Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

har hittat en armatur med en lågenergilampa och undrar om det är något man kan ha?

Står så här om lampan.

Levereras med en 55W 2D 4-pin lågenergilampa, motsvarar 250W glödljus.

Färgtemp. 4100K

akvariet är på 350L med en höjd på 55cm.

tacksam för svar av någon mer kunnig än mig själv.

Postat

Red sea max karen har 2 st såna lampor på 130 liter, dom klarar dock inte riktigt av alla koraller.

Du har även ett ytterst begränsat urval av lampor...

Så mitt tipps är att hitta nåt annat, typ en bra 6x54w T5 (om det passar i längd).

//NiXoN

Postat

det röret har garanterat ingen motsvarighet som passar salt... det skule isåfall bli till att använda reaktorn, men tror man kommer mycket billigare undan med en annan armatur isåfall...

Postat

Använder den armaturen och lampan till mitt refugium och där fungerar den utmärkt men om man skulle använda den till ett displaykar så skulle man behöva byta till annan lampa (alldeles för gult ljus annars).

Tyvärr verkar det dock svårt att hitta någon lampa som är anpassad för saltvatten. Jag lyckades i alla fall inte hitta någon.

Postat

Det går att få tag på 55 watts lampor med kelvintal som passar till salt förutsatt att rören har 4 piggar i botten och botten ser ut som en oval av stadiumtyp. Flera stora akvariumgrossister har dem och ett flertal saltvattensaffärer har också dem. Sockeln heter PL-L tror jag.

MVH Lasse

Postat
2G11 är ett annat namn för sockeln till 4-pinnars kompaktlysrör. På Osramspråk heter rören Dulux L.
Fel av mig - det är lysröret som heter PL-L - sockeln som Claes säger

MVH lasse

Rören ni hänvisar till passar dock inte till Jula-armaturen som det refereras till i tråden.

post-3970-14468920397115_thumb.jpg

Postat

blev att köra med vanliga t5 rör för mig, men är tacksam för svar.

och om nån har andra billiga ideer om bra billiga armaturer mottages förslag med öppna armar.

vill ju alltid försöka hålla nere kostnaderna så gott det nu går inom denna hobby men hjälps man åt går de lättare.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...