Gå till innehåll

ny sten


koaala

Rekommenderade inlägg

Åkte idag till Uppsala och handlade 8 kg sten, har beställd utterligare 10 kg men den kommer lite senare. I karet hade jag redan 4 kg död sten, så det blir en himla massa sten och lite fiskar. Jag åkte till butiken att själv kunna välja sten och vad jag fick fina sten. Föresten akvariet är bara 150 l. Då efter att ha stoppat in stenen började jag leta efter liv, och det var en massa. En rörmask som gömmer sig något räkaktig som var so himla litet och hamnade i botten , glasrosor (tror jag)- genomskinkliga och fångar något och försvinner ibland, sen kanske något typ av sten korall som har neongröna prickor på sig, är jätte litet nu och svårt att säga och sen tror jag att ha hittat en massa ägg under ena stenet. Några ägg har ramlat i botten, men det mesta sitter kvar. Hoppas att dem överlevde resan så jag får veta vems ägg dem är. Min fråga är- måste man lägga något ätbart till karet trots man inte har fiskar eller låta helt bli? Det finns ju mycket levande där som kanske skulle vilja äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret! Jag undrade också om någon kunde säga vad den är med dem neon gröna prickor. Har två såna på en sten, den största har blivit dubbelt så stort över natten, är rund verkar ha något prick i mitten och är övrigt grönprickig. Hela kroppen har färg som fosfor på dagens ljus, men prickor skiner som fosfor på natten, kan det vara något svamp istället. Och äggen, kan det vara något annat istället, om ja då vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska lägga lite bilder upp så ni kan se bättre, alla förslag på vad dem är välkommnas

1 bilden-syns den grönaktiga "svampen" och den längst ner med daggar innehöll "ägg"

janepildid2010nr2098.jpg

Uploaded with ImageShack.us

2 bilden tror jag att det är rörmask, egentligen värkar den stenen vara fylld med såna, men andra är väldigt små.

janepildid2010nr2101.jpg

Uploaded with ImageShack.us

3 och fyra bilder visar närmare det "ägg" grejen och syns even några i botten, från färg är dem lite rosa och ganska stora. Syns väldigt fint i botten för ja inte har något sand där.

janepildid2010nr2105.jpg

Uploaded with ImageShack.us

janepildid2010nr2110.jpg

Uploaded with ImageShack.us

5 sista bilden tycks också visa rörmask, men är lite annorlunda från den första

janepildid2010nr2114.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktist hittat två sjöstjärnor- tror jag. Det ena är fin liten rackare som går runt på död korall är gul-beige, med vanlig utseende, men den andra är mera som ett spindel, gömmer sig i stenen har sex ben, som är smala och röd randiga, har även hittat borstmaskar ca 5 stycken eller mera, är också beige färjade. Hur är med dem borstmaskar egentligen, är dem goda eller onda? Om de är goda kommer jag ha dem kvar, tycker om sådana udda djur. Om dem är dåliga hur i hela världen man ska få tag i dem? Angående sjöstjärnor, är det inte så att dem äter alger och koraller?

Och sista fråga: Hur ska man lägga upp bilder i ett rätt sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När kan man stoppa in första korallen, hur många månader skulle man vänta? Tycker mycket om ricordea,knappar. Sedan har jag glasrosor och överväger pepparmintsräkan, vad äter dem när glasrosorna tar slut och kommer dem att ge sig på mina rörmaskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är tid som bestämmer när det är dags för koraller - utan systemets biologi och kemi.

Har man tagit sig förbi ammoniak och nitrattopparna och inte har ett algproblem (egentligen ett kväve-fosforproblem) på några veckor så kan gott koraller få flytta in. Vattenvärdena ska naturligtvis vara stabila i övrigt. Sen beror det ju lite på vad man menar med koraller - mjukkoraller, knappar och skivanemoner är ju näst intill odödliga i jämförelse med många stenkoraller.

Koraller är ju dessutom nettokonsumenter av kväve och fosfor (undantaget de man måste mata) så det är nog klokt att ha en bra balans mellan koraller och fiskar (= många koraller, få fiskar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag sista av stenen som skulle in och har kommit upp till 22 kg i min lilla 150 liters. 4 kg som är död och är beställd från Tyskland, 8 kg som ja köpte från Uppsala och sista 10 från Bali. Började tänka där att kanske inte ha död sten inne alls, men sedan tänkte jag, att kommer ju inte ha lång tid något annat där, och om en dag kanske det är dags att göra mera plats till koraller, då kanske död sten inte är så död längre och någon annan kan ha nyttja av detta för billig peng. Föresten stenen från Bali var otroligt fin. Det finns inte ett enda färg som fattas på dem, men däremot känns dem mindre porösa en stenen från butiken och den döda stenen. Faktist är den döda stenen mest porös. Hur vet jag det? Det tar mest plats i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...