Gå till innehåll

Lite råd tack!


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Sitter med ett 900 liters kar, borrat i botten med genomföringar samt en sump på ca 100 liter. Jag är ingen nybörjare men hittar ingen rubrik som passar för en som varit borta från saltvatten i närmare 8 år. Hursomhelst, jag funderar allvarligt på att göra det till ett fish only och välkomnar lite input från er angående vad jag bör skaffa mig i form av skummare, pumpar, LS, osv. Jag kommer inte att börja med koraller så den diskussionen tar vi inte. Frågan gäller fish only.

Med en bra skummare, hur ofta/hur mycket vattenbyten? Behöver vatten prepareras (förutom salt naturligtvis) innan användande? (Bor i Malmö)

Andra tillsatser? Annan teknik som måste till? Jag vill hålla energiförbrukning nere så mycket som möjligt. Ska titta på T5/LED armaturer, några förslag där?

Annat att tänka på?

Tack på förhand.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kaj!

För Fish-only är ju kravet på teknik nedskruvat en bit, men lite småsaker i ditt fall att fundera över:

*Hur stor belastning kommer det vara, ska du ha ett stim med 50 Anthias och en LS/Korall-ö mitt i eller ska du bygga upp ett rev med sten som kan fungera som ett bra biologiskt filter? Eller kommer du att proppa burken full med diverse fisk?

*Osmos, även om du ska köra med enbart fisk så skulle jag tipsa om att använda en osmos, du slipper få in oönskade ämnen i karet.

*Cirkulation: beroende på hur du gör med inredningen, men 4 Tunze 6105 i kombination med en eller två Vortech MP40 W kanske?

*Skummare: En stor skummare typ Bubble Magus 250S skulle nog sitta som ett smäck i din sump. Om inte pengarna styr så har du denna också: https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=9797&cat=4

Angående vattenbyten så beror det lite på belastningen där också, men 100 liter var 14'e dag kanske kunde vara en lämplig volym med lite belastning. Eller så kör du 50 liter i veckan.

För enbart fisk behöver du inte göra mycket mer än att blanda i salt för att köra igång.

Angående belysning så finns det massvis av T5-ramper som skulle passa ditt kar, det är lite beroende på hur mycket pengar du väll lägga där också.

Ha koll på Köp & Sälj så kan du göra riktigt bra fynd.

Lycka till!

Och du, släng upp en bild på karet så man får se hur det ser ut, gärna lite info om mått också. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar!

Fiskbesättning är ännu inte fastlagd, men Clowntryckaren är en gammal favorit, en Imperator, några vimplar eller batfish, en drake - ja, du ser inritkningen. Anthias blir det nog inte även om det är väldigt vackert.

Levande sten i form av revpelare är det tänkt.

Måtten på karet är 150x80x75 (lxbxh)

Var köper man Bubble Magus?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har slängt iväg en mail till Triton för att få veta när de får hem nya skummare. Finns det någon bra osmos som man kan placera i köket och använda till rening av allt vatten?

Förr hade jag automatisk påfyllning med magnetventil på kallvattenröret och via osmos ner i sumpen. Det har jag ingen möjlighet till idag och den hade inte gjort sig i köket heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble Magus säljs av Triton i Stockholm, de ska tydligen få in en ny sändning skummare snart om jag minns rätt.

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=20

Med tanke på att du kommer satsa en del på stora fiskar så är nog valet av skummare inte helt fel.

Fick det här svaret från tillverkaren på frågan om var i Sverige eller Danmark det finns återförsäljare:

Hi ,

There is no dealer in these countries ,so if possible could you buy BMproducts from another country ,like spain,Germay ,Holland and so on .

Regards

Jason

Och eftersom jag frågat Triton när de väntas få hem fler Bubble Magus Skummare och inte får något svar får man anta att svaret är att de inte är återförsäljare.

//KAj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är de återförsäljare, men de är bara en av många som väntar på en leverans kan jag tro, men visst borde du ha fått ett svar från dem vid detta laget, även om de inte vet när de får in dem igen.

Har du provat o ringa till dem? Många företag använder spam-filter som ibland är lite för effektiva tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är de återförsäljare, men de är bara en av många som väntar på en leverans kan jag tro, men visst borde du ha fått ett svar från dem vid detta laget, även om de inte vet när de får in dem igen.

Har du provat o ringa till dem? Många företag använder spam-filter som ibland är lite för effektiva tyvärr.

De ger intryck av att vara återförsäljare men har inga att sälja och svarar inte på frågor angående om de kan sälja och tillverkaren själv säger att de inte är återförsäljare...vad får dig att vara övertygad om att de är återförsäljare? Vet du något som inte tillverkaren vet?

De kanske har ambitionen och kanske kommer att bli det så småningom men i dagsläget är det väl absolut inget som pekar på att de är återförsäljare, eller?

De har sålt en provsändning och det är allt. Det skulle ju vara konstigt om de inte satsade på att bli återförsäljare när Bubble Magus verkar populära och lättsålda.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja sticka ut huvudet lite och hävda att när det gäller ett fish only så sjunker kraven på vattnet dramatiskt. Med det menar jag att värden på kalcium, magnesium, KH, jod, strontium (även om det tvistas om denna jon har någon funktion i koralltillväxt), järn och andra mindre komponenter - så kan man slappna av. Kravet på stabila vattenvärden tror jag också sjunker. Det handlar snarare om att hantera all fiskskit och mat, dvs kväve och fosfor.

Så vad gäller vattenrening så skulle jag se till att det finns:

- Nitrifikation som fungerar, t ex en massa levande sten i akvariet eller ett droppfilter.

- Mekaniska filter så vattnet upplevs som klart och fint.

- Ozon eller kol så att vattnet inte gulnar.

- Skummare som huvudexportör av kväve/fosfor och syresättning/ammoniakutdrivning.

- Tillsats av kolkälla för att odla bakterier som gör att skummaren tar ut kväve och fosfor. Om man sedan väljer t ex vodka, ättika i kalkvatten eller Biopellets är nog mest en smaksak. Jag skulle personlig satsat på Biopelletsen då jag hellre bygger en reaktor än doserar en massa saker i åratal.

Cirkulation löses med några diskreta streamers och belysning efter vad akvaristen gillar rent estetiskt - fiskarnas krav är låga. T5 är bra på så sätt att man kan få fina färger som passar ens eget öga och att hela akvariet blir belyst. Jag tror det skulle vara snyggt att lägga till ett antal linsfokuserade 3 W LED-spots (t ex Cree XR-E) för att få glittereffekt och därmed ett mer levande ljus.

Vattenbyten är inte en huvudprioritet så länge vattnet är klart och fritt från kväve (nitrat) och fosfor (fosfat) - men är säkert bra i det långa loppet. Jag skulle lägga pengarna på ett enkelt syntetiskt salt typ Tropic Marin eller Instant Ocean om de finns kvar är och fortfarande är bra och prisvära. Salthalten kan snålas ned för att spara pengar. Kranvattenkvaliteten varierar mellan orter och årstider och om Malmös vatten vet jag inget - det är svårt att argumentera mot användandet av osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag ser pekar på att de är återförsäljare är att de har deras produkter i webshoppen. Ingen butik (web eller fysisk) gör (vad jag vet) reklam för en produkt man inte kan köpa hos dem, med tanke på att kunden då söker upp produkten någon annanstans och butiken går miste om köp av en utbytesvara. Och som du säger så har de sålt den första sändningen som kom hit. Jag har läst på andra forum att de har varit hett eftertraktade och att det är leveransproblem hos vissa butiker (i andra länder). När du fick svar från tillverkaren, var det då från Bubble-Magus själva, eller från Fish-street?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag ser pekar på att de är återförsäljare är att de har deras produkter i webshoppen. Ingen butik (web eller fysisk) gör (vad jag vet) reklam för en produkt man inte kan köpa hos dem, med tanke på att kunden då söker upp produkten någon annanstans och butiken går miste om köp av en utbytesvara. Och som du säger så har de sålt den första sändningen som kom hit. Jag har läst på andra forum att de har varit hett eftertraktade och att det är leveransproblem hos vissa butiker (i andra länder). När du fick svar från tillverkaren, var det då från Bubble-Magus själva, eller från Fish-street?

Eller så vill man framstå som något man inte är - vad vet jag? Hursomhelst, de har inga att sälja och de svarar inte på mail så även om de nu tekniskt sett skulle vara återförsäljare lever de inte upp till mina små krav på en leverantör: Att kunna leverera och att kunna svara på frågor.

När jag sedan kollar vem svaret kom från så är det så att jag gick in på bubble-magus.com, klickad på e-mailadressen sales@bubble-magus.com och fick svar från sales@reef-free.com, signerad Jason. Reef-free.com är en webbshopp... Verkar som om tillverkaren också är återförsäljare under annat namn.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja sticka ut huvudet lite och hävda att när det gäller ett fish only så sjunker kraven på vattnet dramatiskt. Med det menar jag att värden på kalcium, magnesium, KH, jod, strontium (även om det tvistas om denna jon har någon funktion i koralltillväxt), järn och andra mindre komponenter - så kan man slappna av. Kravet på stabila vattenvärden tror jag också sjunker. Det handlar snarare om att hantera all fiskskit och mat, dvs kväve och fosfor.

Så vad gäller vattenrening så skulle jag se till att det finns:

- Nitrifikation som fungerar, t ex en massa levande sten i akvariet eller ett droppfilter.

- Mekaniska filter så vattnet upplevs som klart och fint.

- Ozon eller kol så att vattnet inte gulnar.

- Skummare som huvudexportör av kväve/fosfor och syresättning/ammoniakutdrivning.

- Tillsats av kolkälla för att odla bakterier som gör att skummaren tar ut kväve och fosfor. Om man sedan väljer t ex vodka, ättika i kalkvatten eller Biopellets är nog mest en smaksak. Jag skulle personlig satsat på Biopelletsen då jag hellre bygger en reaktor än doserar en massa saker i åratal.

Cirkulation löses med några diskreta streamers och belysning efter vad akvaristen gillar rent estetiskt - fiskarnas krav är låga. T5 är bra på så sätt att man kan få fina färger som passar ens eget öga och att hela akvariet blir belyst. Jag tror det skulle vara snyggt att lägga till ett antal linsfokuserade 3 W LED-spots (t ex Cree XR-E) för att få glittereffekt och därmed ett mer levande ljus.

Vattenbyten är inte en huvudprioritet så länge vattnet är klart och fritt från kväve (nitrat) och fosfor (fosfat) - men är säkert bra i det långa loppet. Jag skulle lägga pengarna på ett enkelt syntetiskt salt typ Tropic Marin eller Instant Ocean om de finns kvar är och fortfarande är bra och prisvära. Salthalten kan snålas ned för att spara pengar. Kranvattenkvaliteten varierar mellan orter och årstider och om Malmös vatten vet jag inget - det är svårt att argumentera mot användandet av osmos.

Tack för svaret!

Angående nitrifikationen tycker jag mig förstå att det råder delade meningar om hur man bäst uppnår detta. En del anser LS vara överskattat i det sammanhanget. Jag får kolla upp det här lite närmare. Jag är absolut inne på att lägga lite krut på antingen eller.

Angående kolkälla så är det något nytt begrepp som inte fanns för 8 år sedan när jag senast höll på. Åtminstone var inte jag medveten om det. Hur funkar det? Får kolla upp det också.

Tack än en gång för tipsen!

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett fluidiserande sandfilter i mitt söta 2400 liters med 400-500 fisk i.

En fantastisk nitrifikation.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642&page=28

En bit ner finns filtret på bild.

Jag kan mata kopiöst i det stora karet utan problem, sandfiltret gör att det finns en stor "depå" vilande nitriferer som tar hand om stora variationer.

I ett saltkar monterat i sumpen efter skummaren (syrerikt vatten) så skulle ett sådant fixa biffen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del importörer i Europa kör med fluididserat sandfilter + skummare.

Fish only är ganska så okänsligt för nitrat så där passar det perfekt.

Men man brukar ha skummaren efter sandfiltret eftersom skummaren får ut det som mals ned i sanden och dessutom luftar vattnet. Korallrevsfisken är beroende av en hög syrehalt i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett fluidiserande sandfilter i mitt söta 2400 liters med 400-500 fisk i.

En fantastisk nitrifikation.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642&page=28

En bit ner finns filtret på bild.

Jag kan mata kopiöst i det stora karet utan problem, sandfiltret gör att det finns en stor "depå" vilande nitriferer som tar hand om stora variationer.

I ett saltkar monterat i sumpen efter skummaren (syrerikt vatten) så skulle ett sådant fixa biffen :)

Ok! Wow! Kör du de med salt eller sötvatten? Du skriver att röret är öppet upptill, men följer inte sand med över rörkanten då eller har jag fattat fel?

Först hade jag en idé om att ha sump (karet är borrat och genomföringarna på plats) men sedan föreslog någon att jag skulle ha en hörna avsatt i karet där skummaren skulle sitta så att jag slapp leda ut vatten utanför karet och på så sätt skulle jag minska risk för läckage. Men nu verkar det som att jag kanske behöver en sump ändå för att få plats.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del importörer i Europa kör med fluididserat sandfilter + skummare.

Fish only är ganska så okänsligt för nitrat så där passar det perfekt.

Men man brukar ha skummaren efter sandfiltret eftersom skummaren får ut det som mals ned i sanden och dessutom luftar vattnet. Korallrevsfisken är beroende av en hög syrehalt i vattnet.

Ok, vet du om det finns några bra fabrikstillverkade eller är det DIY som gäller?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om den här skummaren: http://www.redseafish.com/c-skim.asp

Kan den vara något för mitt kar? Ska vara dimenionerad för 1800 liter, dvs dubbelt så mycket som mitt kar. Om man då räknar med att deras siffor är glädjekalkyl så kanske det kommer neråt mina 900 liter åtminstone? Är det här något känt fabrikat? Bra? Dåligt? Hittar inte i det SG's produktguide.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Wow! Kör du de med salt eller sötvatten? Du skriver att röret är öppet upptill, men följer inte sand med över rörkanten då eller har jag fattat fel?

Först hade jag en idé om att ha sump (karet är borrat och genomföringarna på plats) men sedan föreslog någon att jag skulle ha en hörna avsatt i karet där skummaren skulle sitta så att jag slapp leda ut vatten utanför karet och på så sätt skulle jag minska risk för läckage. Men nu verkar det som att jag kanske behöver en sump ändå för att få plats.

//Kaj

Jag kör fl.sandfiltret i 2400 litaren sött (tanganyika).

Har just nu 55kg LS i 500 litaren med några små firrar så att den gör mest nytta just nu i det stora karet.

Bra tips Stig att köra den före skummaren, ska komma ihåg det om ja kör salt i den stora baljan.

Jo röret är öppet upptill det är det som är en del av finessen, vattnet svämmar fritt över till omgivningen o drar med sig 100% av böset så att filtret är helt underhålls fritt.

Har stypt in pumpen så att pumpen fluidiserar sanden så att det alltid finns minst 15cm kvar av rörets höjd. Visst släpper ett korn då o då men ja har inte behövt fylla på sand på 1 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör fl.sandfiltret i 2400 litaren sött (tanganyika).

Har just nu 55kg LS i 500 litaren med några små firrar så att den gör mest nytta just nu i det stora karet.

Bra tips Stig att köra den före skummaren, ska komma ihåg det om ja kör salt i den stora baljan.

Jo röret är öppet upptill det är det som är en del av finessen, vattnet svämmar fritt över till omgivningen o drar med sig 100% av böset så att filtret är helt underhålls fritt.

Har stypt in pumpen så att pumpen fluidiserar sanden så att det alltid finns minst 15cm kvar av rörets höjd. Visst släpper ett korn då o då men ja har inte behövt fylla på sand på 1 år.

Ok, intressant verkligen. Vilka dimensioner har du på röret? Är det ett eget-tillverkat eller fabriks-?

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har tiggt till mig det på en skyltfirma, diam. ca 20cm.

M.a.o egentillverkat:)

Tror att du inte ska köra med sand (silikat) utan köra med 1mm Ciklidgrus istället.

Pumpen är på 600l/h men är nerstrypt en del.

Ja, det kanske är bäst att undvika silikat. Läste någonstans att kiselsyra kan uppstå i basiskt vatten. Du tror ciklidgrus kan bli lika bra?

Det blir till att tillverka ett eget sandfilter.

//Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciklidgrus kör jag i mitt saltkar som bottenmaterial,, men det är lite lite kantigare men o andra sidan lite lite mjukare så att jag tror att det efter ett par månader med det gruset i filtret så når man optimal yta.

ja tänker testa med ciklidgrus i filtret om ja konv. det stora karet till salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...