Gå till innehåll

Hur synka dursoflöde med returflöde?


jernis

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har problem med flödet i mitt kar.

har en durso för returen som låter som sjutton.

har trixat en del och kommer även att fortsätta med endcap hål etc etc. men huvud problemet är hur man "synkar" mellan return pumpen och durson?

Durson går ju ner i sumpen och igenom lite bubbel fack etc.

sedan kommer returen o pumpar tillbaka allt till tanken.

Hur får man enklast dessa att "synka" så att return inte skjuter ut mer än durson kan svälja, eller att Durson inte rinner för snabbt så att return inte hinner med att pumpa upp innan dess fack blir fullt?

Alla tips välkommna,.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte riktigt säker på om jag fattat din fråga rätt men, om du har en Durso som inte är under dimensionerad så klarar den av det som din returpump pumpar upp. Du behöver inte justera cirkulationen så nogrannt utan det löser sig om övriga konstruktionen är rätt.

Vad det gällere ljud så finns det de som har en kran på sin Durso, även jag, som de ställer in så det låter mindre. Dock har jag fullt öppet men reglerar lite på min "hatt" till Durson så att det låter så lite som möjligt!

Hoppas det hjälper dig en bit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din durso är underdimensionerad så kommer du antagligen få hävert - och då tappar du, som du säger, 'sync'. Den kommer antagligen suga mer än vad din retur kan pumpa upp - och du får obalans.. vilket antagligen kommer resultera i massor 'sugljud'.

Som jag ser det, så skulle jag satsa på att borra ett till hål (akut, restvatten som häverten inte orkar svälja), och försöka få till hävert i din nuvarande durso istället (stryp lite av flödet med en kran, för att optimera din hävert).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har en kran på durson idag, sätt då en så långt ner i sumpen som möjligt, annars får du fritt fall efter kranen och ner i sumpen. Sätter du kranen långt ner och låter utloppet från durson vara under vattenytan i sumpen så kan du få det väldigt tyst. Att ställa in en durso kan ta lite tid och mycket tålamod, men väl inställd så ska det gå att få den väldigt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tack för alla tips. Jag har kranar på både Durso och retur och som Ted-M tipsar om så verkar det "bästa" att skruva på returen. ( känns vanskligt att strypa Durson så att flödet blir mindre om något lyckas blockera nuvarande Durson )

Dimensionen är 32mm så det är inga problem för durson att svälja vattnet men det blir ett himla plaskande uppe vid durson vilket resulterar i vattenfalls ljud i pvc rören :-/

Dock var jag "slö" när jag borrade tanken och borrade bara ett hål ( argh. ) så jag har ingen "alternativ / panik" avrinning.

Då hålet som är borrat känns lite vanskligt högt ( ca 2 cm från kar kanten ) så funderar jag på att Tömma hela systemet (suck igen...) och använda nuvarande hål för "Alternativ / panik" avrinning och borra ett nytt hål i botten för att där sätta en Stand Pipe.

Är det tystare / bättre med Durso Stand pipes i botten än hål igenom sidan ?

Har allt just nu på en Closed loop och då är allt är tyst och fint.

Dock är det inte så kul att inte kunna använda Sumpen alls just nu. (och min nya boubble magus skummare kommer idag så den skall ju i drift..

Går det att få Durson så tyst som Closed loopen ? Eller är det ett kört projekt?

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...