulle kunna tänka mig något är det väll att vi hade shoppat på oss en hel del annat, främst mjukkoraller vilket gjorde akvariet fullt av nya påsar och därav kanske lite slarv med inkopplingstiden?

Jag köpte en vecka senare tre st blågula Chrysiptera hemicyanea. Frökenfiskar i allmänhet brukar väll kunna vara lite aggresiva men fick tips i butiken att ojämt antal brukar göra att dom iallafall håller sig för sig själva. Den minsta blev väldigt jagad av de andra och nu en vecka senare plockade jag tyvärr upp den vid mynningen till filtret, igentligen vet jag ej vad som var dödsorsaken..

Nu är jag dessutom orolig för min blåbandade gobie, lite av min favoritfisk då han är väldigt rolig att titta på när han virvlade runt bland gruset. Han är även en av de första fiskarna jag köpte för tre månader sen. Jag har nämligen ej sett honom på fyra dagar..

Tre förlorade fiskar på tre veckor utan att jag igentligen vet anledning är ganska jobbigt. Dels är det såklart inte kul när en fisk dör men det gör ju även att man inte blir så sugen att skaffa fler just nu. Karet har varit igång i cirka fyra månader och det är nu man tänkte att man kunde börja köpa lite större fiskar..

Nitrit, Nitrat och Amonium ligger bra. Salt, temp och PH lika så. Fler tester än så har jag inte ännu, vilka saknas om man ser till fiskarnas hälsa?

Det blir lättare en smutsig hinna på ytan än tidigare och lite bubbelalger har börjat dyka upp, vi får nog lugna oss lite med matandet och skaffa ett fosfat test.

Allt man vill är ju att ha ett fungerande kar där man kan samla på sig fiskar och luta sig tillbaka för att njuta utan att vara orolig!:)

post-5358-14468920472237_thumb.jpg

post-5358-14468920472456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...