Gå till innehåll

Fånga en krabba!


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Ja det ena problemet avlöser det andra... :ler:

Har tyckt att mina turbosniglar har lyst med sin frånvaro så jag började leta igenom akvariet och till slut hittade jag alla, dock endast tomma skal, så nån liten rackare borde vara mätt nånstans! Har sett till en krabba i en av dom(i mina ögon) finaste levande stenen i akvaret. Han är runt 5mm stor och är grå/svartspräcklig och det ser ut som att den har mossa på sig, kan det vara han som är boven? Jag har sett till honom 3gånger, 2 gångerna på denna stenen och en gång 5cm ifrån stenen så jag är övertygad om att denna stenen är hans hem! Det knäpper också väldigt mycket ifrån vad jag tror är denna stenen. Så fort lyset slocknar så börjar det knäppa med nån timmes mellanrum, 2 kraftiga knackningar/knäppningar, ibland nåt enstaka knack var 30:e minut.. Finns det krabbor som låter så eller har jag pistolräckor också? Jag är också 100% säker på att det inte är nån eremitkräfta eller annan snäcka som kommer emot glaset och på så sätt kan få fram dessa ljud, det är innifrån en sten detta ljud kommer!

Under tiden jag skrev detta inlägg så har det knäppt 2ggr!!! (akvariet är mörkt än så länge)

Nu till mina funderingar! Jag är mycket sugen på att doppa denna stenen i en balja med 1.030 salinitet, men vad händer med korallerna och mina fräcka svart/gråa ormsjöstjärnor som det kryllar av i denna stenen? Kan man vara snabb och försöka fånga upp ormsjöstjärnorna och lägga i dom i akvariet igen så fort dom lämnat stenen i baljan eller måste dom koppas försiktigt tillbaka?

Versionen med petflaskan har jag haft i tanken, dock är ju min krabba så jäkla liten och den lämnar ju väldigt sällan stenen, förutom i vad jag tror, jakten på turbosniglar! Har nu införskaffat 5st nya turbosar och är inte så sugen på att söla med petflaskmetoden utan vill bli av med den så snabbt som möjligt!(helst igår) :ler:

Vad tycker ni? Ska jag köra på baljan med 1.030 vatten? (eller kanske ännu högre salinitet?)

Mvh/Jon

Stenen den förväntas bo i!

201008302979.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du 5mm som du skriver eller 5cm?

Om du vill så kan du testa med att doppa stenen i en hink med lite vatten som har högre salthalt, du kan hålla en sil under stenen så kan du fånga upp alla djur som släpper och lägga tillbaks dem i karet. Förutom krabban då kanske. :)

Korallen tror jag inte tar skada under den korta tiden du har den i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en tanke! fiska krabba med räka!

tog en räkstjärt från frysen, tinade lite, band ett snöre runt och ett sänke.

firade ner framför där jag trodde den stora krabban bor. efter några minuter så började något röra sig i sanden.

den var riktigt feg och skygg i början, men när den kände lukten så kunde den inte motstå en räka som låg och luktade gott....

när den väl hade fått tag på räkan, så släppte den inte! dock spärrade den fast sig mot en sten, och det blev faktiskt en liten dragkamp!

mycket praktiskt att den höll fast vid räkan även, om jag lyfte upp snöret+räkan+sänket+krabban :)

så nu har jag en krabba modell större i min hink också. mätte ca 5cm i diameter...

Jag gillar verkligen denna metoden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exxex: Ser ut som att den metoden kan komma till nytta framöver! :)

Har nu provat med hög salinitetsmetoden i en hink och det kom inte ut nån krabba, men det fullkomligt rasade ur ormsjöstjärnor.... Så antingen sitter/satt han inte i den stenen för tillfället eller så är han råbarkad typ! :) Får glatt vänta tills nästa gång jag får syn på den!

Ingen som har mer ideer om knäppandet i akvariet?

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

tjena, någon som har fler krabbfångar tips? Har testat räka på snöre lite olika fällor men allt jag fångar det jag vill ha kvar i karet. Det är en ganska stor krabba med stora svarta klor, skygg och snabb som satan. Jag har ingen möjlighet att lyfta ur stenen där jag tror den bor. --Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom gångerna jag lyckats med krabbfällan är när jag betat den med D&D reefpaste annars har det varit rätt lönlöst.

Det som funkat bäst har dock varit en spetsig skalpell på ett 5mm rör, sen tar man en ficklampa på kvällen/natten och spetsar krabban innan den hinner anpassa sig till ljuset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...